Vel, prinsipalt sett kan ethvert system hackes, og er det en link fra f.ex infotainmentsystemet - som jo ofte også inneholder den delen av softwaten som administrerer nett-tilgangen - til bilens styringsystem - ja da kan det vi kan kalle ondsinnede krefter trenge inn i systemet, og i ytterste konsekvens, ta helt eller delvis kontroll. Men det er litt mer ressurskrevende enn som så, det krever hele gullrekka fra "rett" programvare til spesifikk kunnskap om bilens software og ikke minst, datakunnskap og "manpower" som vi normalt sett assosierer med "statlige organer". Det er mao ikke noe Ola og Kari Hvermannsen trenger å gå rundt og bekymre seg for i det daglige!
Når det er sagt, jeg har hatt gleden av å jobbe som ingenting-gjør med både data- og telekommunikasjon de første ti-tolv åra av yrkeskarrieren, og jeg har hatt gleden av å jobbe med informasjonsbehandling generelt og navigasjonsystemer for lufttrafikk speseilt de neste par tiåra. Noe kynisk sett, sikkerheten ligger først og fremst i tilgangskontroll, dernest i programvaren og ikke minst, operativsystemet man velger. Med tilgangskontroll tenker jeg på at man konsekvent legger seg på VPN og et høyt nivå for kryptering, likeledes flernivå autentisering for i det hele tatt å slippe til mot det aktuelle systemet. Og er det et system man IKKE vil at noen skal tukle med, ja da sørger man for å "klippe lunta" - enn si "dra stigen opp etter seg" - da prioriterer man sikkerhet fremfor at systemet på død og liv bare MÅ HA kontakt med omverdenen hele veien!
Dernest er f.ex Windows en ekstrem sikkerhetsrisiko i seg selv! Ja, det har blitt bedre, men du og du, så mye rart det har vært opp gjennom åra! Det er ikke uten grunn at proffesjonelle miljøer bruker Unix eller det vi med et fellesnavn kan kalle "Linux" baserte systemer! Det gir et helt annet nivå hva sikkerhet angår! Når det gjelder biler, telefoner osv? Tja, vi har android, vi har mer eller mindre proprietære systemer, og vi har systemer som faktisk er bygget opp omkring maskinkode!
Men - igjen - ethvert system kan hackes! Kfr våre ikke fullt så "vennlige" allierte - NSA og de derre - som hacket seg inn i atomanleggene i Iran! Selv om systemene det var snakk om ikke hadde link til omverdenen, klarte man å snike inn ondsinnet programvare! Godt jobba, men slemt gjort! I vår egen del av verden ser vi at de samme menneskene driver ulovlig overvåking av såvel taletrafikk som datattafikk i mobilnettet.....GSM ble i sin tid lansert som et "system som ikke kan avlyttes og hackes"! Jo takk - det kan jeg litt om - jeg var bla involvert når Telenor skrev tjenestespesifikasjonen til GSM-systemet! Uten å si for mye - for alle som kjenner oppbygningen av en generell kommunikasjonsmodell og CCITT-standardene for signallering i mobilnettet, er det prinsipalt sett helt kurrant å gjøre dette! Til alt hell er det strenge lovreguleringer - den skal myndighetene ha - og det er voldsomt ressurskrevende - det må altså statlige aktører til! Og da kan vi vel være nogenlunde ... (more)