Ja, så sant som det er sagt, man skal IKKE på død og liv PRØVE alt som man KAN få til på et eller annet vis! Det er så enkelt som at neeeeeeeeeeeei, det finnes INGEN SOM HELST GARANTI for at fabrikanten har "tenkt på" alt det tvers gjennom idiotiske kundene kan finne på å gjøre, og uavhengig av dette - når vi er inne på dette med GARANTI - hvor mye tror du GARANTIEN dekker om det sier kaaa-bang og den haugen med skrap du ser i bakspeilet er omtrent halve drivlinjen fra din fars bil som ble sprengt i fillebiter når du "skulle bare"? Uansett hvor mye du måtte mene, tro og synes at "fabrikanten burde ha tenkt på at..............", dette er og blir brukerens ansvar, og hadde jeg vært din far, vel, du hadde pinadø ikke sluppet til bak rattet på min bil de neste hundre åra!
Det blir litt som disse smartingene som bare MÅ "prøve" clutchen på biler med manuell kasse...som du sikkert vet...dersom du legger inn femtegiret på hemningsløst lavt turtall på en motor med litt moment og tråkker flat pedal...da belaster du clutchen ganske heftig. Mange er de som har en litt sliten clutch som har tatt en dragdriter her....! En litt sliten clutch kan man kjøre flere hundre tusen med, men "prøver" man dette, kan en eneste "prøve" være nok! Likedan er det som som bare MÅ "prøve" bilens ditt og datt ved å kjøre i 8-tall med bånn gass på en parkeringsplass, vips, så river de drivleddene i fillebiter! Helt hyperintelligent spør du meg!
MEN DET ER FAKTISK SÅNN at også "ekspertere" driter på draget innimellom: den jeg husker BEST, var motorjorunalistene i Billedbladet "NÅ": de testa Lada Niva i hine dage! De MÅTTE selvfølgelig "teste" ved å koble reduksjonsgiret inn og ut, inn og ut under kjøring....joda....det SKRAPET noe forferdlig...."drittbil" og så videre! At det sto med feite typer i instruksjonsboka at man IKKE under noen omstendighet måtte betjene reduksjonsgiret under kjøring...? Enn si at det på hver eneste Niva jeg noensinne har sett, sto en klistrelapp med en klar og tydelig advarsel ved nettopp spaken for reduksjongiret - attpå til på både russisk (på de første bilene), engelsk og norsk, Å NEI - gutta boyz i Nå visste bedre de - og MÅTTE bare gjøre dette! Nå er de på ingen måte alene, det er sånn ting går i støkker, det er sånn ulykker skjer. Sånn er det bare.
THE BOTTOM LINE er og blir at ja, det er faktisk tillatt å tenke sjæl ennå, og etter noen tiår i arbeidslivet der elektronikk og dette nyordet "data" har vært en del av hverdagen, er det en ting man aldri må glemme: STOL ALDRI P Å EN DATAMASKIN! Når du referer til at "skiftingen er digital" - gudene må vite hva du egentlig mener her - ja da bør du ha minst to tanker i hodet på en gang, den ANDRE tanken skal, skal, skal ALLTID være: HVA HVIS.....sagt på ... (more)