Uten å ha sett bakken og bakkens beskaffenhet....si at det har vært en liten kant eller ujevnheter med i bildet, gjerne litt sving eller andre forhold som gjør at du trenger mer kraft når du rygger opp denne bakken....det er nå engang sånn at det du beskriver er en øvelse som krever litt mer "skyvkraft" - og siden du rygger - snakker vi bokstavelig talt "skyvkraft". Legg til at utvekslingsforholdet for reversen også har betydning her - og du gir kanhende litt mer gass enn du burde - i det hele tatt: flere faktorer som kan påvirke de kreftene som DSG-clutchen skal håndtere, og som du så treffende beskriver denne manøveren, det blir så varmt at du får opp en feilmelding du helst ikke vil se, i tillegg lukter det alt annet enn godt! Og ja, dette sliter helt klart på clutchen i DSG-kassa, men i hvilken grad det påvirker levetiden, ja se det avhenger av hvor mye belastning vi egentlig snakker om! Det blir litt som med en vanlig clutch: du kan kjøre hundre tusenvis av kilometer med en godt slitt clutch, men om du "prøver" litt for ofte - mange har en tendens til å "teste" clutchen ved å tråkke gassen i bånn på 5.gir i lav hastighet - ja da kan man like godt bestille ny clutch og forberede clutcbytte rimelig kjapt!
Når det gjelder selve girkassa, er det bop-bop, dersom vi snakker om en begrenset termisk belastning der temparaturalarmen kommer når du har fått vogna på plass, er det overveiende sannsynlig at selve girkassa slipper fra det med skrekken. Men olje brytes ned ved høye temperaturer, du bør være over gjennomsnittet opptatt av å overholde skiftintervallene, antagelig 60.000 km, og du bør vurdere flushing iallefall annenhver gang.
I ditt sted ville jeg vel ikke vært veldig bekymret, men all dentid vi snakker moderat vekt, ville jeg vært oppmerksom på dette, gjerne forsøkt å tilpasse denne ryggemanøveren på en slik måte at du reduserer belastningen. Og ja, dette er pr definisjon en vesentlig mer krevende manøver enn å trekke det være seg 750 eller 1500 kilo på flatmark, enn si oppoverbakke i grei fart. Og kjører du mye med slep, ja da er det kanhende ikke det smarteste sjakktrekket å kjøre bil med DSG-kasse, men for alle praktiske hensyn, det burde gå greit gitt at du har dette i bakhodet og kjører deretter. Som jeg alltid sier: det er faktisk ikke sånn at man bare MÅ holde 100 oppover Drøbaktunnellen når man har to tonn på slep - selv om man kan :-) Jeg bruker dette eksempelet som referanse, fordi en god venn som dengang hadde Audi A6 Quattro og en vogn på godt over to tonn testa bilen sin med slep opp denne bakken: 100 km/t var helt problemfritt sånn ytelsesmessig sett, men som mange av oss har oppdaget, oljetemperaturen stiger markant når vi har slep!
Da gjelder det å tilpasse kjørestilen deretter og ta nødvendige forholdsregler, altså kjøre på en slik måte at de termiske belasntingene holdes på ... (more)