0

Bytte BMW X1 2012 med elbil?

spurt 2021-10-06 20:14:11 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei Benny,

Håper alt står godt til.

Vi har hatt gleden av å eie vår BMW X1 18d 2012-modell siden 2015. Bilen har nå godt som en klokke i 205.000 km, og gled rett gjennom forrige EU-kontroll.

Vi bor i Oslo, og kjører rundt 20.000 km i året.

Av ren fristelse har vi nå fått øynene opp for Mercedes EQC AMG.

Tror du det er smart å bytte ut X1en nå med tanke på restverdien? Og hva kan vi forvente av reparasjoner fremover?

Har du noen klare fordeler og ulemper?

Kjør forsiktig!

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

6 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-10-07 16:09:30 +0200

Vel klare fordeler og ulemper: Du vet hva du har og ikke helt hva du går til. Rest verdi hit eller dit vet ingen noe om et par tre år frem i tid så ikke la det være et argument ene eller andre veien, du bytter bil fordi du føler for det eller at du har lyst på god gammel Norsk fordi om vi gjerne må slenge på et par fraser ang hvor miljø bevisste vi er. Elbiler har hatt mange fordeler så økonomisk hvis du passerer en rekke bomringer så kan bilholdet selvfølgelig bli noe billigere. Men som alltid et råd fra et forum som spør Benny er jo tross alt bare synsing og det er jo deg og dine som tross alt skal finne ut om en elbil er tingen for dere, Mercedesen dere tenker på høres jo isåfall kjempe kul ut og skal jo ikke stikke under en stol at til og meg jeg faller for de siste 3 bokstavene AMG her :-)

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-10-07 21:08:56 +0200

Løp og kjøp elektrisk bil! Jeg gjorde det for 2 år siden. Burde gjort det lenge før. EQC er fenomenal. Det er EQA også, hvis EQC blir for stor.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-10-08 08:58:30 +0200

MKG gravatarbilde

Takk for svar, dere.

Er det noen av dere (eller andre) som kan sette opp en realistisk kostnadsoversikt over hva forventet årskostnad på BMWen er med tanke på (u)forventede utgifter gitt kilometerstanden?

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-10-08 14:36:28 +0200

Nja, det er vel ikke så mange som har krystallkule med innlagt kostnadskalkyle for den og den bilen tilgjengelig! I min verden resonnerer jeg som så, at kostnadene til service og vedlikehold er tilnærmet konstante pr mil om vi ser over tid. Bakgrunnen for denne tankegangen er at jeg har hatt for vane å kjøre bilene mine 4-500.000 før de går videre til neste eier eller blir spiker, alt ettersom. Såpass kjørelengde bør en god bil klare uten nevneverdige problemer, og bank i bordet, dette har hooldt stikk i rundt 45 år med den drøye håndfullen biler jeg har hatt. Nå er det jo sånn at antall år på veien også gjør noe med en bil, mye mer enn antall kilometer om vi skal være litt djevelens advokat her, men alt i alt: den som har et nogenlunde greit regime for service og vedlikehold, herunder jevnlig understellsbehandiing, vil sjelden ha nevneverdige problemer. Her må jeg ile til og slå fast at man også bør skifte motorolje hhv filter hver 15.000 km, maks 20', denne greia med "longlife" service er dårlig karma for de av oss som velger å eie bilene våre lenger enn de fleste. En annen ting man skal unngå, er "tukling", altså chip-tuning og dess like, dessuten bør man kjøre som folk - "aktiv" kjøring er for drittunger som tjuvlåner pappas bil og har en pappa med feit lommebok - det har mao sin pris i form av en drøss ting som går i støkker på rekke og rad!

Og ja - man skal overholde alle intervaller for f.ex evnt oljeskift på automatkasse og firehjulstrekk!

Når vi ser hen til den feiende flotte BMW'en din er jo knapt nok innkjørt, og ja, BMW har hatt enkelte motorserier med iboende problemer, men jevnt over er det greie biler som du kan ha leeeeenge uten at du må ligge våken om natta og undres over hva som går i støkker i morra!

Når bilen din også er såpass opp i åra at du neppe spesielt godt betalt for den heller, for ikke å snakke om at altfor mange der ute går og innbiller seg at biler som er kjørt over de 100' har en "prearasjonsdump" rett rundt hjørnet, ja de tror rett og slett at bilen ramler sammen! Sånn er det faktisk ikke - og hvis du regner litt på det: du kan kjøre maaaaaaaaaaaaaaaaaaaaange år "gratis" for overgangskostnaden om du velger å selge den bilen du har, og bytte den med en elbil til si 6-700.000 spenn - eller enda mer! Og nei, det er faktisk ikke gratis å kjøre elbil heller, ei heller er det sånn at du kan selge en elbil for mer enn du ga for den! Den tid da lange leveringstider gjorde at enkelte kunne spekulere i å kjøpe nye elbiler og selge dem dyrt når de fikk dem levert, den er definitivt over. Nå er det plenty greie, fornuftige elbiler å velge i, både som nye og brukte.

HVA SOM ER "RIKTIG" for deg ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Tusen takk for et utfyllende svar! Over all forventning!

MKG gravatarbildeMKG ( 2021-10-08 17:04:32 +0200 )rediger
0

besvart 2021-10-08 15:11:10 +0200

Var den heldige stjernen der når du fikk vinger og fløy 40 meter gjennom luften etter et uhell på motorsykkel også og skadet ryggsøylen permannent ? Onkel til kona kjørte sin Mondeo 2009 2,0 tdci 470000 km faktisk nesten uten å gjøre annet enn å bytte olje og filter, han hadde samtidig også lastebil sertifikat og hadde trolig fått inn på en helt annen måte hvordan en bil må behandles for å vare lenge, sønnen på 18 år overtok bilen og kjørte den til vrak i løpet av 2 månder da var det feilkoder på omtrent alt som fantes og både motor og girkasse var vrak så det ble evig hvile på en solfylt bilkirkegård så sånn kan det gå.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-10-09 12:49:57 +0200

Vel, jeg har tatt "flysertifikat uten fly mer enn en gang, helt eller delvis. fra stakkarslige 10 meter og opp til 70 meter mer eller mindre flygende. Så lenge man ikke treffer noe, går det jo ganske så greit, med litt flaks, gjerne krøllle seg sammen og rulle, eventuelt sørge for at buklandingen ikke blir altfor vond og lei, ja da kan det fort gå greit. Det som er litt dumt, er at ryggsøylen med hue på toppen nok tåler en hel del, men den er veldig sårbar for både torsjon og kompresjon. I min ryggsøyle er det to områder med en hel liten rekke virvler som har blitt utsatt for belastninger av den sorten, og nei, det er vel ikke helt korrekt å si at det er permanent. Det er mer semipermanent, i den betydning at du merker det veldig godt de første par åra, deretter blir du på sett og vis vant til det. Men dette heler seg ikke, det er liksom ikke noe som kan gro. Siden vi belaster ryggen og nakken daglig opp gjennom åra, for ikke å forglemme at vi alle eldes - en konsekvens er det som kalles benskjørhet - det rammer alle før eller siden i større eller mindre grad - ja da blir sånne småting veldig, veldig merkbare, spesielt om man belaster ryggen og/eller nakken feil - eller for den sakens skyld - får en ny trøkk 16 eller det som verre er. Gjett hvorfor jeg aldri noensinne kommer til å sette meg på en motorsykkel igjen! Av samme grunn var en medvirkende grunn til at jeg valgte Golf 7 økt sidekollisjonsikkerhet....faktisk samme tankegang som i f.ex Volvos V40.

Så ja, sånne skader er alltid semipermanente, de blir aldri bedre, men de kan meget vel bli verre. Jeg er i siste kategori, har blitt noen trøkker i dann og vann, men jeg er heldig, jeg er på det nivået der det kan håndteres, dels med god hjelp fra fysioterapeut i dann og vann, dels med smertestillende, dels med å legge seg under dyna og vente til det går over. Da er man rett og slett blant de som er svinaktig heldige, alterantivene kan, som vi vet, være så meget verre! Men det aller beste rådet som jeg deler med meg til de som er unge og grønne, er veldig enkelt: kjør aldri, aldri, aldri motorsykkel! Dernest: hold dere sjæl i nakken når dere kjører bil, kjør med vett! Det er veldig, veldig mye som kan gå fryktelig galt, og nei, det kan fakitsk ikke repareres! Sånn er det bare! Det at jeg kan fortelle om hine dage skyldes faktisk noen som sa akkurat de tingene til meg underveis, jeg er dem evig takknemlig! En av dem var forøvrig kjørelærer: "kjør og bli flink Eggerdink", en innvandret hollender som startet kjøreskole i Norge.

Mhp tyngre kjøretøyer har jeg kjørt både større varebiler og 10-tonnere - dvs "liksom" nedregistrerte lastebiler - en periode i livet. Det var meget, meget lærerikt og en god måte å få luka vekk ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar