0

Kjøremønster ladbar hybrid

spurt 2021-10-12 11:00:29 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei. Vet dere hva som er mest økonomiske og miljøvennlige måte å kjøre en ladbar hybrid på? Er det å først kjøre den tom for strøm og deretter kjøre på motoren eller er det best å kjøre med enkombinasjon av el og motor ?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

4 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-10-13 20:19:28 +0200

Jeg holder fast ved at det er billigere å kjøre en ladbar hybrid på strøm når den er ladet hjemme i stikk kontakten din så fremt at din daglige kjøring ikke fks overstiger la oss si 50 km, dernest kommer jo fratrekk for den gunstige delen som el jo er og blir til syvende og sist et regnestykke og man skal nok kjøre langt for at kryssningspunktet ladbar hybrid vs fosil bil faller isammen. Jeg gjetter på at det alltid vil være billigere å kjøre ladbar hybrid så lenge man tar seg bryet med å lade den.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-10-13 20:19:23 +0200

Jeg holder fast ved at det er billigere å kjøre en ladbar hybrid på strøm når den er ladet hjemme i stikk kontakten din så fremt at din daglige kjøring ikke fks overstiger la oss si 50 km, dernest kommer jo fratrekk for den gunstige delen som el jo er og blir til syvende og sist et regnestykke og man skal nok kjøre langt for at kryssningspunktet ladbar hybrid vs fosil bil faller isammen. Jeg gjetter på at det alltid vil være billigere å kjøre ladbar hybrid så lenge man tar seg bryet med å lade den.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-10-13 18:16:40 +0200

Vel, så lenge du er godt innafor elektrisk rekkevidde - kan det svare seg å kjøre på strøm. Vel og merke i SOMMERHALVÅRET. I den halvdelen av året vi er inne i nå, må motoren gå i dann og vann uansett om du vil ha det godt og varmt i bilen. Det er mao ikke en ubetinget sannhet at det er billigst å kjøre bilen i rent elektrisk modus, kfr at motoren vil oppleve økt belastning gjennom økt ladestrøm når starter opp for å gi deg varme i bilen....vips...så går mye av vinninga opp i spinninga! Når det gjelder miljøgevinsten, vel, gjett hvordan det går med faktiske utslipp når motoren kaldstarter x gangerfor at du skal få lunk i bilen!

Løsningen kan selvfølgelig være å kle seg sånn som enkelte el-bilister: med snøscooterdress, votter og skjerf og ellers kjøre med vinduene nede for å unngå dugg :-)

Om du kjører LENGER enn elektrisk rekkevidde, er det helt klart vanlig hybridmodus som trekker det lengste strået både ifht drivstofffobruk og utslipp. Det er så enkelt som at i det øyeblikk batteriene er kjørt ned, starter forbrenningsmotoren, vips, så går forbruket rett til himmels, nå skal jo den stakkars motoren også levere strøm for å lade batteriene i tillegg til å drive bilen! Forbruk og utslipp går like lukt til himmels, verken mer eller mindre! For min del gir jeg beng i utslippene, kfr at et eneste av forsvarets feiende flotte nye leketøy generer så mye utslipp ved en eneste takeoff at det motsvarer utslippene fra dieselbrenneren min et halvt liv, men som autorisert gjerrigknark er jeg veldig opptatt av lommepungen min! Om jeg skulle begått en hybrid, ville jeg bestilt den med elektrisk motorvarmer og kupevarmer...eventuelt bensin eller dieselvarmer....og brukt dette aktivt i vinterhalvåret. På småkjøring inntil si halvparten av oppgitt elektrisk rekketidde tur/retur hadde jeg vurdert å kjøre elektrisk....ellers ville jeg kjørt i hybridmodus. Ja, man kan muligens "spare" litt, men glem ikke at man ALLTID må ha en forskriftsmessig hjemmelader! Det koster fort 10-15.000 kroner, det får man faktisk fremdeles noen liter drivstoff for!

POENGET ER ALTSÅ Å TILPASSE HYBRIDMODUS IFHT KJØREMØNSTER OG REKKEVIDDE!

For ordens skyld: jentungen har en Prius, hun kjører på 0.45 i snitt året sett under ett. Det opplever jeg som veldig bra, det er omtrent som med en grei dieselbrenner! En god venn som har hatt et par Toyota hybrider...heller ikke disse av den ladbare sorten...har hatt samme forbruk "på jevno", dog har han kommet ned i lave 0.3 på langkjøring. Verdt å merke seg at denne herremannen kjører som meg: veldig jevnt og trutt, unngår brå oppbremsing og aksellerasjon, planlegger rett og slett kjøringen hele tiden - følger med trafikken. Enkle grep som gjør mye på forbruket uansett drivlinje!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-10-12 13:31:21 +0200

updated 2021-10-12 13:34:41 +0200

Ingen tvil her, har du ladet fult hjemme i stikk kontakten så er det billigere enn å bruke bensin på samme oppgaven. Ja selvfølgelig avhengig av strømpris og bensinpris som jo varierer hele tiden men historisk til nå er det nok strøm den går billigst på altså hver kveld plugge inn og lade.

Mvh Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar