0

Ny brukt bil

spurt 2021-09-09 19:10:23 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei. Jeg har i dag en Opel Astra 1.3D 2008 som har gått 255000 km. og går egentlig greit bortsett fra at den nøkker av og til når jeg slipper gassen så jeg vurderer å kjøpe ny brukt bil. Er ikke ute etter noe bestemt merke men mange av de jeg har sett på har gått 100000- 150000km og er gjerne litt skeptisk til den lengden.

Er dette spesielt mye for biler i dag?

Vil jo selvfølgelig ha en som har godt minst mulig uten at de blir for dyrt Jeg kjører ca.30000km i året så det ruller fort på seg.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-09-10 00:30:23 +0200

Du ønsker å få i pose og sekk. Som dessverre ikke alltid er lett. Nå skrev du ikke hvor ny bil eller prisklasse. Så må gi et noe generelt svar. Tenker du på nyere en 8 år ca så er ikke 100-150k mye. Regner du km delt på år så får du jo gjennomsnitt kjørelengde for bilen per år. Jeg og de fleste som vet noe om bil vil ofte heller ta en bil med det som kalles normal kjørelengde. En en bil som er såvidt kjørt noen km i året.

I Norge har vi jo ofte lange strekninger og man kjører da langt. Avhenger selvfølgelig på hvor du bor. Her i Østlandet feks, så er det normalt å ha kjørelengde på 20-30000km som du sier du kjører. Jeg har nå plutselig klart å kjøre nesten 5000km på 2 mnd. Så det blir noen km får å si det sånn.

En grei regel er at man ikke alltid må se hvor langt en bil er kjørt. Om bilen som er eldre er godt tatt vare på ihht til servicer. Så er den like god som en nyere bil med kortere km på telleren. Feks at den 7 år gammel bil som du ser på nå har kjørt 150k, og er utført alle servicer ihht til produsenten så er den nok i bra stand. Og kjørt ca 22000km i året. Det er en bra kjørelengde i følge meg.

Du bør ikke se etter en bil som har kunstig lav kjørelengde. Da er den enten stått veldig mye, mye småkjøring/bykjøring. Det værste en bil kan oppleve. Eller at telleren har blitt tukla med.

Det beste for en bil er at den er kjørt langt, på motorvei/landevei. Som alltid kjørt i en fast hastighet 80/110km/t. Da får du minimalt med slitasje, mindre karbon/sot oppbygging i motoren. Og generelt mindre problemer da motor ikke anstrenges like mye, blir utsatt for mye tomgang, som gjør at kjølesystemet må jobbe hardere for å kjøle motor.

Så ta deg god tid når du skal kjøpe deg en bruktbil, og for guds skyld, ha med deg evt en bilkyndig person som kan se på den. Ikke hør på tullprat fra selger at «går som En klokke», «aldri noe problemer». Det finnes mange kjeltringer der ute. Og er ikke rart bruktbil er det som topper klagestatistikken til Forbrukerrådet.

Og husk, ALLTID ta en NAF-test FØR KJØP! Ikke etter. Sier selger nei, da er det bare å gå fra salget. Du sparer utallige mange kroner og frustrasjon. På å finne ut av feil/mangler på en bil før et kjøp. Og selvfølgelig sjekk service historikk. Personlig ville jeg ikke kjøpt en bil som har såkalte «longlife» service. Altså oljeskift på 30-40000km. Det er bare latterlig. Er som å be om at motoren skal drikke olje. Tommelfinger regelen er oljeskift hvert år eller ved 15000 kjørte km. Samme hva forhandler sier. Er bedre å bruke litt ekstra penger på oljeskift en å sitte igjen med en ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-09-10 12:32:02 +0200

Kinderegg tja det lar seg jo gjøre men som Samiano sier er det jo vanskelig det med i pose og sekk. Jeg ville nok tatt bryet med å sjekke hva denne nykking er og hva som forårsaker den. Svinghjul, slakk i drivaksler samt et kanskje helt nødvendig bytte av diesel filter er enkle ting å se på. Man må utføre litt vedlikehold ellers er det strak nedoverkurve til hoggeriet. Skal du først oppgradere så må man ta litt tak og legge endel penger på bordet ellers er du lett like langt som du er nå etter kort tid.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-09-10 20:42:20 +0200

Mange kloke ord her, det jeg kan tilføye er at ja, i ditt sted vill jeg absolutt prioritert å sjekke opp den bilen jeg hadde. Den er knapt nok innkjørt, og er bilen ellers i grei stand, kjører du jo veldig billig med den om du klarer å beholde skiltene 2-3 EU-kontroller til! Ellers er det som tar rotta på en god bil som oftest rust, og merkelig nok, mange synes det er for dyrt å ta vare på bilen med understellsbehanlding hhv løpende etterbehandling! Gjennomtrekk mellom ørene spør du meg, det å spare på småpenger for å ende opp med rustskader som ofte vil koste myyyyyyyye mer enn bilen er verdt før bilen er 10 år gammel - ja sånt skjer - er liksom ikke spesielt smart!

Mao....om bilen din er grei for rust...kan du ha den i maaaaaaaaange år til....og vurder understellsbehanlding om bilen er veldig bra! Og nei, du kjører ikke spesielt langt, jeg har selv vært oppe i 70.000+ i mine beste/verste år, alt ettersom åssen man ser det. Nei, jeg har ikke eiet spesielt mange biler, jeg tror på å eie bilene lengst mulig og kjøre dem typisk 4-500.000 før jeg har latt dem gå videre til neste lykkelige eier hhv ende i de evige spikerpakker, alt ettersom. Det har jeg spart ovseleg mykje pengar på, som vi vet, overgangskostaden - det det koster å bytte bil - er den desidert heftigste posten på bilbudsjette! Og når du nevner 100-150.000 kilometer og ordet "skeptisk" i samme setning...! Hva slags drittbiler er det du tenker på her da? I min verden bør en god bil levere en halv mille killometer uten nevneverdige problemer, forutsetningen er at man opprettholder et normalt godt service- og vedlikeholdsregime, understellsbehandling inkludert. Og nei, det er faktisk IKKE sant at "fabrikkbehandlingen er god nok" - slik enkelte importører hevder!

The Bottom Line er - slik våre gode venner over antyder - sånn at bilens faktiske stand er det absolutt viktigste - ikke tallet på kilometertelleren! Jeg har selv kjøpt biler som har rulla både 2 og 300.000, og kjørt dem flere hundre tusen kilometer til uten angst whatsover! Dette med å kjøpe f.ex en ex-taxi med noen hundre tusen kilometre kjørt, er en grei måte å få seg mest mulig ny bil i best mulig stand på for de av oss som ikke har stinn lommepung! Men igjen: bilens faktiske stand er alfa og omega! Man skal vite hva man gjør, gjerne ta med en god venn som kan det du ikke kan, det er både nyttig og lærerikt, prøvekjøring hører med - men som nevnt over: NAF-test er en god investering: 1500 for 60-punkters testen om du er medlem - litt mer for den "store" testen. Og ALLTID - ALLTID - ALLTID FØR - FØR - FØR kjøpekontrakten er undertegna! Poenget er å gå videre om det er kritiske feil - f.ex skjult rust - alternativt avtale utbedring av feil og mangler FØR man sitter i den berømte revesaksa med undertegnet kjøpkontrakt og en lurendreier av en ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar