0

Nordiske vinterdekk

spurt 2021-09-21 08:13:31 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei, Nå er det på tide å kjøpe nye vinterdekk til min XC70 og tilfeldigvis skal jeg til Tyskland om noen uker. Jeg kjører så å si aldri nord for Oslo, i all hovedsak i sørlige deler av Telemark. Jeg hører og leser stadig at vinterdekk for nordiske forhold er bedre enn "kontinentale" vinterdekk. Continental har for eksempel en modell som heter WinterContact som selges i Tyskland og en nordisk variant, som heter VikingContact. Nå er det jo slik at det også finnes skikkelig vinter i Europa, særlig i Alpene, der WinterContact selges, men ikke VikingContact. Ikke nok med det. Tyske Auto Motor und Sport og ADAC kjører sine vinterdekktest akkurat på samme testbane som norske NAF og Motor gjør, nemlig i Finland. Hvordan kan man da kåre en kontinental vinterdekk til testvinner for kontinentale forhold, når angivelig nordiske vintre ikke kan sammenliknes med kontinentale?

Jeg har forresten i 20 år klart meg fint med kontinentale dekk og ikke merket forskjell på dekkene som har fulgt med bilene ved kjøp og senere dekkbytte i Tyskland. Største forskjell er at jeg sparer NOK 500,- per dekk(!) ved å handle i Tyskland.

Mvh Ulrich Koch

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-09-21 12:54:37 +0100

Jeg har mange ganger vært i utlandet og tenkt tanken med å kjøpe dekk der fks i Tyskland men jeg har oppdaget gang på gang at prisene på dekk er ikke så langt fra våre priser i Norge. Joda er det 500 kr pr dekk å spare og alt ellers likt som at dekket er likt altså merke og modell når du sammenligner pris så hvorfor ikke men husk at hvis samvittigeheten plager deg så skal du momse de inn når du kommer til den Norske grense og da går nok vinningen opp i spinningen. Ikke at Tollerene står parat til å sjekke alle biler som kommer over grensen om de har kjøpt dekk i utlandet men dog.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-09-21 14:35:12 +0100

Vel, til mine biler, rett nok med ganske kurrante dekkdimensjoner, har jeg spart rundt 50 % på å handle dekk hos en kjekk kar som selger dekk utenom de etablerte kjedene! I penger utgjør det typisk rundt 3000 kroner, og dette er noe alle kan gjøre: det er ikke verre enn å ta en liten ringerunde til aktuelle forhandlere i rimelig nærhet, det parer man lett tusenlapper på. Og nei, vinterdekk som selges nedover i Europa holder ikke mål for de av oss som ønsker optimal sikkerhet gjennom de vintrene vi normalt sett har i Skandinavia. Det er ikke derved sagt at man ikke kan klare seg med kontinentale dekk, det dreier seg om å kjøre defensivt og tilpasse farta etter forholdene og de dekka man til enhver tid måtte ha. En klar fordel å bo et sted der vintrene er preget av salting og bare veier også - stikkord Oslogryta!

Men for oss andre? Jeg ville ikke tatt i mot kontinentale vinterdekk om jeg så hadde fått dem gratis! På samme vis som det finnes norske forhandlere som selger Sleng-Vekk og andre møkkadekk fra Kina og Korea til en latterlig lav pris, finnes det de som har solgt vinterdekk produsert for kontinentet i Norge! Så billig at man ler hele veien til banken, men ærlig talt: skal man spare penger på bil, så er det iallefall (minst) to ting man aldri, aldri, aldri skal spare på: det ene er olje og filter. Det andre er dekk, dekk og atter dekk!

Det man KAN kjøpe med en viss grad av trygghet nedover i Europa, er sommerdekk, og skal man spare, ja da kjøper man solid merkevare i det landet der de er produsert. Det har jeg gjort ved flere anledninger, det hender jo at man har utslitte dekk etter å kjørt noen tusen kilometer nedover og skal vende nesa hjemover igjen. Sånn er det bare! Men å kjøre på kontinentale vinterdekk for å spare noen få hundrelapper? Ta heller telefonrunden og kjøp f.ex Nokian her hjemme!

The Bottom Line er at i min verden har jeg rett nok kjøpt biler med tildels dårlige dekk fra forrige eier i dann og vann. Er bilen billig nok, ja da driter man i åssen dekk som står på - men veien til dekksjappa for å kjøpe nye - den bør være kort! For min del har jeg et par tricks i ludo for å teste ut dekkenes egenskaper, skal ikke mye til for å avdekke at f.ex "vinterdekk" produsert for kontinentet har så elendig veigrep at de rett og slett ikke holder mål. Kona bruktbil ble levert med slike dekk for noen år tilbake, det var faktisk noe så uvanlig som bruktimportert tysk bil som ble levert med BÅDE sommer og vinterdekk! Antagelig bodde forrige eier i nærheten av alpene - hvem vet :-)?

ETTER MØNSTERET Å DØMME var de ikke brukt stort. Vel, jeg kjørte dem en snau mil, det var nok, da var det rett inn til den lokale dekkforhandleren og kjøpe nye nordiske vinterdekk ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

At kontinentale dekk ikke holder mål er din påstand eller noe du har fakta for? Som nevnt over, kjøres dekktestene for nordiske og kontinentale dekk på samme testbaner og dermed burde jo et dekk som vinner en test for ADAC være samme dekk som det dekket som vinner NAF-testen.

Ulrich gravatarbildeUlrich ( 2021-09-21 14:46:29 +0100 )rediger

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger