0

Støy i Land Cruiser

spurt 2021-09-17 07:13:04 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei Skjønner ikke helt tester som viser til støy i LC. Jeg har en LC 2006 modell gått 315000 km. Har målt støynivå til 62-63 dB, det er omtrent det samme som i Tesla Y, og hele 4 dB bedre enn i Volvo V70. Greit at det er litt støy når du starter opp og er på utsiden av bilen , men det er jo når du sitter i bilen og kjører at støy i bil er plagsom. Vurderer å bytte bil, men har ikke funnet noen med bedre støytall enda....

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

4 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-09-17 11:42:31 +0200

Nå sier du ikke noe om hvilken hastighet du kjører i, ei heller om veidekke og dekka som sitter på bilen. Tallene du refererer til er helt klart med optimale forhold og lav hastighet, og ja, jeg har kjørt noen mil med Landcruiser som tjenestebil, du har helt rett i at det er en feiende flott bil på alle vis og blant de mest komfortable blant biler av denne sorten! Hadde jeg hatt en LC 2006 i god stand, ville jeg tatt god vare på den - stikkord her er først og fremst understellsbehanlding - og kjørt den i minst 20 år til - uten å blunke! At LC kan være bedre enn en elbil, i særdeleshet en Tesla, tror jeg så gjerne, men mhp V70 er jeg mer i tvil: har du målt selv....eller sjekket mot en testmåling eller annen referanse? Regner med at du har et visst kunnskapsgrunnlag hva måleteknkk angår, det er på ingen måte enkelt å måle støy, spesielt ikke i en bil i fart, og for en målenøyaktighet bedre enn +/- 3 dB, skal du ha et kalibrert måleinstrument i en helt annen prisklasse enn det vi vanlige dødelige har tilgjengelig sånn uten videre.

Jeg har selv syslet litt med støymålinger i bilene mine opp gjennom åra, primært med et relativt rimelig instrument som jeg lånte fra broder i dann og vann, han var verneombud og hadde et slikt i skapet. Det var da jeg skjønte at det var flere variable med i bildet her! Senere ble jeg verneombud selv, jobbet på en flyplass og fikk en sykdom som ga en markant hørsels-svekkelse, for å utelukke yrkesskade fikk jeg hjelp fra bedriftshelsetjenesten med et Bruel og Kjær instrument, kalbirert, med prislapp som en god bruktbil! Feiende flotte greier, men igjen: ingen enkel ting å få reproduserbare, nogenlunde korrekte målinger. For spesielt interesserte kan det opplyses at maksimalt støynivå, selv så nær som 60 meter fra rullebanen, lå under 90 dB for sivile fly ved takeoff. A complete different matter er militærfly, men som de fleste vet, våre F-16 har ikke spesielt stor skyvkraft, 100-110 dB ved full etterbrenner. Ille nok når man bor under flystripa på Ørlandet, men jeg har altså jobbet ute på flyplassen noen år, med tilpassede ørepropper som demper 30 dB i det relevante frekvensområdet går det helt greit. Noe mer støy er det fra Panavia Tornado, når en sånn tar av med full kamplast kjenner man det VELDIG godt i ørene, selv med både ørepropper og hørselvern av den proffesjonelle sorten! Tornado er målt til 140 dB på 800 meters avstand ved takeoff med full kamplast og full etterbrenner - heftige saker!

Tilsvarende er det skikkelig "gromlyd" fra både Mig 29 og Sukhoi 27 og oppover, helt fantastisk! Sammenlignet med F-16 er det som en mild vårbris mot et dommedagsbrøl, støynivået når de store Sukhoi-flyene tar av i en baneretning som går rett over hodet på oss der vi camperer når vi er der hjemme i St Petersburg, er en skikkelig flott opplevelse, en mil ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-09-17 13:01:22 +0200

updated 2021-09-17 13:19:01 +0200

Støy er et usedvanlig vanskelig begrep og det med db måling gir bare en pekepinn på støy som trenger inn i bilen men sier ikke noe om hvordan den mennesklige hørsel oppfatter denne støyen. En måling med en app på Iphonen er nok ikke nok til å hevde at en LC 2006 er bedre enn en Tesla her må det nok flere vurderinger til altså opplevd støy. Jeg irriterer meg grønn på støy fra gresshopper om sommeren mens andre ikke engang hører at de er der og således altså opplevd støy. Støy kommer i en mengde frekvenser og de som var oftest på konserter og skulle stå nærmest scenen har kanskje lettere for å sile ut de høyere frekvensene og simpelthen ikke høre de mens andre igjen sliter med de lave frekvensene som dype manns stemmer så det hele dreier seg nesten om en vitenskap hvordan opplevd støy innvirker på oss og da blir en app måling for usikkert. Vi liker jo ikke en damestemme i høy pitch og da snakker jeg ikke om Russiske dame ? kule og dicos kastere fra 70 tallet men fra ei lita snelle som ikke utstår at du kommer sent hjem fra puben en fredags kveld etter en bytur med gutta og kanskje har fått et par halvlitere for mye he he :-)

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-09-17 17:41:14 +0200

Kamerat Wizard har (som vanlig) satt fngeren på et vesentlig poeng: vår oppfatning av støy er dels en subjektiv greie, dels avhengig av hvilken forfatning hørselen vår er i! Flere enn vi liker å tenke på har en eller flere "hull" i frekvensbåndet, og det derre med gresshopper....vel...en vesentlig del av lyden gresshoppene lager ligger ganske så høyt oppe! Lenge siden jeg har hørt den lyden for å si det sånn, noe skyldes vel et par tiår på en flyplass, men også alder og en sykdom som gjør noe med hørselen må nok ta sin del av skylda for at kona av og til kommer med noen syrlige kommentarer om hva jeg hører og ikke hører!

Nå vil et seriøst måleinstrument ofte kunne gi lydtrykk med en grafisk fremstilling av hvor mye energi - kall det gjerne lydtrykk - som er tilstede ved de forskjellige frekvensene. Når det gjelder sånt som mobiltelefoner og diverse apper: dette er i beste fall for leketøy å regne, det blir litt som å stikke fingeren i været og tenke på et tall. Og nei, det gir IKKE reproduserbare målinger i ordets egentlige forstand! Men det er jo moro da - og det finnes apper som altså gir dette grafiske bildet av frekvenspekteret der og da. Morsomt å se på! Men igjen: det er å ta litt vel hardt i å kalle dette måleinstrument! Når det er sagt, man kan få nogenlunde greie dB-metere til noen tusenlapper, men man får det man betaler for - man skal ta nøyaktigheten med en klype salt og ha dette med frekvenspekteret vs måleverdiene i bakhodet. Dog, helt greit for å få en pekepinn på støynivået i flere sammenhenger! Og mye bedre enn mobil-apper, ikke minst når det gjelder muligheten til å få inn grunnleggende forståelse for dette med støymålinger, anbefales på det varmeste!

Ja, det finnes sogar noe man kaller måleinstrumenter til 3-400 spenn i markedet, men det blir litt som å kjøpe mulitmeter til samme prisen: det blir litt som en prøvelampe, men bare dyrere!

Når det gjelder "gromlyd" liker de fleste av oss rumlinga fra en V-8'er, for ikke å snakke om brølet fra en MOPAR Hemi! Eller for den skyld den lavfrekvente brummingen fra en diesel ved et par-tre tusen omdreininger an Der Autobahn! Når det gjelder høyfrekvente lyder, er den herlige lyden av en Kawasaki triple lagret inne i mitt hode, fra 6000 o/min og like opp til 10-12000 o/min er det en lydmessig opplevelse som sitter forever, en skikkelig minneverdig ting! Og nei, ingen symaskinlyd, det er mer som en turbin, med en autoritær og brutal undertone! Spesielt med ekspansjonskammer - noen vil vel kalle det "effektpotter" - uten sånt derre piss som dempning - da snakker vi om en kakafoni av lyd, omtrent som tre motorsager ved siden av hverandre, bare med veldig, veldig mye høyere lydnivå - si godt over 100 dB! Og som vi vet, dB-skalaen er logaritmisk, dvs at 3 dB innebærer dobbelt så høyt lydtrykk! 3dB er også den minste forskjellen ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-09-18 11:38:18 +0200

updated 2021-09-18 11:55:52 +0200

He he ja mye bra sluttninger fra Mr N Wolf, støy er opplevd fra person til person. Et tannlegebor blir av de fleste forbundet med skrekk og smerte og lyden av en gaffel og kniv som skraper over en keramikk tallerken er forferdelig og vi får vondt i tennene av lyden, bølgeskvulp og fossefall derimot kommer inn i såkalt harmonisk støy. Tordenvær gjør også mye med oss mennesker og fremkaller gjerne redsel hos noen men det er jo bare lyd og det jeg vil frem til er at lyd er opplevd og i noen tilfeller skremmer den oss og i andre tilfeller blir vi beroliget av den. Lyd er en vitenskap som ikke måles med en app på telefonen som Mr N Wolf helt riktig nevner, her må man sette seg i førersetet og bedømme selv så mange av disse målingene er forvirrende og gir ikke et riktig bilde her. Visse bilmerker har tilogmed innført motlyder i fks bilens lydsystem slik at støy i visse frekvenser utballanseres og oppfattes som mere behagelig for bilføreren. Så lydtrykk som slipper inn i bilens kupe sier ingenting om hvordan vi opplever dette lydtrykket bare et db nivå, og som vanlig er det jo Lexus Ingeniører som har greid dette best av alle og kjører man en Lexus så er alltid lavt lydnivå nevnt i tester så Lexus Ingeniørene har funnet the holy grail her ang støy.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar