0

Test av iX50 v/Vegard Møller Johnsen

spurt 2021-10-05 12:23:27 +0200

anonym bruker

Anonym

I teksten står det at ombordladeren er på 11 kw. Under tabell over ytelser står det 22 kw.

Hva er rett?

Gunnar Holm

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-10-05 14:30:36 +0200

updated 2021-10-05 15:18:28 +0200

Du må forklare litt bedre hva du mener, er det slik at ombord laderen er 11 kw altså effekten på den ved en gitt spenning og at det i tabellen står at den er 22 kw og ved samme spenningen og isåfall så er det jo det et kraftig avik her altså minus 50%, merk at en lader alltid har med seg en volt styrke på la oss si 48V, 96V, 192V osv da vi i ohms sine lover også må forholde oss til ampere. Eller mener du at ombord laderen er på 11 kw og el motoren elektriske effekt er 22kw og isåfall blander man jo litt sammen altså setter laderens effekt opp mot motorens effekt og det gir jo ingen mening. Laderen gir strøm med sin effekt altså kw ved en bestemt voltstyrke og gir sin kapasitet da i ampere ved en gitt spenning og vi får da plutselig kw ut av regnestykket og lader da batteriet med sin effekt og batteriet gir deretter strøm til elmotoren som vil tappe batteriet for sin kapasitet som da blir i kw/h eller hvor langt du kommer før det er stopp på den tilførte effekten i batteriet for å si det enkelt. Tja Mr N Wolf tror jeg har bedre greie på dette men om det lar seg forklare lettvint er jeg mere usikker på da man lett går seg vill i begreper og det har vørt masse spørsmål om dette da begreper kastes rundt i brosjyrer og på internett slik at de aller fleste sitter som spørsmålstegn når de leser det. Jeg roter meg nesten bort selv her jeg He he :-)

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-10-06 11:06:35 +0200

Vel, her mangler det en del premisser, men jeg tolker det dithen at den sannsylinge årsaken til at det er to forskjellge tall for et eller annet her, ligger i vår gode venn T. Rykkleif! Om det er viktigå bringe klarhet i dette, er det ikke verre enn å sjekke spesifikasjonene hos BMW, det være seg på nett, eller ved en hyggelig telefon til nærmeste BMW-sjapp, eventuelt importøren.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-10-07 21:08:54 +0200

updated 2021-10-09 07:37:44 +0200

  1. Nå står det 22 kW i både tekst og tabell. Trolig er en trykkfeil rettet opp. Og, Wizard - du rotet deg litt bort, selv om du samtidig har rett :-) Effekt måles i kW. Strøm måles i Ampere. Spenning måles i Volt. Energi måles i kWt. Når effekten eller energien oppgis, behøver ikke vi forbrukere tenke på de andre enhetene. Hvorvidt det er lav spenning og høy strm, eller motsatt er løst av bil-ingeniørene. Er enig med deg i at det er mye forvirring. Ser til og med merkeforhandlere av elektrisk bil som ikke skiller mellom enhetene. Når de sier at batteriet er på 64 kW gir det lite mening, men når de forteller at det er pp 64 kWt forteller de om energimengden.
rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar