0

Kan skifting av "gir" i fart være skadelig for elbiler?

spurt 2021-08-27 18:24:23 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny!

Jeg og faren min hadde en liten diskusjon når jeg kjørte bilen hans, en Opel Corsa-E, men dette spørsmålet går jo egentlig på et generelt basis når det gjelder elbiler.

Med elbiler har man muligheten til å skifte "gir" mens man er i fart. For eksempel om jeg kjører i 12 km/t fremover og skifter til revers, så mener faren min at dette kan ødelegge driftssystemet eller noe annet i bilen.

Jeg på min side mener at siden denne skiftingen av gir er digital, må jo produsentene ha tenkt på alle mulige "feil" forbrukere gjør, og at de ikke ville ha latt det være en mulighet for å skifte gir i fart om det hadde ødelagt noe. For eksempel kan man ikke skifte til revers når man kjører i 50 km/t, så hvorfor tillate det i det hele tatt når man er i fart om det ødelegger bilen?

Håper på noen utfyllende svar, slik at enten jeg eller han lærer noe :)

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

8 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-08-28 12:55:10 +0100

updated 2021-08-28 13:00:03 +0100

Jeg drister meg til å si at ikke prøv denne manøveren med å legge inn revers i 15 km/h det må ikke men det kan gå galt. Umulig å si for alle biler men fks på en. manuell kasse vil det være slitsom å få inn revers i fart forover da det ikke er synkronisert. Kona greide det på sin Outlander automat i litt fart fremover og lydene du da hører inngir ikke akkurat fortroelse om at dette er bra for girkassen. Det gikk fint og hun har ikke gjort det igjen. I Usa kom Chrysler med sine knappeautomater og var flere kasser som gikk heden der ved at man trykket på feil knapp altså revers så var det bare å ta turen til verksted for ny girkasse. Et det et forum så et det jo vanskelig å studere alt som Ingeniørene har tenk samt tegninger av girkassen osv men jeg tror lett på at la det være med forsøk overfor din far her for å skulle bevise det motsatte. Jeg håper jo en reddende engel kommer inn og svarer på dette som har full oversikt her og svaret mitt var mere i klasse med at virker det så ikke prøv å få det til å virke bedre :-) Begge har nok rett, da jo kjører man i 15 km/h fremover og blekker den i revers så regn med skade mens den andre utalelsen med at kan man ødelegge noe så må det jo være en sperre her og blir jo også riktig hvis man tør prøve he he.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-08-28 16:23:32 +0100

Ja, så sant som det er sagt, man skal IKKE på død og liv PRØVE alt som man KAN få til på et eller annet vis! Det er så enkelt som at neeeeeeeeeeeei, det finnes INGEN SOM HELST GARANTI for at fabrikanten har "tenkt på" alt det tvers gjennom idiotiske kundene kan finne på å gjøre, og uavhengig av dette - når vi er inne på dette med GARANTI - hvor mye tror du GARANTIEN dekker om det sier kaaa-bang og den haugen med skrap du ser i bakspeilet er omtrent halve drivlinjen fra din fars bil som ble sprengt i fillebiter når du "skulle bare"? Uansett hvor mye du måtte mene, tro og synes at "fabrikanten burde ha tenkt på at..............", dette er og blir brukerens ansvar, og hadde jeg vært din far, vel, du hadde pinadø ikke sluppet til bak rattet på min bil de neste hundre åra!

Det blir litt som disse smartingene som bare MÅ "prøve" clutchen på biler med manuell kasse...som du sikkert vet...dersom du legger inn femtegiret på hemningsløst lavt turtall på en motor med litt moment og tråkker flat pedal...da belaster du clutchen ganske heftig. Mange er de som har en litt sliten clutch som har tatt en dragdriter her....! En litt sliten clutch kan man kjøre flere hundre tusen med, men "prøver" man dette, kan en eneste "prøve" være nok! Likedan er det som som bare MÅ "prøve" bilens ditt og datt ved å kjøre i 8-tall med bånn gass på en parkeringsplass, vips, så river de drivleddene i fillebiter! Helt hyperintelligent spør du meg!

MEN DET ER FAKTISK SÅNN at også "ekspertere" driter på draget innimellom: den jeg husker BEST, var motorjorunalistene i Billedbladet "NÅ": de testa Lada Niva i hine dage! De MÅTTE selvfølgelig "teste" ved å koble reduksjonsgiret inn og ut, inn og ut under kjøring....joda....det SKRAPET noe forferdlig...."drittbil" og så videre! At det sto med feite typer i instruksjonsboka at man IKKE under noen omstendighet måtte betjene reduksjonsgiret under kjøring...? Enn si at det på hver eneste Niva jeg noensinne har sett, sto en klistrelapp med en klar og tydelig advarsel ved nettopp spaken for reduksjongiret - attpå til på både russisk (på de første bilene), engelsk og norsk, Å NEI - gutta boyz i Nå visste bedre de - og MÅTTE bare gjøre dette! Nå er de på ingen måte alene, det er sånn ting går i støkker, det er sånn ulykker skjer. Sånn er det bare.

THE BOTTOM LINE er og blir at ja, det er faktisk tillatt å tenke sjæl ennå, og etter noen tiår i arbeidslivet der elektronikk og dette nyordet "data" har vært en del av hverdagen, er det en ting man aldri må glemme: STOL ALDRI P Å EN DATAMASKIN! Når du referer til at "skiftingen er digital" - gudene må vite hva du egentlig mener her - ja da bør du ha minst to tanker i hodet på en gang, den ANDRE tanken skal, skal, skal ALLTID være: HVA HVIS.....sagt på ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-08-28 19:16:04 +0100

Her blir det å bøye seg i hatten og dele ut stående applaus for Mr N Wolf svar og hadde jeg vært Mr Redaktør Skogstad så hadde jeg delt ut en Broom kopp i valgfri farge her :-) :-)

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-08-29 10:04:14 +0100

Takk for rosende ord og virtuell applaus! Jeg ser frem til koppen, jeg liker de fleste farger unntatt rosa, gjerne med teksten "Den høfligste av alle mennesker" og bilde av Vladimir Vladimirovitch på!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-08-30 21:44:52 +0100

Nå har så vidt jeg vet ikke elektriske biler girkasse ? Uansett, jeg har forsøkt å bytte til reverse under kjøring med min elbil. Ikke med vilje, men ved klønete kjøring. Det resulterte kun i en høflig beskjed på dashbordet om at dette ikke var mulig. Det er nok å undervurdere produsent å tro at slik sperre er glemt. På min bil går ikke håndbrekket av hvis ikke dørene er lukket......

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-08-31 15:35:36 +0100

updated 2021-08-31 15:40:43 +0100

Joda greit det Helmar men vi var jo snarere inne på at virker det så la det være og om noen for sitt bare liv må teste dette ut så finner man jo fort ut om man har undervurdert produsenten eller ikke :-) Hvis fks produsenten av hårføneren min sa at den tålte vann så hadde jeg tross ikke satt meg i badekaret med den for å se om han hadde rett her uansett utfall 🤓

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-09-01 17:21:08 +0100

Nå har så vidt jeg vet ikke elektriske biler girkasse ? Uansett, jeg har forsøkt å bytte til reverse under kjøring med min elbil. Ikke med vilje, men ved klønete kjøring. Det resulterte kun i en høflig beskjed på dashbordet om at dette ikke var mulig. Det er nok å undervurdere produsent å tro at slik sperre er glemt. På min bil går ikke håndbrekket av hvis ikke dørene er lukket...... Men jeg er enig i at en skal være forsiktig. Selv skriver jeg med bare en finger på PCen. Da er jeg sikker på å ikke ødelegge noe, hvis jeg skulle være uheldig å trykke på to knapper samtidig. Ikke sikkert at produsenten har tenkt på det.. ?

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-09-02 12:52:22 +0100

Artig vri dette Helmar 🤓

Hilsen Mr car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger