0

Varm motor startvansker

spurt 2021-09-23 20:33:20 +0100

anonym bruker

Anonym

Volvo 850 - 94 mod. Starting kald motor, går helt greit. Men start av litt varm motor, da er det vanskelig. Finner ikke feilen. Hva kan det være?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-09-24 10:08:05 +0100

Starteren kan selvfølgelig være et problem her men snarere ligger det nok en eller annen plass i tenningsystemet ditt, coil(coiler) styring av coilen(tenningsmodul) plugger eller ledninger. Fjerndiagnose er vanskelig og man treffer skjelden rett her så du må nok begynne med de mest opplagte ting som at batteri er ok og kanskje bytte bensin filteret, samt at pumpen i bensin tanken nok kan ha sett sine beste dager og gi litt sporadisk leveringsmengde og trykk. Jord problem er også ofte en synder på gamle biler altså at kontakt mot jord begynner å eire slik at man må løsne de og pusse av de med litt sandpapir. Som du ser så er mulighetene mange og tildels kompliserte å finne ut av men er flott at du ønsker å holde liv i en snart 30 år gammel 850. Mulig du får mere presis hjelp på et Volvo entusiast forum da de nok har sett og hørt om dette før da slike feil ofte er gjengangere på mange 850 med samme symptomer og at de med letthet forklarer deg problemet og hvilken del du bør bytte.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-09-24 10:43:30 +0100

Om de gode tipsene over ikke fører frem til mål, tenk tanken på å få sjekket blandingsforholdet, alts om innsprøyting og dyser gjør det de skal. Er det litt for feit blanding, vil en motor slite med å starte når motoren som du sier, er "litt varm". Dette kan også ha med sensorer å gjøre, også en 30 år gammel bil vil ha en form for styring som regulerer blandingsforholdet ut fra motortemperatur og hva motoren måtte ha behov for. Om denne reguleringen av en eller annen grunn roter det til - eller f.ex dysene "sikler" med det resultat at du får for meget benzin, ja da sliter motoren noe fryktelig med å starte. Ta gjerne en titt på pluggene: beksvarte plugger, gjerne med det som kalles "carbon deposits" på nynorsk, indikerer meget, meget, meget feit blanding! Plugger skal være sjokoladebrune, tenk på Freia melkesjokolade, da har du rett blandingsforhold, rett tenningstidspunkt og så videre. En Haynes-bok har ofte bilder av forskjellige varianter over temaet tennplugger som sliter, en god investering for enhver sann entusiast med en eldre bil! Og det skulle forundre meg mye om du ikke finner både Haynes-bok og svensk litteratur som dekker denne klassikeren!

Detet er forøvrig en av de tingene som var enklere å jobbe med i hine dage: mine kjære Laddiser, iallefall to av dem, hadde en forgasser av den gamle sorten, der var det en hevert-effekt som fyllte på litt for meget benzin når man stoppet....vips...så var det omtrent som full choke når man tenkte på å vri på nøkkelen igjen! På en grei bil som dette var det jo bare å holde labbene unna choken til alle tider unntatt på morrakvisten og ellers holde gassen - med trykk på HOLDE - nede sånn at man fikk lufta ut den overflødige benzinen og la starteren gå til det tente! Det var jo også mekanisk aksellerasjonspumpe på disse bilene....forgasseren var en Weber-klone, må vite! Den som satt og jukka på gassen - slik man gjorde på f.ex enkelte Opel på begynnelsen av 60-tallet - dreit skikkelig på draget: hver gang gassen gikk opp og ned, spruta man jo inn ufatteliuge mengder benzin på en Laddis!

Poenget i denne sammenheng er at med eldre biler kan man sette seg ned og tenke og faktisk forstå hvordan ting fungerer, og løse problemer! Det er det som gjør det så meget mer interessant, så meget morsommere, å lukke opp panseret på en bil som er noen tiår gammel! Den dritten vi har i dag - der vi altfor ofte har styringsenhet med ørten inn- og utganger som kan lage helvete - kommer garantert til å bli festlig når bilene blir 15-20 år gamle! Er det rart mange av oss sitter og mimrer og savner bilene fra dengang da - dengang da når alt var så meget enklere!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger