0

Skjev slitasje bremseklosser - slurv service - garanti?

spurt 2021-09-13 18:25:41 +0200

anonym bruker

Anonym

PEUGEOT 2008 2018, kjøpt merkevareforhandler 2019, nå kjørt vel 50000. Service april 2021 hos selger; krysset av for visuell konsoll skiver og klosser. Oppdager nettopp at klosser på innsiden bak er slitt nesten til stålet, mens de på utsidentnesten ikke er slitt. Merkelig nok lite slitasje på innsiden av skivene.

Verksted innrømmer at de ikke har sjekket som oppgitt på skjema, men hevder at caliper er OK; dette er noe som "man må regne med på denne modellen"!!!

Jeg har hatt flere biler; sist Peugeot 307 2004-modell. Mekket en del selv tidligere, og passet på å move/smøre stempel/slidebolt ved hjulskift. Regnet med at nesten ny bil med service hos selger skulle lamed slippe dette, men nei. Kommentar? Bør klossene bak skiftes på garanti?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-09-14 07:35:45 +0200

updated 2021-09-14 07:40:00 +0200

Nei du får nok ikke dette på garanti da bremseklosser ofte slites mere på innsiden enn utsiden og er slett ikke unormalt. Bremser brukes helt individuellt fra person til person så er vanskelig å få bevist at verksted har gjort noe feil her. Uansett kan nok verksted kanskje gi deg spesielt god pris her hvis de kanskje har gjort en feil.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-09-15 11:22:51 +0200

Yes, dette er helt vanlig, rett nok noe variabelt etter hvordan caliperne er konstruert, men selv på biler med et stempel på hver side - en litt dyrere og bedre måte å gjøre ting på - vil det ofte være mer slitasje på den ene klossen kontra den andre. I min blakke ungdom heiv jeg ofte den klossen som var utslitt og satte inn en ny - merk deg EN ny - det fungerte greit nok det. En annen ting jeg var nøye med, var å bruke fila og lage en liten skråkant på klossene, tanken min var at det kunne bidra til at det ikke samlet seg så mye dritt som sleit på klossene. Av samme grunn fila jeg ofte et langsgående spor, av og til prøvde jeg meg også med et skråstilt sport. Jeg innbiller meg at det hadde noe for seg, og som deg smørte jeg stempler etc innimellom. Men nei, det endret ikke på at klossene ble ujevnt slitt, og som oftest på INNSIDEN! Og ja - mine biler i den grønne ungdom hadde stempler på begge sider - ikke noe sånt tull som en slidebolt som trekker den andre klossen.

Om verkstedet ikke gjør godt arbe', ta en prat med med dem og gi beskjed om hva du forventer på en høflig og likefrem måte, gi dem en sjanse, det retter seg ofte! Det er sånn jeg gjør det, det dreier seg om å lære hverandre å kjenne, og når man finner gode samarbeidspartnere, ja da tar man vare på dem. Og neeeeeeeeeeeeei, som Kamerat Wizard sier, dette er ikk en garantisak, men det var uheldig at man ikke gjorde fullgodt arbe', sørg for ha en god dialog med verkstmesteren fremover, så går det nok bedre skal du se, alle kan gjøre feil, det har til og med hendt meg - rett nok en eller annen gang på tidlig 60-tall - begynner å bli en stund siden :-)

Alterantivet er selvfølgelig å skru sjæl, selvgjort er ofte velgjort, men med åra blir vi liksom litt mindre entusiastiske med å skru sjæl. Mange grunner til det, først og fremst tid: det er mye man skal rekke over, og for meg var det sånn at jeg tjente mer på å bruke tiden på å jobbe overtid enn på å ligge under bilen og fomle sjæl - ja - jeg er en passe dyktig garasjemekaniker - men jeg er ikke i nærheten av å være like rask og effektiv som en faglært mekaniker med alle ressurser. Sånn er det bare, og nå er jeg såpass opp i åra at jeg ikke har helt helsa til riktig alt som var kjekt og moro før.

Sånn er det bare, men kunnskapen du har, den er gull verdt! Både i situasjoner som det du beskriver, men også i forhold til å velge de rette samarbeidspartnere og få ting gjort på den måten du setter pris på: som sagt: sørg for at verkstedet vet hva du forventer! Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar