0

Elektrisk bil - drivstoffkostnader

spurt 2021-10-03 09:54:34 +0200

updated 2021-10-04 08:56:42 +0200

I dag er det søndag 3 oktober. Det er tre dager siden sjøkabelen til England åpnet for full kommersiell drift. Strømprisen i Norge falt da kablene åpnet, Fra 130 øre til under 13 øre pr kwh (+ elavgift og mva)
Hvis en er pessimist på forbruk og regner 2 kwh pr mil utgjør drivstoffprisen i dag maksimum 1,20kroner pr mil inkludert el-avgift og mva.. Sist jeg sjekket bensinprisen var den 18 kroner pr liter. Selv med et forbruk på fattige 0,5 liter pr mil koster 1 mil 9 kroner. Altså 7,5 ganger dyrere å kjøre bensin enn elektrisk FØR en regner inn bompenger og servicekostnader.
Hva koster et årlig oljeskift ? Opp mot et par tusen kroner ? For den prisen kan el-bilen kjøre 1.600 mil. 16.000 KM ! Mange kjører ikke lenger pr år. Til alle dere som tviler: Slutt å tvile. Elektrisk bil er smart. JADA; det er dyrere å lade langs vegen, men allikevel latterlig mye billigere enn å fylle bensin eller diesel langs vegen !
JADA; kanskje blir det økete bompengesatser på elektrisk bil, men kanskje skjer det også på fossilt drivstoff ?
JADA; du må investere i en hjemmelader. De koster fort 10.000,- men konkurransen er hard så hent inn tilbud. Nye elektriske biler er billigere enn fossile. Elektriske biler har ikke omregistreringsavgift - så allerede der er ladestasjonen betalt Lykke til med et fornuftig bilvalg !

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

4 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-10-03 17:39:38 +0200

Kamerat Helmar benytter jo litt i beste og verstefall sammenligninger her men foruten å tenke på et tall skal vi kanskje si at du sparer 50% ved å kjøre elbil i forhold til fossil bil, man sparer litt i alle ender ved å velge elektrisk men det tar litt tid å velte om hele bilparken vår slik at det bare finnes elektriske biler i markedet og helt borte blir de nok aldri da vi jo vil ha våre veteran biler. Hvorfor ikke heller belønne de som kjøper elbil med at de får høyere vrakpant for sin fossil bil hvis pengene benyttes til å kjøpe ny elbil ?

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-10-04 14:25:53 +0200

Ja, Kamerat Helmar er en god ambassør for elbil-foreningen, han burde få æresmedlemskap, gjerne også vørterøll og bløtkake, det er ham vel unt! Men vi som har LITT mindre entusiasme for elbiler, vet jo at det ikke er noen "free lunch" likevel, det vi med en fellesnevner kan kalle "drivstoffutgifter" er egentlig bare en liten del av det moroa koster! Legg til at det slett ikke er alle som har mulighet til å innstallere en forskriftsmessig hjemmelader....og det faktum at det koster skjorta å benytte seg av kommersielle ladetilbud....vips...så er det ikke riktig like rosenrødt lenger!

Senest i går fikk jeg tilbud om å kjøpe en liten nusselig elbil for 70.000 spenn, med fantastiske 10-12 mil maksimal rekkevidde på en god dag. Jeg får mye diesel for 70.000 spenn :-) Og om jeg skulle bytte dieselbrennen min med en feiende flott ny elbil med en litt mer anvendbar rekkevidde, ja da utgjør overgangskostnaden nok til at jeg kan kan kjøre gratis veeeeeeldig mange år fremover! Og nei, det er faktisk IKKE sånn at service- og vedlikeholdskostnadene med dieselbrenneren ruinerer meg! Hvor mye en elbil vil koste over si 10 år, se det er en skikkelig joker her: fort gjort å glemme, men forventet levetid på batteripakka gjør noe verditapet. Med på kjøpet får man også relativt høy vekt med de konsekvenser dette har for dekk, hjuloppheng og slitasje, ogde fleste har formodentlig fått med seg at bremser vs regenering ikke er helt problemfritt.

Mao er det viktig å holde tunga i rett munn og ha et nøkternt realistisk syn på hva det faktisk vil koste å kjøpe den og den bilen - forøvrig uavhengig av drivlinje. Med elbil kommer det et par tilleggsmomenter inn i bildet: da bør man være like nøkternt realistisk når man vurderer eget kjøremønster i forhold til denne bagtellen med rekkevidde og ikke minst, tilgangen på lading der man gjerne vil bruke bilen. Det er jo så enkelt som at selv de elbilene som har "lengst" rekkevidde i dag, har omtrent samme rekkevidde på en god dag som en Lada 1500 anno 1974! Og neeeeei, det er faktisk ikke sån nat det er "bare" å vedta at "Norge skal elektrifiseres" og vips, så spretter infrastrukturen frem over natta! Det krever massive investeringer - vi snakker om et tre-siffret antall milliarder - og vi snakker om minst to tiår - verken mer eller mindre - før vi vil ha et distribusjonsnett for elektrisk kraft INNENLANDS som gjør det mulig for Ola og Kari Hvermannsen å ha et par elbiler på lading i garasjen der de måtte bo. Likeledes utgjør selve ladestasjonen en forsvinnende liten del av kostandene ved å etablere ladere på hvert et nes! Det som virkelig koster flesk, er å få frem strømmen til de stedene man måtte ønske å hive opp en ladestasjon.

Sånn er det bare, og disse pengene.....de kommer ikke fra staten, de kommer ikke som manna fra himmelen: de kommer fra deg og meg: fra norske strømkunder, fra norske skattytere. Ja ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-10-04 16:56:38 +0200

updated 2021-10-09 07:40:58 +0200

Ja, hva vet vel jeg Norulf ?
Jeg har kun 2 år / 35.000 km EGEN erfaring. Jeg skjønner at det ikke er mye å stille opp med, mot en skeptiker i verdensklasse :-) - med solid erfaring med både Lada og VW sugediesel.
Uansett, jeg har fylt strøm i to år, jeg har hatt bil på service hos merkeforhandler, jeg har solgt den første elbilen som jeg kjøpte ny - med svært moderat prisfall, og jeg har kjøpt ny - ikke fordi den første var dårlig men fordi jeg hadde lyst. Og når prisfallet på den første var så lite, ble mellomlegget ikke stort mer enn jeg har spart på drivstoff, service, bompenger og halv årsavgift siden jeg sluttet å forurense nærmiljøet med dieselbilen. Jeg er faktisk ikke i stand til å komme en eneste negativ side med el-bilen. Strømleverandørene som du er bekymret for, Norulf - de tenker jeg finner gode løsninger. PS! Natt til søndag fylte jeg opp "tanken" tilsvarende 400 km kjøring for en samlet sum av 62 kroner. Da var nettleie, elevgift, mva og strøm inkludert. Ikke engang parafindrift på en gammel MOSKVITCH kan konkurrere ? Men, det var et sjeldent tilfelle. Ofte koster det rundt en hundrelapp å lade tilsvarende 40 mil kjøring. For all del - jeg skjønner at el-bil ikke passer for alle. Kjører du mye med tung tilhenger er det trolig bedre med diesel. Eller hvis du hver eneste dag/ ofte kjører lenger enn bilens rekkevidde, eller hvis du bor slik til at du ikke kan få montert hjemmelader.
Disse tre grunnene treffer vel de færreste ?

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-10-06 15:28:46 +0200

VEl, med 35.000 km over to år snakker vi om et kjøremønster der drivstoffkostnaden ikke utgjør allverden, uansett hva man måtte fylle på tanken. Når vi ser på kalenderen, har du vært blant de meget heldige som eide en feiende flott og meget fornuiftig elbil i en tid da etterspørselen etter nye hhv nesten-nye elbiler av denne sorten var høyere enn tilgangen på bier i markedet. Win-win for deg, og bare så det er sagt, det er deg vel unt! At du ikke har hatt spesielt store utgifter til service og vedlikehold i den perioden, er som seg hør og bør, hadde nær sagt, det skulle bare mangle! At du ihsp soarer op bompenger og årsavgift, jolly fine å lenge det varer, og jeg tipper at en fornutig elbil som din også har en nogenlunde anstendig forsikringspremie. Det er ingen selvfølge med elbiler, dyre deler og heftig ytelse er en dårlig kombinasjon i så måte, men såvidt jeg forstår, du har gått hen og kjøpt nok en fornuftig elbil - altså en bil som IKKE markedsføres med kolofenomenale ytelser og så videre!

Den skal du ha - måtte flere tenke som deg når de velger elbil! Denne greia med miljøet er a complete different matter, men greit nok, så lenge vi i realiteten tanker elbilene her hjemme med norsk strøm, er iallefall løpende utslipp ved bruk av bilen reellt sett avgrenset. Så får vi heller se bort fra at pr definisjon er all norsk vannkraft svartere enn køl - kfr at vi selger "grønne" sertifikater til det store utland så det bare synger etter! Toskeskap spør du meg - det endrer jo ingen verdens ting - men mantraet "for miljøets skyld" blir misbrukt over en lav sko til så mangt! Ser vi på det totale miljøavtrykket, er faktisk ikke elbiler "løsningen", og ser vi hen til Kina, kan det virkelig bli spennende en stund fremover, man har nå et massivt underskudd på elektrisk kraft, det innebærer at man må spa opp mer køl. Med 57 % kullkraft allerede...da blir det en skikkelig "høydare" å produsere elbiler - f.ex Tesla - og en betydelig del av verdens batteripakker - i nettopp Kina! Og nei, det er faktisk IKKE tull at utslippene ved produksjonen av en eneste elbil er formidable! Og jo større og tyngre elbilen er, jo større kapasiteten på batteribanken er, jo høyere utslipp blir det!

NÅR DET GJELDER MIN ERFARING, har jeg eiet en drøy håndnfull biler på noengførti år. Som autorisert medlem av blakke gjerrigknarkers forening mesteparten av tiden har jeg fulgt med hvor pengene virkelig forsvinner, det er i store trekk bakgrunnen for at jeg har valgt en strategi der jeg eier bilene mine leeeeeeeeeeeeeeeeenge og kjører dem til si typisk rundt 4-500.000 før de går videre til neste lykkelige eier eller blir spiker, alt ettersom. Ja, jeg har også kjørt 70.000+ i året med privatbilen på det verste, i tillegg kommer diverse jobbkjøring. Så jooooooooooo.....jeg har et rimelig bevist forhold til løpende driftskostander, det være seg service eller drivstoffkostnader ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar