0

oljeforbruk

spurt 2021-09-02 12:50:26 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei. Har en 2017 mod transporter exutive med 204hk. har oljeforbruk på 3 dl pr 1000 km.

Møller bil seier dette er innenfor hva instruksjonsbok seier, når man da har intervall på oljeskift på 30000km, så får man et forbruk på 9 liter mellom hvert oljeskift, og at dette er innenfor.

Jeg mener det må være en garrantisak, hadde før denne en 180hk, der måtte motor skiftes pga stort oljeforbruk.

Hva kan man si er akseptabelt før det eventuelt er reklamasjonsberetigget ?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-09-02 12:59:05 +0200

Først og fremst er ikke 0,3 liter pr 1000 km engang innenfor å skulle begynne å tenke garanti her. Snakker vi literen på samme distanse så ja kanskje med slett ikke sikkert da heller. Glem denne tanken meg noen form for reklamasjon her du kaster bare bort masse energi for ingenting.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-09-03 11:12:24 +0200

Alt mellom 0.5 og 1.0 liter på 1000 km er innafor normalen, det er det de fleste fabrikanter forholder seg til. Et forbruk på 0.3 .liter er ikke noe å bekymre seg for, kjøp "rett" olje i kanner på 4-5 liter hos de som IKKE forlanger 700 kroner literen for olja, og etterfyll når det er påkrevet, verre er det ikke. Jeg kan også anbefale at du skifter motorolje OG filter hver 15.000 km, maks 20.000 km ved mye langkjøring, fremfor å legge motorens indre liv og velbefinnende i hendene på et par sensorerer! Det er faktisk IKKE sånn at den olja vi bruker i dag er "bedre" enn den gamle, den eneste forskjellen er at pga DPF mv har ikke dagens olje de tilseetningstoffene som gjorde at olje ble svart i hine dage. Mao er det like mye dritt i dagens olje etter 15-20.000 km som før, men vi ser det bare ikke! Oljen blir brutt ned, oljens egenskaper blir endret av høye temperaturer osv på samme vis som før, den akkumulerer snafs og vann(!) på samme vis som før, og den eneste veien ut fra motoren for dette, er fremdeles gjennom tappepluggen og gjennom å bytte fitleret. Om du ser på en sprengskisse av motoren din, ja da kjører du IKKE 30.000 km eller mer på olja igjen!

Om du synes det blir dyrt å skifte olje og filter så ofte ved merkeverskstedet, ja da bruker du et uavhengig, atuorisert verksted der olja og filteret ikke er gullbelagt, enn si at timeprisen IKKE er høyere enn det du må betale for å hyre landets beste advokat. Da kan du flotte deg med å skifte olje oftere, og ja, det er faktisk likeverdig henført til garantien. I ditt sted ville jeg bekymret meg mer for rust - fabrikkbeskyttelsen er IKKE god nok for norske forhold - og når bilen din har nesten 5 år på veien, ja da ville jeg sagt at det er på overtid med å etablere et regime med understelslbehandling og tilhørende etterbehandling hvert annet til hvert tredje år.

Bare så det er sagt: jeg har ikke transporter, men vi har to VW personbiler i huset, som mange av mine venner og f.d kolleger, jeg kjørte våre nye VW direkte til understellsbehanlding fra forhandler. Det lønner seg - bokstavelig talt - på samme måte som det er en svært godt investering i motorens indre liv å skifte olje ved samme intervall som i hine dage - sånn circa! Ellers kan jeg anbefale at du får en mekaniker til å gå over bilen i godt tid før garantien går ut - ikke nødvendigvis en NAF garantiutløpstest, men iallefall en grei gjennomgang, gjerne av en mekaniker som kjenner VW nyttekjøretøyer. Lykke til med en ellers feiende flott bil!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar