Om det var samme verksted som skifta vifta, tok du formodentlig opp dette med pollenfilteret der og da. Fikk du fornuftige svar, eller telte du til 10 og holdt tankene dine for deg selv? Om jeg hadde opplevd noe sånt som du opplevde her, ville jeg først og fremst tatt det opp med verkstedet og forlangt en forklaring. Avhengig av om man kom med fornuftig forklaring eller bortforklaring, ville jeg tatt det derfra. Nå kan det synes som om du har valgt alternativ 2 innledningsvis, altså holdt tankene dine for deg selv. Det oppnår du altså ikke noe med, her bør du rett og slett ta en tur innom verkstedet og be om en forklaring. Først og fremst høflig dialog, om dette ikke fører frem, ja da snakker du med litt større bokstaver. Hjelper ikke det, ja da er det jo denne greia med forbrukerrådet og så videre som kommer inn i bildet .
FØR JEG KONTAKTET VERKSTEDET PÅ NY ville jeg imildertid sjekket fakturaen - der bør det fremgå hva man har tatt betalt for. Det springende punktet er at den ene tingen du har fanget opp foreløbig, kan være en forglemmelse. I ditt sted ville jeg tatt en liten titt på luftfilteret også....gjerne også tatt opp peilepinnen og tørket av den med feiende flott, hvitt tørkepapir og sett åssen olja egentlig så ut. Avhengig av hva som skal være gjort, kan du også ta en visuell sjekk av punkter som skal være utført - jeg tenker på bolter og deksler....normalt sett kan man iallefall gjøre seg opp en formening av om mekanikeren har vært under panseret eller ikke. Nei, dette er ikke noen "vitenskapelig" metode, skal du bruke dette i en klagesak, er det en fordel å ta en tur innom din lokale NAF teststasjon med bilen og fakturaen i lomma og høre om de kan hjelpe deg å finne ut hva som er gjort eller ikke gjort....de vil f.ex rimelig kjapt kunne sjekke punktene over. Dersom du f.ex har betalt for skifte av bremsevæske, nye bremseklosser osv vil de også kunne sjekke dette.
"EGENSJEKKEN" du kan gjøre selv - altså de enkle tingene du kan sjekke selv - vil iallefall kunne gi deg en pekepinn. Uavhengig av om du velger å legge turen innom NAF eller ikke, jo flere konkrete ting du kan påpeke overfor verkstedet, jo sterkere er din sak. Jeg ville nok også forlangt å snakke med verksmesteren, alternativt sjefen ved angjeldende verksted. Du skal ikke se bort fra at man legger seg flate og tilbyr deg ny service der man retter opp det som ikke er gjort på en god måte. Det er forøvrig sammenfallende med hva du normalt sett har krav på ifølge kjøpsloven: altså at verkstedet retter opp feil og mangler ved utført - her ikke utført - arbeid. Om du vil fotfølge mekanikeren og se at alt blir gjort, burde dette kunne imøtekommes på et eller annet vis, men be advised, det er HMS-begrensninger for kundenes ferdsel ved et verksted!!! Jeg har aldri ... (more)