Når du kjøper vinterdekk på felg fra Tesla, lar du som du antyder, norske skattytere sitte med regninga for momsen. Det utgjør jo en del tusenlapper, men noe avhengig av hvilken dekkdimensjon og hvilke felger vi snakker om her, det var jaggu en fresk pris! Skulle nesten tro Tesla Norge likte å tjene penger! Hvilken overraskelse - hiver opp prisen litt kanskje, siden kundene så alikevel slipper å betale moms kan man jo beregne seg LITT ekstra fortjeneste! Det betenkelige er at den prisen du oppgir....som altså er eks mva....ligger i omtrent samme leie som Dekkmann sine priser for felgpakker med f.ex dekk fra Continental. Men igjen - avhengig av dimensjon osv - Dekkmann selger f.ex 4 x 225/40/18 med felger for 16.498.....inkl mva.
Og nei, Dekkmann er på ingen måte markedsledende på pris, i ditt sted ville jeg tatt en ringerunde og orientert meg litt i markdet. Nokian er det beste av det beste når vi snakker seriøse vinterforhold, mens Conti er det beste allround-dekket, og i min verden skal man aldri, aldri, aldri kompromisse med vinterdekk: der kjøper man det beste - spesielt om du tenker piggfritt. Om du bor et sted med mye tørre veier og litt is innimellom, kan forøvrig Michelin være et alternativ. Når du sier "Drammen", er det jolly fine det - men du kjører vel LITT utenfor Drammen av og til også, om du kjører litt innover i landet mot nord, snakker vi Nokian uten å blunke, kanhende Conti så sier du ja takk, begge deler! Kjøre rdu nedover sørlandske om vinteren, ja da er også Conti greie, men kjører du såpass ofte at du risikerer å kjøre under heftige snøforhold: Nokian. Nokian har ellers en stor fordel: det er støysvake dekk. Det samme gjelder Michelin, mens Conti gir en del mer støy.
Jeg tenker også at 18-tommere er litt utafor min komfortsone, jeg ville vel tenkt i retning av mer konvensjonelle felger og derav følgende mer konvensjonell dekkdimensjon - les samme dekka for lavere pris....i ditt sted ville jeg sjekka om 16-17 tommere var blant de godkjente dimensjonene for den aktuelle bilen. Jeg kjører selv en vanlig tysker, der er både 15, 16 og 17 tommere godkjent, cluet er å holde samme rullediameter, den biten er det høyden på dekket som ordner opp i. Jeg la meg på 16-tommere, det er et greit kompromiss - kanhende det kan noe lignende for din del. Ja, 18-tommere med lavprofildekk ser jo heftig ut, men bortsett fra det? Egentlig ingen spesielle fordeler, og prisen kan være vesentlig høyere enn for f.ex 17-tommere - eller sogar 16-tommere.