VEl, med 35.000 km over to år snakker vi om et kjøremønster der drivstoffkostnaden ikke utgjør allverden, uansett hva man måtte fylle på tanken. Når vi ser på kalenderen, har du vært blant de meget heldige som eide en feiende flott og meget fornuiftig elbil i en tid da etterspørselen etter nye hhv nesten-nye elbiler av denne sorten var høyere enn tilgangen på bier i markedet. Win-win for deg, og bare så det er sagt, det er deg vel unt! At du ikke har hatt spesielt store utgifter til service og vedlikehold i den perioden, er som seg hør og bør, hadde nær sagt, det skulle bare mangle! At du ihsp soarer op bompenger og årsavgift, jolly fine å lenge det varer, og jeg tipper at en fornutig elbil som din også har en nogenlunde anstendig forsikringspremie. Det er ingen selvfølge med elbiler, dyre deler og heftig ytelse er en dårlig kombinasjon i så måte, men såvidt jeg forstår, du har gått hen og kjøpt nok en fornuftig elbil - altså en bil som IKKE markedsføres med kolofenomenale ytelser og så videre!
Den skal du ha - måtte flere tenke som deg når de velger elbil! Denne greia med miljøet er a complete different matter, men greit nok, så lenge vi i realiteten tanker elbilene her hjemme med norsk strøm, er iallefall løpende utslipp ved bruk av bilen reellt sett avgrenset. Så får vi heller se bort fra at pr definisjon er all norsk vannkraft svartere enn køl - kfr at vi selger "grønne" sertifikater til det store utland så det bare synger etter! Toskeskap spør du meg - det endrer jo ingen verdens ting - men mantraet "for miljøets skyld" blir misbrukt over en lav sko til så mangt! Ser vi på det totale miljøavtrykket, er faktisk ikke elbiler "løsningen", og ser vi hen til Kina, kan det virkelig bli spennende en stund fremover, man har nå et massivt underskudd på elektrisk kraft, det innebærer at man må spa opp mer køl. Med 57 % kullkraft allerede...da blir det en skikkelig "høydare" å produsere elbiler - f.ex Tesla - og en betydelig del av verdens batteripakker - i nettopp Kina! Og nei, det er faktisk IKKE tull at utslippene ved produksjonen av en eneste elbil er formidable! Og jo større og tyngre elbilen er, jo større kapasiteten på batteribanken er, jo høyere utslipp blir det!
NÅR DET GJELDER MIN ERFARING, har jeg eiet en drøy håndnfull biler på noengførti år. Som autorisert medlem av blakke gjerrigknarkers forening mesteparten av tiden har jeg fulgt med hvor pengene virkelig forsvinner, det er i store trekk bakgrunnen for at jeg har valgt en strategi der jeg eier bilene mine leeeeeeeeeeeeeeeeenge og kjører dem til si typisk rundt 4-500.000 før de går videre til neste lykkelige eier eller blir spiker, alt ettersom. Ja, jeg har også kjørt 70.000+ i året med privatbilen på det verste, i tillegg kommer diverse jobbkjøring. Så jooooooooooo.....jeg har et rimelig bevist forhold til løpende driftskostander, det være seg service eller drivstoffkostnader ... (more)