0

Kurvelys nyere biler

spurt 2021-09-03 22:55:21 +0100

anonym bruker

Anonym

Ser at nyere biler av denne type ikke reduserer styrken på kurve/tåkelys ved tunnel kjøring. Er ikke regelen at disse lys skal slukke eller redusere når nærlys kommer på ? Har selv en Mazda CX 5 med tåkelys. tnordgul@gmail.com

Bilen kan kun ha to nærlys. Disse skal ikke lyse sterkere enn 0,7 lux i en høyde på 1,10 meter, målt 25 meter foran lykten. Du kan bruke nærlys i kombinasjon med fjernlys, men det er ikke tillatt å bruke nærlys i kombinasjon med tåkelys.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-09-04 15:33:13 +0100

På våre relativt nye VW (og andre, nyere VW jeg har sett) er det visserlig sånn at man aktivt må slå kurve/tåkelysene på....det innebærer at det er "brukerstyrt"....og som du sier....det er ikke tillatt å bruke tåkelys i kombinasjon med nærlys. Men det er altså ikke påbudt med en forrigling eller noe forenklet sagt, en kobling, som skal hindre det vi kan kalle "ulovlig bruk", her sammen med nærlys.

Ellers er det som mange åpenbart ikke har fått med seg, kun tillatt å bruke kurve/tåkelys under helt spesielle forhold. Det gir mange beng i - uavhengig av om nærlysene er tent eller ikke - dersom det ikke er tett tåke og/eller skarpe kurver) i tunnelen der du møter disse nissene, er det pr definisjon ulovlig lysbruk - uansett. Når det gjelder dette med kurvelys - kall det gjerne grøftelys - er det også to premisser til som er relevante: siktforhold som gjør det viktig å lyse opp grøftekantene og moderat hastighet - typisk 10-20 km/t. Det er altså IKKE sånn at man kan kjøre med kurve/tåkelys etter eget forgodtbefinnende om man bare sørger for at nærlysene ikke er tent.

At VAG har en lysbryter der det første trinnet er noe man har valgt å kalle "auto", som bla sørger for å switche mellom kjørelys og nærlys når lysforholdene tilsier det - som når man kommer inn i en tunnel - er derved egentlig uten relevans: dersom vilkårene for lovlig bruk av kurve/tåkelys er tilstede, ja da er føreren uansett pålagt å vite at samtidig bruk av nærlys ikke er tillatt. Det ligger i sakens natur: er det tåke eller dårlige siktforhold utenfor tunnelen, ja da vil automatikken uansett hvordan man vrir og vender på det, også koble inn nærlyset! Forøvrig blir også baklysene tent -det er jo egentlig ganske greit :-) Kfr at mange biler med lysautomatikk har et bittelite problem når det gjelder dette med baklysene!

Uansett, "kuren" mot å kjøre med nærlys sammen med kurve/tåkelys under slike forhold, er å vri bryteren videre fra "auto" til neste trinn: i denne stillingen kan man aktivere såvel tåkebaklys som kurve/tåkelysene foran, men ellers er det altså kun baklys hhv parerkingerslys som er aktivert. Vrir man bryteren videre til neste hakk, ja da er nærlysa "always on", og som du sikkert vet, VAG har også lysassisent, altså nærlys/fjernlys automatikk. Dette kan sjaltes ut av dem som måtte ønske dette, men heller ikke her er det noen forrigling som hindre bruk av kurve/tåkelys. Det er ikke påbudt - men føreren er altså pålagt å vite når han skal bruke hva - og ta aksjon deretter!

Ja, det er foråvidt også en auto-on på kurvelysene hos VAG, som du sikkert vet, fungerer dette sånn at når farta er under så og så mange kilometer i timen, slås det kurvelyset som ligger på den siden av bilen man svinger mot seg på og slår seg automatisk av igjen. Det fungerer som en drøm, og dette er altså i henhold til et EU-direktiv ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-09-04 17:55:18 +0100

updated 2021-09-04 18:00:58 +0100

Opsettet fra produsent er gjerne sånn at i dagslys så lyser gjerne tåkelysene men ofte med halvert lystyrke og baklys er da ikke aktive, kommer man i tunell så kommer nærlys på og samtidig også baklysene, da slåes tåkelysene av slik at dette opsettet dreier seg mest om markeringslys på dagtid. På kvelden er alt normalt og du kan da ikke samtidig aktivere tåkelysene dine da de vil lyse med full styrke og således ikke forenbart med da å ha nærlys som regelementet sier. Det har gitt oss en del utfordringer her ved at vi kan ha dagslys men samtidig nedsatt sikt slik at baklyktene ikke er aktive det være seg i tykt snøfall osv, jeg hadde en Poiliti bil etter meg når jeg skulle til flyplassen en morgen og de blinket faktisk på meg i bakspeilet og skjønte straks hva dette dreide seg om så jeg vridde om bryteren slik at også baklysene kom på. Så vi må jo med all automatikk ha flere tanker i hodet med at joda elektronikken gjør mye bra for oss men den tar ikke hensyn til absolutt alle variabler så vi bilførere må også tenke selv her.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger