0

Olje og bensin på Granada

spurt 2021-09-07 17:59:50 +0200

anonym bruker

Anonym

Er lykkelig eier av en 2,8 Ghia 85mod som akkurat har rundet 200.000 km. Er mange meninger om type olje, syntetisk eller mineral. Hva mener du er best for denne bilen? Bytter olje og filter hvert år. Er mye diskusjon om bensin og, noen mener at det går greit med 95 og blytilsetning mens andre sverger til 98. Det blir hevdet at 95 ødelegger motor og slanger. Vet om flere som har kjørt mange 100 tusen km med 95 og blytilsetning uten problemer. Håper du kan gi meg noen gode råd, blir bare forvirret over å lese på diverse forum da det er så mange sprikende meninger om disse 2 tingene

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-09-07 20:00:51 +0200

Først og fremst, fordelen med syntetisk olje er at den er relativt tyntflytende uansett temperatur. Det innebærer lettere kaldstart og mindre motorslitasje i vinterhalvåret. Du får også noe lavere drivstoff-forbruk. Teoretisk sett smører den motoren bedre, og den tåler bedre høye temperaturer. Så langt, alt jolly fine!

Når dette er sagt: mieralsk olje er egentlig ikke spesielt mye dårligere, den har bare litt andre egenskaper, spesielt blir den som graut om det blir fryktelig kaldt. Kuren er egentlig grei: en motorvarmer, det burde være kurrant å få tak i og montere på denne bilen. Anbefales bokstavelig talt på det aller varmeste, det gir bedre komfort, og reduserer motorslitasje og drivstoff-forbruk!

BAKDELEN med syntetisk olje kontra mineralolje er at OLJEFORBRUKET øker! Mer tyntflytende olje trenger lettere gjennom både her og der, og i en kanhende lett sliten motor, blir det full fart! Jeg brukte selv syntetisk olje på den første Laddissen min en gang på 80-tallet, bakgrunnen var at det var fryktelig kalde vintere, og før jeg fikk den lyse ideen å montere motorvarmer på bilen, måtte jeg titt og ofte frem med sveiva for å få start på bilen når det var riktig kaldt! Men som sagt, bakdelen var økt oljeforbruk! Laddisen jeg hadde dengang hadde egentlig ikke rare oljeforbruket, men litt var det, men den hadde også tendenser til lekkasje, slik det pleier å være etter noen hundre tusen kilometer. Nå var jeg så heldig at jeg fikk olja til innkjøpspris av en god venn, så jeg kjørte vel på syntetisk olje sånn omtrent den tiden det tok meg å bruke opp et par brett med en-liters flasker....mener det dreide seg om 30 liter eller deromrking. Men du kan si det sånn atj eg ikke trengte å tenke på å skifte olje i den perioden - det forsvant en del mer olje enn ellers - langt under "normert" maks oljeforbruk på Lada - 1 liter pr 1000 km - men likevel - vesentlig mer enn med mineralsk olje. Så jeg gikk tilbake til mineralolje etterhvert....det ble jo billigere, også denne fikk jeg kjøpt av en god venn :-)

Hva som er riktig for deg, må du tenke gjennom selv. Du kjenenr bilen: bruker den olje med mineralolje, er det iallefall en ting som er sikkert: du vil få betydelig økt oljeforbruk. Kanhende delsyntetisk er verdt å vurdere - det brukte jeg bla på min Passat B5 TDI anno 1998....fint som snus!

Mhp benzin vil du høre det om det skulle oppstå tenningsbank.....hvilket er den primære forskjellen som kan oppstå om du kjører på for lav oktan. Keg temler at 95 oktan burde være problemfritt, og dersom topplokket og ventilene tilsier blybensin, da bruker du blytilsetning, alles gut. Og nei, du ødelegger ikke slangene med for lav oktan, benzin er benzin, men du kan altså risikere tenningsbank. Tro meg...det merker du! Går bilen greit, ja da trenger du ikke ta sorgene på forskudd, halvparten kommer aldri. Og skal vi være ærlige...2.8 literen er ikke verken spesielt hardt trimma eller på ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-09-09 14:57:54 +0200

De fleste Ford motorer fra 1985 kunne lett gå på blyfri 95 men et spesifikt Ford forum kan sikkert svare nærmere på akkurat din motor. Jeg tror ikke du trenger å tilsette denne blyerstattningen. Delsyntetisk olje ville nå jeg valg da presisjonen i motorene fra 1985 ikke er helt som dagens motorer. Om den bruker mere olje tja det får du jo se og teste ut men kan jo hende at motoren samtidig er sliten og trenger litt omsorg. Håper ellers det er en greit bevart bil forrust da de ble som kjeks etter bare få år 2x4 trebjelker, byggeskum og mengder med sparkel og hønsenetting har nok tatt livet av mange Granadaer men hyggelig å se at noen er bevart? kanskje?

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar