0

Vil biler som datautstyr nå EOL?

spurt 2021-09-02 13:26:49 +0100

anonym bruker

Anonym

Når en bil har software som kan kjøre bilen og når bilen samtidig er koblet på Internett åpner det for at bilen kan hackes. Men leverandørene er nok oppmerksomme på det, så de patcher softwaren etterhvert som de finner feil i den. Det kan de ikke holde på med for evig.. Når de slutter å patche softwaren vil bilen i praksis måtte ansees som ubrukelig, all den tid man da må anta at den enkelt kan hackes. På hvilket tidspunkt i bilens liv slutter produsenten å fikse programvaren?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-09-02 13:43:17 +0100

updated 2021-09-02 14:51:49 +0100

Bilen virket jo når de fikk den godkjent så noen direkte feil var det nok ikke men jo det kan komme programvare som er nyere og som da noen ønsker å oppdatere til. Bilen blir jo ikke ubrukelig bare fordi du ikke har den seneste fixen. Man kan nok ikke hacke bilens styresystem men at man kan hacke infotainment systemet er jo noe annet her. Er bilen selvkjørende så tror jeg ikke naboen din kan sende bilen på skauen med deg inni bare fordi dere hadde en krangel i forrige uke og at han har skaffet nødvendig software for å hacke bilen din.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-09-03 10:58:40 +0100

Vel, prinsipalt sett kan ethvert system hackes, og er det en link fra f.ex infotainmentsystemet - som jo ofte også inneholder den delen av softwaten som administrerer nett-tilgangen - til bilens styringsystem - ja da kan det vi kan kalle ondsinnede krefter trenge inn i systemet, og i ytterste konsekvens, ta helt eller delvis kontroll. Men det er litt mer ressurskrevende enn som så, det krever hele gullrekka fra "rett" programvare til spesifikk kunnskap om bilens software og ikke minst, datakunnskap og "manpower" som vi normalt sett assosierer med "statlige organer". Det er mao ikke noe Ola og Kari Hvermannsen trenger å gå rundt og bekymre seg for i det daglige!

Når det er sagt, jeg har hatt gleden av å jobbe som ingenting-gjør med både data- og telekommunikasjon de første ti-tolv åra av yrkeskarrieren, og jeg har hatt gleden av å jobbe med informasjonsbehandling generelt og navigasjonsystemer for lufttrafikk speseilt de neste par tiåra. Noe kynisk sett, sikkerheten ligger først og fremst i tilgangskontroll, dernest i programvaren og ikke minst, operativsystemet man velger. Med tilgangskontroll tenker jeg på at man konsekvent legger seg på VPN og et høyt nivå for kryptering, likeledes flernivå autentisering for i det hele tatt å slippe til mot det aktuelle systemet. Og er det et system man IKKE vil at noen skal tukle med, ja da sørger man for å "klippe lunta" - enn si "dra stigen opp etter seg" - da prioriterer man sikkerhet fremfor at systemet på død og liv bare MÅ HA kontakt med omverdenen hele veien!

Dernest er f.ex Windows en ekstrem sikkerhetsrisiko i seg selv! Ja, det har blitt bedre, men du og du, så mye rart det har vært opp gjennom åra! Det er ikke uten grunn at proffesjonelle miljøer bruker Unix eller det vi med et fellesnavn kan kalle "Linux" baserte systemer! Det gir et helt annet nivå hva sikkerhet angår! Når det gjelder biler, telefoner osv? Tja, vi har android, vi har mer eller mindre proprietære systemer, og vi har systemer som faktisk er bygget opp omkring maskinkode!

Men - igjen - ethvert system kan hackes! Kfr våre ikke fullt så "vennlige" allierte - NSA og de derre - som hacket seg inn i atomanleggene i Iran! Selv om systemene det var snakk om ikke hadde link til omverdenen, klarte man å snike inn ondsinnet programvare! Godt jobba, men slemt gjort! I vår egen del av verden ser vi at de samme menneskene driver ulovlig overvåking av såvel taletrafikk som datattafikk i mobilnettet.....GSM ble i sin tid lansert som et "system som ikke kan avlyttes og hackes"! Jo takk - det kan jeg litt om - jeg var bla involvert når Telenor skrev tjenestespesifikasjonen til GSM-systemet! Uten å si for mye - for alle som kjenner oppbygningen av en generell kommunikasjonsmodell og CCITT-standardene for signallering i mobilnettet, er det prinsipalt sett helt kurrant å gjøre dette! Til alt hell er det strenge lovreguleringer - den skal myndighetene ha - og det er voldsomt ressurskrevende - det må altså statlige aktører til! Og da kan vi vel være nogenlunde ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Spørsmålsverktøy

1 følger

Statistikk

Spurt: 2021-09-02 13:26:49 +0100

Sett: 55 ganger

Sist oppdatert: Sep 03 '21

Antall visninger