Nja, når man gir et slikt tilbud, tar man høyde for plunder og heft, og f.ex VAG - som operer med "fastpriser" - tar høyde for det vi noe forenklet kan kalle "gjennomsnittlig plunder og heft". Det kan også være litt ekstra plunder og heft med enkelte biler. Det man gjør, er på sett og vis å "jevne ut" ekstra-arbeidet med plunder og heft og fordele det på flere kunder. For kunder som har en bil der "alt" har rusta fast, vil det kanhende være gunstig, mens kunder som har en bil der jobben går unna på en-to-tre, vil være noe dyrere. Ja, teoretisk skal det ikke bety noe over tid, du vl altså ikke betale verken mer eller mindre over et antall jobber. Igjen - teoretisk. Nå er det jo forsåvidt forståelig at verkstedene helst vil unngå å tape penger, men hvor mye man garderer seg, det vil jo kunne variere fra verksted til verksted. Dette er ikke unikt for bilbransjen, f.ex byggebransjen operer på samme vis. I det hele tatt: alle som gir et bindende pristilbud må ta høyde for plunder og heft om de fortsatt vil være i bransjen i fremtiden. Sånn er det bare.
A complete different matter er det at enkelte aktører - f.ex mange merkeversksteder - har heftige timepriser og tildels høye marginer på deler og rekvisita. Det er slike ting som gjør de store forskjellene, det er der man kan spare penger på å velge en samarbeidspartner som ikke har feiende flotte lokaler med mye glass og metall og en drøss selgere med dress og slips! Stikkord: uavhengige, autoriserte verksteder - ALLTID autoriserte verksteder, aldri bakgårdsjapper!
I DITT TILFELLE - om du er i pillement omkring antall timer eller andre ting - be om et tilbud på samme jobb hos minst et annet verksted. Vær også nøye med å sjekke hva som faktisk inngår i tilbudet - hurra for den lille forskjellen er viktig her - godt arbe' er viktigere enn å spare noen kroner. Og når du finner en samarbeidspartner som leverer på både kvalitet og pris - ta vare på dem! Lykke til!