0

Verdi på bruktmarked etter avgifter

spurt 2021-09-05 05:43:34 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei! Jeg vurderer å selge min Tesla Model S som er registrert desember 2014. Med den raske utviklingen av batteri og teknologi på elbil fronten så har jeg inntrykk av at særlig Tesla faller raskt ned i verdi. Nå har det lenge vært snakk om å legge på avgifter på dyre elbiler (ny Tesla Model S feks) og muligens det skjer allerede fra nyåret. Det jeg lurer på da, er, er det verdt å selge bilen før nyåret eller bør jeg vente til nyåret? Det jeg er usikker på er om hvis det kommer avgifter på en ny Tesla Model S, vil min Tesla Model S fra desember 2014 øke eller holde seg mer stabilt i verdi fra dagens bruktmarked?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-09-05 12:13:10 +0100

Jokeren her er ikke bare om det kommer en form for avgift fra nyttår, det vil også være et spørsmål om i hvor stor grad denne avgiften vil påvirke nybilprisen. Snakker vi om en trinnvis moms med lav sats fra f.ex 600.000, vil det ikke ha like stor effekt som full moms fra første krone. Det eneste du kan være sikker på, er at det kommer en eller annen form for avgift på nybiler av denne sorten, dernest er det overveiende sannsynlig at bruksavgifter kommer for fullt. Men igjen, graden av avgifter vil avhenge av regjeringskabelen, med Miljøpartet De Gærne på vippen vil det i praksis bli nærmest umulig å styre landet - men elbilavgifter kan meget vel vise seg å være prisen for å få gjennom et nogenlunde forsvarlig statsbudsjett! I det hele tatt: det kan bli spennende tider!

Uavhengig av det ene eller andre, vi snakker sannsynligvis om en begrenset mva fra si 600.000 kroner. Det vil egentlig ikke ha spesielt store konsekvenser for nybilprisen om vi ser prisnivået for elbiler i forhold til det øvrige, avgiftsbelagte spekteret av nye biler i det norske markedet. Ja, det vil muligens kunne påvirke noe, men som med andre biler - ser vi noe forenkelt på det - vil effekten av variasjoner i nybilprisen avta med alderen på bruktbilen. Ifølge våre venner i økonomiske fagmiljøet som jo regner på dette, snakker vi om et magisk nivå rundt 8-10 år, da vil det relativt verdifallet avta. I årene i foreien derimot - dvs fra du kjører ut av døra hos bilforhandleren til 8-10 år - vil verdifallet være tilnærmet konstant - rett nok med visse variasjoner for de første par åra.

Mao vil en økning i nybilprisen på si 100.000 kroner teoreisk sett gi et "bidrag" stort kroner 10.000 pr år her: dvs at "restverdien"" av de 100.000 i høyere nybilpris kan - igjen teoretisk - utgjøre 30.000 kroner for en bil med 7 år på veien. Men igjen - TEORETISK! Jeg tenderer til å tenke at dette ikke vil ha noen som helst betydning innenfor det nærmeste året, over tid vil det kanskje bety at man kan få kjøperen av bilen til å bla opp noen tusenlapper mer - kanhende så mye som en titusenlapp! Men som vi vet: dete er ikke mer enn at du kan spare det inn ved å "sminke" bilen med en grundig vask, voksing og ikke minst, dekkfornyere....vips...så ser dine godt slitte dekk nesten nye ut - og tro meg - det er altfor mange som ikke engang gidder å sjekke dekkmønsteret!

The Bottom Line er at denne endringen neppe vil utgjøre mer enn det du kan oppnå om du selger bilen "et år" tidligere. Mao er den psykoslogiske effekten av å selge en 2014-modell i 2021, større enn effekten av en eventuell avgiftsøkning primo 2022. Uavhengig av dette: variasjonene på kort sikt vil neppe være så store at det betyr noe fra eller til. Bilen din er såpass gammel at den har tapt seg relativt mye i verdi ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-09-05 17:55:38 +0100

updated 2021-09-05 17:57:09 +0100

Krystall kule som Mr N Wolf nevner er det nok ingen som har og spådommer om markedet er jo bare det det er nemelig spådom og de som kunne eller mener de har greie på dette ville blitt brent på bålet i hine hårde tider :-) Nei vi vet ikke hvilken vei hvordan bilmarkedet svinger med avgifter og verdi på bruktbiler så å følge sin egen vei her er like bra som noen annen resept. En ting er ihvertfall sikkert og det er at Staten må ta inn nok avgifter til at vi kan drive samfunnet ellers blir det liksom ikke greie på ting og kronekursen vår stuper. At Tesla går så heftig ned i verdi som du sier er nok heller din tanke da alle bruktbiler stuper kjapt i verdi. Men det betyr jo ikke allverden for alle der ute og de lever sikkert helt fint med at Teslaen de kjøpte har halvert seg i pris på noen få år. At den vil øke i verdi tja nei lite trolig da det er en 2014 model og da tenker jeg straks at alder begynner nok å vise seg akkurat som en hvilken som helst bruktbil da alt foringes over tid.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger