Vel, jeg har tatt "flysertifikat uten fly mer enn en gang, helt eller delvis. fra stakkarslige 10 meter og opp til 70 meter mer eller mindre flygende. Så lenge man ikke treffer noe, går det jo ganske så greit, med litt flaks, gjerne krøllle seg sammen og rulle, eventuelt sørge for at buklandingen ikke blir altfor vond og lei, ja da kan det fort gå greit. Det som er litt dumt, er at ryggsøylen med hue på toppen nok tåler en hel del, men den er veldig sårbar for både torsjon og kompresjon. I min ryggsøyle er det to områder med en hel liten rekke virvler som har blitt utsatt for belastninger av den sorten, og nei, det er vel ikke helt korrekt å si at det er permanent. Det er mer semipermanent, i den betydning at du merker det veldig godt de første par åra, deretter blir du på sett og vis vant til det. Men dette heler seg ikke, det er liksom ikke noe som kan gro. Siden vi belaster ryggen og nakken daglig opp gjennom åra, for ikke å forglemme at vi alle eldes - en konsekvens er det som kalles benskjørhet - det rammer alle før eller siden i større eller mindre grad - ja da blir sånne småting veldig, veldig merkbare, spesielt om man belaster ryggen og/eller nakken feil - eller for den sakens skyld - får en ny trøkk 16 eller det som verre er. Gjett hvorfor jeg aldri noensinne kommer til å sette meg på en motorsykkel igjen! Av samme grunn var en medvirkende grunn til at jeg valgte Golf 7 økt sidekollisjonsikkerhet....faktisk samme tankegang som i f.ex Volvos V40.
Så ja, sånne skader er alltid semipermanente, de blir aldri bedre, men de kan meget vel bli verre. Jeg er i siste kategori, har blitt noen trøkker i dann og vann, men jeg er heldig, jeg er på det nivået der det kan håndteres, dels med god hjelp fra fysioterapeut i dann og vann, dels med smertestillende, dels med å legge seg under dyna og vente til det går over. Da er man rett og slett blant de som er svinaktig heldige, alterantivene kan, som vi vet, være så meget verre! Men det aller beste rådet som jeg deler med meg til de som er unge og grønne, er veldig enkelt: kjør aldri, aldri, aldri motorsykkel! Dernest: hold dere sjæl i nakken når dere kjører bil, kjør med vett! Det er veldig, veldig mye som kan gå fryktelig galt, og nei, det kan fakitsk ikke repareres! Sånn er det bare! Det at jeg kan fortelle om hine dage skyldes faktisk noen som sa akkurat de tingene til meg underveis, jeg er dem evig takknemlig! En av dem var forøvrig kjørelærer: "kjør og bli flink Eggerdink", en innvandret hollender som startet kjøreskole i Norge.
Mhp tyngre kjøretøyer har jeg kjørt både større varebiler og 10-tonnere - dvs "liksom" nedregistrerte lastebiler - en periode i livet. Det var meget, meget lærerikt og en god måte å få luka vekk ... (more)