0

Priser på service

spurt 2021-09-07 10:12:21 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Jeg leste innlegget om priser på registerreimbytte på en Skoda. https://www.tv2.no/broom/14180691

Har en historie om dette. Jeg hadde en VW Multivan campingbil 2003-modell som jeg kjøpte ny. I 2009 skulle jeg ha 120.000-service med registerreimbytte. Jeg ba om et tilbud fra den lokale VW-forhandleren. Det kom på ca. 23.000. Det var inkludert skifte av en annen del, tror det var vannpumpe.

Så sendte jeg en epost til den nærmeste VW-forhandleren i Sverige med forespørsel om det samme tilbudet. Det kom på ca. 13.000 SEK. Og i den tida tilsvarte det ca. 11.500 NOK. De nevnte for øvrig at bilen kanskje måtte stå over 2 dager på verkstedet.

Jeg kontaktet så min lokale VW-forhandler igjen, og fortale om prisen i Sverige. Jeg sa at selv med et par netters overnatting på hotell i Sverige ville prisen bli langt lavere ved å få utført servicen der.

Da kom det et nytt tilbud fra min lokale forhandler med akkurat samme service. Denne gangen på 14.000 NOK. De gikk altså ned rundt 9.000 kroner! Da spør jeg meg selv: Hvordan kan de gå så langt ned i pris? Eller kanskje rettere: Hvordan kan de i utgangspunktet ta en så vanvittig høyt i pris? Det forteller jo bare at de må ha en helt utrolig avanse på servicen.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-09-07 11:42:21 +0100

Du har nok kommet til å sparke borti det berømte vepsebolet her :-) Sagt på en annen måte: det er liten tvil om at mange norske bilimportører - som i dette tilfelle også er eier av av en betydelig del av landets merkeverksteder - har "tjene penger" øverst på lista med virksomhetens strategiske målsettinger! Dette med "fornøyde kunder" er liksom ikke helt på toppen lenger! Ja, man må gjerne hevde at alle gutta og jentungene i feiende flotte gensere eller skjorte og slips koster pæng, likeså har man jo feiende flotte lokaler, og mekanikerne må sendes på kurs, må vite! Men for oss vanlige dødelige koker det egentlig ned til at vi ikke har råd til å betale timepriser som ville fått en advokat til å rødme av forlegenhet, delepriser som kan skremme fanden på flatmark og ikke minst, literpriser på en så grunnleggende ting som motorolje som ligger både 2 og 3 ganger over det uavhengige verksteder og bilrekvistaforhandlere krever - for nøyaktig samme olje!

Mulig det er flytende gull i merkeverkstedenes olje? For min del kjøper jeg lett gull og diamanter til kona, men det blir liksom litt for gæli å betale "gullpris" for motorolje som nok ikke har annet til felles med gull enn kanhende fargen på plastflaska! Skjønt, på merkeverkstedet får de vel olja i 200 liters fat...og til en helt annen pris enn de nusselige en-liters flaskene med Castrol Edge :-)

I det hele tatt, min subjektive oppfatning er at selvfølgelig skal man ikke tape penger på å gjøre en god jobb, men det forekommer meg at enkelte importører også har så mange siffer på pluss-siden i årsregnskapet hvert eneste år - herunder går veldig mye til "utbytte for eierne" - at man nok burde gå litt i seg sjæl og slutte å melke det norske markedet så inni granskauen! Ja, for all del, mantraet "Norge er et høykostland" gjelder fortsatt, men det endrer fortsatt ikke at det unektelig fremstår som om merkeverkstedene opererer med ganske så heftige marginer!

Mao har vår gode, anonyme venn som startet tråden her, sparket borti det berømte vepsebolet! Vi bør egentlig allemannalle ta konsekvensen av dette, og skru litt mer sjæl, subisidært bruke uavhengige, autoriserte verksteder eller for den sakens skyld, ta en "Harrytur" til Sverige, Danmark eller Tyskland! Ja, mine gode venner, merk dere dette: til og med Danmark, som jo blir stemplet som et "høykostland" av norske politikere hver gang de skal unnskylde absurde bilavgifter, har vesentlig lavere priser på verkstedstjenster osv osv enn det vi opplever her hjemme!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger