Nei, det er nok dårlig med dekkspesialister her, men konens forrige bil ble levert med dekk av denne sorten som "vinterdekk". Jeg var mer enn litt skeptisk, vippa dem på og prøvde dem en snau mil. Det var nok - bånn gass inn i dekksjappa som tilfeldigvis var på enden av prøveturen og kjøpe nye dekk! Dekka var så sleipe at bilen gikk åt vilket håll som helst bare det såvidt var dugg på veien! Ikke aktuelt å la fruen kjøre på sånt verken høst eller vinter, og ja, dekka var praktisk talt nye etter mønsteret å dømme, men nei - nei og atter nei - skal man ha vinterdekk, er det bare det beste som duger! Med sommerdekk kan man mulignens fire ørlite grann på kravene, men de siste 10 åra eller så har det i store trekk gått på Nokian både sommer og vinter.
Når det gjelder dette med mønsterdybde: det lovfestede kravet er 3 mm på vinterdekk, og det er en variant over temaet gjennomsnittsvurdering som legges til grunn. NAF anbefaler 4 mm, uten at jeg husker premissene for denne anbefalingen, er det så enkelt som at dersom vinterdekka har kun 4 mm mønsterdybde når man plukker dem frem på høsten, ja da skifter man dem. Verken mer eller mindre, 4 mm er såpass lite mønster at det gir mer spenning enn man setter pris på, spesielt på slapseføre, men også snøføre. 3 mm er både lovens grense og way beyond hva som er forsvarlig.
Det samme gjelder alt under 2 mm på sommerføre, jeg byttet f.ex alle fire sommerdekka på min bil når de mest slitte var 3 mm - bakdekka lå på 4 - men med firehjulstrekk bytter man som kjent alle fire samtidig. Normalt sett ville jeg kanhende kjørt dekka ned si en millimeter til, men med konkrete planer om en liten 4-5000 kilometers tur i løpet av sommerhalvåret i det store utland der det er et litt annet tempo i trafikken, skal man ha klart for seg at hlye hastigheter også gjør noe med dekkslitasjen. Det kan mao gå ut over sikkerheten, i tillegg er det ikke alltid like enkelt å tak i dekk i rett dimensjon der man måtte være, enn si bryderiet det medfører underveis.
The Bottom Line er at de dekka du har fått fra et eller annet sted, ikke er noe å satse på. De e rverken fugl eller fisk, og i tillegg til min egen opplevelse med den slags dekk - faktisk et "premium-merke" - vil jeg bare henvise til en av vinterdekktestene i "Motor", der man testet nettopp et av de få helårsdekkene som blir markedsført i Norge. Elendig er bare fornavnet - i klasse med dårligste dårlige Kina-ræl! Og nei, sånne dekk er som Kamerat Wizard sier, heller ikke spesielt godt egnet som sommerdekk. Få bytta dem ut, sats på så gode dekk som budsjettet tillater, det er en billig livsforsikring og en god investering i egen sikkerhet! Lykke til!