Tja, med et såvidt begrenset budsjett ville jeg droppa både 4x4 og automat, rett og slett for å få "mest mulig" bil for pengene, da tenker jeg en bil som ikke har altfor mange år på veien og er i alminnelig grei brukstand! Med 4x4 hhv automat snakker vi to ting som i mange tilfeller får prisen til å gjøre et lite byks oppover, men begge deler er det vi kan kalle mekaniske komplikasjoner, altså ting som kan og vil gå i støkker. Men greit nok, smaken er som baken! En annnen måte å få mye bil for pengene på, er å gå for enten en bil som er kjørt si rundt 300.000 og oppover og/eller et "udde" merke - altså et merke som "ingen" vil ha, si Citroen...eller Daihatsu!
Sett opp et søk på finn, legg inn pris 40 til 50.000, og krøss fingra! eller klikk deg inn HER: https://www.finn.no/car/used/search.h...from=40000&priceto=50000&sort=PUBLISHED_DESC
Der ser du bla DENNE bilen, til og med firehjulstrekk får du da: https://www.finn.no/car/used/ad.html?...
I det helel tatt: ikke vær redd for å tenke annerledes, men be advised: prøvekjøring, prøvekjøring og atter prøvekjøring, sjekk og atter sjekk, og få med en god venn som kan det du ikke kan, sånn at du ikke kjøper sekken full av katter! Jeg tenker også at en 60-punkters NAF-test FØR - FØR - FØR du undertegner kjøpekontrakt kan være fornuftig, men det velger du selvfølgelig selv. Men be advised: SYNLIG rust, spesielt i understellet, er en skikkelig deal-breaker! (Og NEI, "nylig EU-kontroll" sier deg ikke mer enn at bilen har skiltene på et år til! ) Likeledes ovseleg mange eiere, gjerne en ungdom eller tre, da er bilen kass, ikke engang verdt å vurdere! Lykke til!