0

Lurt av verkstedet

spurt 2021-10-10 21:56:38 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei! Jeg hadde nylig storservice på min W204 Mercedes C250 4M. Denne kom totalt på 13,086kr hos mitt lokale merkeverksted. Et par dager etter service skal jeg bytte kupeviften, og oppdager underveis at pollenfilteret slettes ikke er byttet, slik det hevdes etter service, og som jeg har betalt for.

Når verkstedet har tatt betalt for en jobb de ikke har gjort kan jeg plutselig ikke lenger stole på at de har gjort noe som helst med bilen. Den sto på nøyaktig samme sted da jeg hentet den som da jeg levere den…

Hvilke rettigheter har jeg her? Hvordan går jeg frem? Jeg er mildt sagt frustrert, og ønsker å kontrollere alt som verkstedet hevder å ha gjort. Kan jeg kreve en ny service som skjer foran mine øyne?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-10-11 09:15:05 +0200

Om det var samme verksted som skifta vifta, tok du formodentlig opp dette med pollenfilteret der og da. Fikk du fornuftige svar, eller telte du til 10 og holdt tankene dine for deg selv? Om jeg hadde opplevd noe sånt som du opplevde her, ville jeg først og fremst tatt det opp med verkstedet og forlangt en forklaring. Avhengig av om man kom med fornuftig forklaring eller bortforklaring, ville jeg tatt det derfra. Nå kan det synes som om du har valgt alternativ 2 innledningsvis, altså holdt tankene dine for deg selv. Det oppnår du altså ikke noe med, her bør du rett og slett ta en tur innom verkstedet og be om en forklaring. Først og fremst høflig dialog, om dette ikke fører frem, ja da snakker du med litt større bokstaver. Hjelper ikke det, ja da er det jo denne greia med forbrukerrådet og så videre som kommer inn i bildet .

FØR JEG KONTAKTET VERKSTEDET PÅ NY ville jeg imildertid sjekket fakturaen - der bør det fremgå hva man har tatt betalt for. Det springende punktet er at den ene tingen du har fanget opp foreløbig, kan være en forglemmelse. I ditt sted ville jeg tatt en liten titt på luftfilteret også....gjerne også tatt opp peilepinnen og tørket av den med feiende flott, hvitt tørkepapir og sett åssen olja egentlig så ut. Avhengig av hva som skal være gjort, kan du også ta en visuell sjekk av punkter som skal være utført - jeg tenker på bolter og deksler....normalt sett kan man iallefall gjøre seg opp en formening av om mekanikeren har vært under panseret eller ikke. Nei, dette er ikke noen "vitenskapelig" metode, skal du bruke dette i en klagesak, er det en fordel å ta en tur innom din lokale NAF teststasjon med bilen og fakturaen i lomma og høre om de kan hjelpe deg å finne ut hva som er gjort eller ikke gjort....de vil f.ex rimelig kjapt kunne sjekke punktene over. Dersom du f.ex har betalt for skifte av bremsevæske, nye bremseklosser osv vil de også kunne sjekke dette.

"EGENSJEKKEN" du kan gjøre selv - altså de enkle tingene du kan sjekke selv - vil iallefall kunne gi deg en pekepinn. Uavhengig av om du velger å legge turen innom NAF eller ikke, jo flere konkrete ting du kan påpeke overfor verkstedet, jo sterkere er din sak. Jeg ville nok også forlangt å snakke med verksmesteren, alternativt sjefen ved angjeldende verksted. Du skal ikke se bort fra at man legger seg flate og tilbyr deg ny service der man retter opp det som ikke er gjort på en god måte. Det er forøvrig sammenfallende med hva du normalt sett har krav på ifølge kjøpsloven: altså at verkstedet retter opp feil og mangler ved utført - her ikke utført - arbeid. Om du vil fotfølge mekanikeren og se at alt blir gjort, burde dette kunne imøtekommes på et eller annet vis, men be advised, det er HMS-begrensninger for kundenes ferdsel ved et verksted!!! Jeg har aldri ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-10-11 13:16:01 +0200

updated 2021-10-11 13:18:27 +0200

Du må se på fakturaen din om pollenfilter er fakturert, forglemmelse nja joda det kan jo forekomme men isåfall må bedrageriet være mere omfattende og må minst bestå av at 2 personer som har gjort en glipp her. Mekanikeren henter deler på delelager for servicen og frontdesken får da et grunnlag for faktura. Så her er det enten mekanikeren som har glemt å skifte det, noe som ikke er helt trolig da han jo ville hatt filteret på benken sin når bilen var ferdig og ant ugler i mosen og kontaktet kunden eller så er det slik at frontdesken tar betalt for de delene for respektive service uansett om de da manglet pollenfilteret og at det fks var i back order fra lager, uansett ingen liker å bli lurt så ja en i første omgang tur innom verksted for forklaring og samtidig et høffelig men dette er jo ikke akseptabelt da kunden jo må kunne stole på at det man faktureres for er faktiske deler brukt og arbeidstid brukt ellers blir det jo Anarki og lovløse tilstander. Du får nok ikke muligheten til å se med egne øyne det som foregår inne på verkstedet da det ville bli svært forstyrrende for mekanikeren og forsikringen ville nok også ha problem med å dekke en million erstattnimg hvis du ramlet ned i en smøre grop. Uansett å lure kunden er noe av det verste jeg vet så jeg oppfordrer deg til å legg ut opplysninger om hvilket verksted som har gjort jobben og gjerne navnet på Verksmesteren også eller Service front desk ansvarlig, de er ikke privat personer så lenge de er på jobb og så lenge dette har skjedd på jobben deres og i deres arbeidstid så er gapestokk på sin plass da det rett og slett ikke holder mål.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-10-11 16:15:28 +0200

Kan det være lenger skift-intervall dersom det er kullfilter ?

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Kullfilter holder enda kortere en vanlig filter. Anbefales å bytte kullfilter hver 6 mnd. Og en gang i året for vanlig.

Samiano gravatarbildeSamiano ( 2021-10-11 22:05:06 +0200 )rediger

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar