0

Piggfrie vinterdekk, ulik mønsterdybde

spurt 2021-10-08 12:51:50 +0200

anonym bruker

Anonym

Har to flett nye piggfrie vinterdekk, og to med 4-5mm igjen. Skal de beste bak for å hindre sleng, eller foran for å få bedre grep og kortere bremselengde. Bilen har alle mulige antisladdd, antispinn og antiskli systemer. Kun forhjulsdrift.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

4 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-10-08 13:55:03 +0200

Her er beste foran da du har både drivning og mest bremse effekt foran. Begrepet understyring og overstyring kommer til sin rett her og i Usa kaller de det tail happy. Når du er i sving vil bakparten av bilen bare følge med og grepet der bak betyr jo også noe og hadde du hatt slics så ville bakparten tatt kontrollen og prøvd å følge tangentens rettning og du hadde da fått overstyring og må slippe på rattet for å unnga å havne i motsatt kjørefelt. Står det bedre dekk bak enn framme vil bakparten følge pent på mens forparten med all sin vekt vil prøve å følge tangentens rettning og du får understyring altså du må vri mere på rattet enn forventet for ikke å havne lukt på skauen. Det ene og det andre er diskutert nesten i all tid så er ikke en 100% fasit, jeg anbefaler å prøve og se om du er fornøyd da det jo bare tar en halv time å bytte om dekkene.

HilsenæMr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-10-08 14:15:35 +0200

De som kaller seg "eksperter" sier best-bak, for min del har jeg konsekvent satt beste hjulsett foran på mine forhjulstrekkere når jeg har hatt dette pillementet fra tid til annen. Jeg prioriterer mao styring, og som du er inne på, mesteparten av bremsekraften kan henføres til forhjula. Hvordan "ekspertene" argumenterer for sitt syn, har jeg aldri helt forstått, ja, man kan oppleve at bilen slenger med rumpa, men når man har opparbeidet noen års erfaring, er det ærlig talt ikke noe problem å tilpasse farta etter forholdene - man har normalt sett nogenlunde kontroll med når rumpa på bilen gjør et byks. Kjører man litt mer defensivt, ja da har man en Ole Brumm, ja takk, begge deler: optimal styringsrespons og ditto bremselengde. I min verden er det et bedre kompromiss enn relativt sett dårligere grep på de hjula man styrer med. Og ja, også i de tider jeg kjørte bakhjulstrekkere prioriterte jeg styring og bremseeffekt, mao de beste dekka foran. En bil uten styring er pr definisjon verdens største rattkjelke uten ratt i min begrepsverden.

Men la en ting være sagt: 4 mm er for lite mønsterdybde til å hive dekka på bilen når vinteren står for døra, det holder ikke mål på seriøst snøføre, og enda mindre i dypt slaps. Jeg ville skiftet dekka om de lå på 4 mm mønsterybde på minst slitte sted. Med 5 mm hadde jeg nok vippa dem på, men jeg hadde fulgt nøye med fremover vinteren og sannsynligvis bytta dem på denne siden av nyttår. Det er så enkelt som at her jeg bor, kommer det seriøse vinterværet som regel rett over nyttår. Og nei, selv om en velfungerende ESP hhv antispinn er veldig greit å ha, det kompenserer fullt ut ikke for dårlige dekk. I den konstellasjonen du nevner, ville jeg helt klart ikke satt de godt slitte dekka på forhjula. Det er jo egentlig ganske innlysende: det er forhjula og styringa du bruker for å komme ut av en sladd og få kontrollen tilbake igjen! Uavhengig av om det er 4 eller 5 mm igjen og du vipper dem på: litt ekstra oppmerksomhet, gjør deg opp et inntrykk av dekkas egenskaper under kjøring under forskjellige forhold og kjør deretter. Verre er det ikke - men ikke kjør dem mer ned enn 4 mm - det kan fungere utover høsten før det virkelig braker løs, men blir du overrasket av skikkelig vintervær med 4 mm og MÅ ut å kjøre, ja merker du veldig raskt at dette ikke er optimalt!

Jeg sjekker også mønsterdybda på vinterdekka før jeg vipper dem av om våren. Dekk med rundt 4 mm mønsterdybde ville jeg rett og slett latt sitte på bilen og kjørt dem ut i sommerhalvåret. Ja, jeg er klar over at piggfrie vinterdekk ikke er tingen i den litt varmere årstiden, men det dreier seg om å kjøre litt mer defensivt, være litt mer oppmerksom, da kan det fort gå bra. Som med denne greia med å ha de beste dekka foran - skal man kjøre ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-10-08 16:40:56 +0200

updated 2021-10-08 16:56:53 +0200

Underlig at jeg har ikke sett en eneste gang en kommentar fra noen som virkelig kan om dekk altså en dekkmekaniker eller en dekkforhandler. Masse spørsmål ang dekk og vi som alltid ønsker at de som spør skal få et svar altså Northernwolf og Wizard er jo på tynn is engang iblant her. Det må jo være noen dekk experter der ute som har lyst til å svare på noen spørsmål her og meg selv og mulig Mr N Wolf også uten å skulle prate for andres sak tror jeg ville tatt det som en kjærkommen avlastning. Dekk er et eget og viktig felt om hvordan bilene våre oppfører seg på veien i vårt daglige bruk men de er tross alt vår første barriere mellom moder jord og vår egen sikkerhet så feiler det der så snipp snapp osv og da er det ikke sikkert allverdens airbager kan sørge for at vi går uskadd ut av bilen.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-10-09 11:41:31 +0200

Ja, som Kamerat Wizard sier, det finnes noen som burde kunne dette med dekk der ute, men min subjektive oppfatning er at det på mange områder er sånn at e som liksom skal være mer eller mindre eksperter, ofte ikke engang er enig med seg selv om hva som er godt eller dårlig! Dette kan ha flere årsaker, en av dem er at man ganske så ofte tjener mer pr dekk om man pusher et bestemt merke! Ja, det kan sogar være sånn at man tjener ovseleg mye mer på å pushe Kina-dekk, som alle som har sjekka priser på nett vil vite, prisen pr dekk inkludert frakt fra Kina er latterlig lav, til og med for privatkunder! Når en næringsdrivende tar inn 10.000 dekk fra Kina i en container, ja da blir det jo litt billigere da - og vips, så har man et sterkt motiv til å hevde at dette er "gode greier"! Da kan man selge disse dekka "billig" og likevel tjene ovseleg mykje pr dekk!

Noe lignende gjør seg helt klart gjeldende i flere sammenhenger, derfor skal man ikke ta riktig alt for "god fisk". Man skal rett og slett være litt kritisk, gjerne lete etter en saklig begrunnelse for at et tilsynelatende billig dekk påstås å være like bra eller sogar mykje betre enn anerkjente merker som f.ex Nokian! Slike konklusjoner er kastet ut i såkalt "objektive" tester fra tid til annen, og tro meg, det er faktisk IKKE sånn at Nokian bare blir dårligere og dårligere, og billgdekka bedre og bedre! Bare så det er sagt, jeg har fått opptil flere aha-opplevelser opp gjennom åra, en av dem var når jeg lot meg lure til å kjøpe sommerdekk fra unevnelige Continentals billig-merke! Feiende flott mænster og dill og dall, men dekka var pinadø så glatte at selv en trøtt Passat B5 TDI spant bortover på de tre første gira om jeg ga litt gass! Var jo litt gøy på sitt vis, men dårlig traction betyr jo også dårligere aksellerasjon, at dekka slipper raskere sideveis og ikke minst, lengre bremselengde. Forøvrig både på tørr og våt vei.

Jeg har også registert at dekk-tester og "reviews" blir mer og mer basert på subjektive premisser, det er slutt på reproduserbare målinger, disse er erstattet med subjektive kvasivurderinger. Forsåvidt greit nok om man hadde hatt tilgang til en komplett samling med måledata der man kunne se "karakteren" fra hver og en test-sjåffør og sammenstille dette, men når alt presenteres som aggregrerte data, da skal man jaggu bruke tid og lese testen nøye for å finne ut hvordan det egentlig henger sammen - mao om denne billige "nykommeren" virkelig er god sort - eller ikke!

Uten å forherlige gode, gamle dager for meget: slikt som motorsykkeldekk ble som regel testet både på rullende landevei i en testjigg og på bane. Testjiggen ga konkrete, reproduserbare målinger mens banekjøringen - også her med et instrumentoppsett som målte et sett med parametere - ga en passe blanding av subjektive oppfatninger og måledata. Nettopp denne kombinasjonen ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar