På våre relativt nye VW (og andre, nyere VW jeg har sett) er det visserlig sånn at man aktivt må slå kurve/tåkelysene på....det innebærer at det er "brukerstyrt"....og som du sier....det er ikke tillatt å bruke tåkelys i kombinasjon med nærlys. Men det er altså ikke påbudt med en forrigling eller noe forenklet sagt, en kobling, som skal hindre det vi kan kalle "ulovlig bruk", her sammen med nærlys.
Ellers er det som mange åpenbart ikke har fått med seg, kun tillatt å bruke kurve/tåkelys under helt spesielle forhold. Det gir mange beng i - uavhengig av om nærlysene er tent eller ikke - dersom det ikke er tett tåke og/eller skarpe kurver) i tunnelen der du møter disse nissene, er det pr definisjon ulovlig lysbruk - uansett. Når det gjelder dette med kurvelys - kall det gjerne grøftelys - er det også to premisser til som er relevante: siktforhold som gjør det viktig å lyse opp grøftekantene og moderat hastighet - typisk 10-20 km/t. Det er altså IKKE sånn at man kan kjøre med kurve/tåkelys etter eget forgodtbefinnende om man bare sørger for at nærlysene ikke er tent.
At VAG har en lysbryter der det første trinnet er noe man har valgt å kalle "auto", som bla sørger for å switche mellom kjørelys og nærlys når lysforholdene tilsier det - som når man kommer inn i en tunnel - er derved egentlig uten relevans: dersom vilkårene for lovlig bruk av kurve/tåkelys er tilstede, ja da er føreren uansett pålagt å vite at samtidig bruk av nærlys ikke er tillatt. Det ligger i sakens natur: er det tåke eller dårlige siktforhold utenfor tunnelen, ja da vil automatikken uansett hvordan man vrir og vender på det, også koble inn nærlyset! Forøvrig blir også baklysene tent -det er jo egentlig ganske greit :-) Kfr at mange biler med lysautomatikk har et bittelite problem når det gjelder dette med baklysene!
Uansett, "kuren" mot å kjøre med nærlys sammen med kurve/tåkelys under slike forhold, er å vri bryteren videre fra "auto" til neste trinn: i denne stillingen kan man aktivere såvel tåkebaklys som kurve/tåkelysene foran, men ellers er det altså kun baklys hhv parerkingerslys som er aktivert. Vrir man bryteren videre til neste hakk, ja da er nærlysa "always on", og som du sikkert vet, VAG har også lysassisent, altså nærlys/fjernlys automatikk. Dette kan sjaltes ut av dem som måtte ønske dette, men heller ikke her er det noen forrigling som hindre bruk av kurve/tåkelys. Det er ikke påbudt - men føreren er altså pålagt å vite når han skal bruke hva - og ta aksjon deretter!
Ja, det er foråvidt også en auto-on på kurvelysene hos VAG, som du sikkert vet, fungerer dette sånn at når farta er under så og så mange kilometer i timen, slås det kurvelyset som ligger på den siden av bilen man svinger mot seg på og slår seg automatisk av igjen. Det fungerer som en drøm, og dette er altså i henhold til et EU-direktiv ... (more)