0

Har du hørt om tilsvarende tilfelle ?

spurt 2021-09-07 09:20:00 +0100

anonym bruker

Anonym

«Tar kontakt med deg fordi vi har vært utsatt for en merkelig ulykke med vår 2020 mercedes c300de, reg.nr. DR77266. Kort fortalt om hendelsesforløp :

Vi er på tur med vår campingvogn på vestlandet. Kjører i 70 km/t igjennom en tunnel med cruisekontroll en på. Veiene er smale, så vi bestemmer oss for å kjøre til siden etter tunnelen for å slippe bilene bak oss forbi. Straks jeg ser utkjøringen etter tunnelen begynner jeg å bremse. Svinger inn på utkjøringen. Men så skjer det noe merkelig. Cruisekontrollen kobler ikke ut. Motoren reduserer ikke kraften eller turtallet. Jeg trykker da ned bremsepedalen av all kraft, men drivkraften på bakhjulene vil ikke koble ut. Tilslutt låses forhjulene, mens bakhjulene skyver oss rett inn i autovernet. Bilen blir stående inn i autovernet med høyt turtall på motoren og skyvekraft på bakhjulene. Jeg må da fysisk slå av motoren med tenningen for at skyvekraften på motoren skal stoppe. Fikk ingen feilmeldinger underveis.» mvh Stig

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-09-07 12:00:19 +0100

Tilsvarende fenomener har vært rapportet i dann og vann med forskjellige bilmerker opp gjennom åra, ikke mange, men nok til at det kan være en reell hendelse i flere tilfeller. Enkelte hendelser er litt for beleilige for å si det sånn, f.ex franskmannen som var ute på motorveien mellom Paris og Bordeaux - tror jeg det var - og ble stoppet av gendarmeriet i en fantastisk høy hastighet! Men jeg tenker at normalt sett tuller ikke folk med sånt - og uavhengig av hvordan cruisekontrollen måtte være oppbygget: det har opp gjennom tidene vært både elektronikk og mekanikk involvert, i våre dager er det stort sett en elektronisk styring som gjelder, dog med mikrobrytere og sensorer som skal sladre om status på bilens respektive delsystemer.

Og siden vår gode venn MacMurphy alltid vil være med oss, ja da kan en eller flere sikkerhetsbarrierer bli brutt! Da kan det skje ting, eksempelvis som det du har opplevd! Jeg har opplevd noe lignende med en Suzuki Grand Viagra av den sorten som selges i Sverige, der ville cruisekontrollen først øke pådraget midt i en sving: automatkassa gira opp, cruisekontrollen økte pådraget - det er dårlig karma! Så ville den ikke koble ut, gjett om jeg kjente svetten i panna! Måtte danse litt på pedalene for å få dritten til å reagere ålright! Ifølge eieren av bilen har dette aldri skjedd igjen, men greit nok, det bekrefter en av mine mange leveregler: stol aldri på en datamaskin! I våre dager er som kjent minst en datamaskin og en drøss periferiprosessorer involvert, og programvare - det er iallefall IKKE feilfritt! Uten å sparke til det store vepsebolet, se hen til Tesla....Tesla skryter hemningsløst av sine støttesystemer, man markedsfører dem til og med som "autopilot", men som de fleste burde ha fått med seg, amerikanske myndigheter har i senere tid igangsatt etterforskning, nettopp fordi Teslas biler har en lei tendens til å torpedere objekter som kommer i veien for bilen! Det innebærer dels at den adaptive cruisekontrollen ikke gjør det den skal, i tillegg er det åpenbart mangler med bilens nødbremsystem! En eller flere sensorer gir kanhende feil informasjon, og systemet har ikke logikk som ivaretar integriteten: dvs at systemet SKAL - SKAL - SKAL koble ut - subisidært stoppe bilen - om informasjonen fra sensorene ikke er samsvarende! Sagt på enkelt norsk: om en sensor sier "hindring", ja da skal systemet reagere! Når systemet ikke "ser" en hindring foran bilen - da er det noe gæli!

DIN MERCEDES har sannsynligvis en adaptiv cruisekontroll. Det innebærer at det er flere ting som har sviktet når du fikk et ublidt møte med autovernet! Det er mao en opplagt klagesak, der feilsøk og utbedring av problemet henhører til fabrikk-garantien. Verken mer eller mindre, og slik du beskriver hendelsesforløpet, fremstår du som en oppegående, dyktig, oppmerksom sjåffør, du er mao troverdig....selv om det ikke skulle finnes feilmeldinger i bilens systemer. I DITT STED ville jeg tatt kontakt med forhandler / merkeverksted ASAP, om du ikke har gjort det allerede, og tatt det derfra! Ellers kan du ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-09-07 14:19:39 +0100

Tusen takk for svar. Elektronikk er ikke 100% idiotsikkert. Jeg har kommet langt med saken. BOS har allerede engasjert en uavhengig etterforsker i saken, avventer rapport. Jeg har 14 sider med eposter som har gått mellom meg og BOS. BOS er et stort forretningskonsern, og de kjemper med nebb og klør for å unngå ansvar. Alt vi møter er mistenkeliggjøring og rare teorier. Jeg har sendt eposter til styret i BOS, men de reagerer ikke. Så hva skulle egentlig være vårt motiv være, for å kjøre en ny bil inn i autovernet med vilje ? Forstå det den som kan. mvh Stig

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger