0

Når merkeverkstedet ikke skjønner hva diagnosen betyr i praksis

spurt 2021-08-27 14:37:53 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei, jeg har ved flere anledninger vært nødt til å få den ansvarlige mekaniker som har utført feilsøking ved spesielt et Mercedes Benz eller Bertel &Sten for å være korrekt, og alle mine henvendelser har med at det er blitt tatt i bruk diagnoseaparat. Og da jeg selv er fagansvarlig for nettopp det å stille riktig diagnose, og siden det kan være en skikkelig oppgave å få det du får opp i displayet og om det er generiske koder uten tekst eller med en hel rekke med steg fra hva og hele veien til feilen er fikset og da skal det være noe annet enn det man har konkludert med at er det jeg som mekaniker må gjøre for å fikse det diagnoseaparatet mitt sier i form av ulike koder. Men når det kommer til Bertel &Sten sin avdeling rett nordvest for Oslo. Så får vedkommende eier av Bilen (Mercedes E 200 kompressor 2003) En utskrift av diagnose og en kommentar om hva som er feil og hvordan de har tenkt å fikse feilen og et prisoverslag. Men nå er det problemet oppstår, og siden jeg har den kunnskapen som skal til for å se om det som står er å betrakte som riktig. Men her har jeg måttet konfrontere Bertel %Sten med at det er ikke bare feil diagnose, men også feil tolkning av hva det faktisk er som er feil. Jeg har fått kompensasjon og skriftlig beklagelse hver gang, men det gjelder ikke for alle de som ikke har noe annet valg enn å tro på det aktuelle verkstedet og deres konklusjon og at spesielt merkeverksted bør sitte på maksimum av kompetanse om egne produkter, og jeg bare lurer på hvor mange som har blitt lurt av å stadig vekk få høre fra merkeverksted at det er en ny feil, og sånn kan det fortsette til kunden er blakk, Bilen selges til skampris pga manglende kompetanse når det gjelder å forstå hva som er koden, at feilkode fra o2 sensor (lamda sensor) ikke nødvendigvis betyr at det er feil på sensor, men at sensor virker som den skal og egentlig gir beskjed om at det er noe feil med blandingsforhold luft bensin/diesel. Og da jeg har vært borti dette hos samme bedrift og om kunden hadde bestilt reparasjon av de feil som er blitt lagt frem, så i dette tilfellet snakker vi om over 200.000 kr for 3 tre tilfeller av det samme, og det er feil konklusjon og det er et ledelse og opplærings problem, og ikke noe jeg selv har prøvd å henge på den enkelte mekaniker. Så jeg håper at dere som driver verkstedet, og at det jeg skriver om det er ikke noe jeg sitter her og finner på. Og om det er noen som betviler min subjektive mening om egen kompetanse på området rundt diagnose av lette og tunge kjøretøy, bensin eller diesel, turbo, kompressor, begge deler, og ren sugemotor, 2takt 4 takt ,vel sett meg på prøve, og jeg lover ... (more)

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-08-28 12:22:47 +0200

updated 2021-08-28 12:27:33 +0200

Først og fremst så er det viktig å bruke riktige instrumenter til arbeidet med feilsøking. Ja man skal alltid tolke hva som kommer opp og faktisk forstå hva det grunnleggende problemer er. Er det i en moderne bil en feil ved en abs sensor så fører det til at en rekke andre problemer oppstår da nettverket vil sette masse feilkoder og legger da ned kommunikasjonen mellom diverse enheter. Da blir det jo som ts nevner at man må ha kunnskap nok til å faktisk forstå at dette kan dreie seg om en abs sensor og ikke prøve å først reparere moduler og sensorer som er helt avhengig av denne abs sensoren.Selvfølgelig vil det bli smertefult dyrt for en kunde hvis mekanikeren som plugger inn diagnose apparatet ikke forstår hva han ser og bytter deler over en lav sko her. Jeg tror nok ikke problemet er så stort som du vil ha det til da ofte de litt uerfarene springer til verksmesteren med sine tanker og er det et såpass velrenomert verksted som Bos så har de nok ikke ansatt den første som søker jobb som verksmester. Det med O2sensor som du sier at ja vi bytter sensor fordi vi får over grenseverdier i tilbakemelding fra sensor og så bytter den nei det er jeg ikke sikker på, et diagnose apparat vil fange opp om det er lednings problemer eller hinsides verdier og ofte tar bilen selv en test av sine sensorer og kalibrerer det når du starter bilen. Jeg tror det er krisemaksimering ute å går her og oppfatter nok ikke at mekanikere ved Norske verksteder er et hakk dårligere enn kollegaene sine i utlandet og således er jo da heller ikke Bos Norge dårligere enn andre. Jeg har personlig som svar på en del tråder bedt om nettopp tilbakemelding på feilkoder som verksteder har kommet med men dengang ei ingen har kommet tilbake med dette i et svar på sin egen tråd ? så tydelig at de ikke bryr seg allverden med hva det koster å reparere bilen sin. Mercedes er desuten noe anderledes i hvordan de har bygget sitt diagnose system så er nok ikke like lett å tolke som de andre fabrikantenes systemer men igjen jeg har nok tro på at en Mercedes verksmester har grei oversikt ellers er jeg vel rimelig sikker på at han bruker de informasjonene som ligger tilgjengelig for han eller henne og bruker de for det det er verdt. Jeg sier ikke at det aldri forekommer men blir feil å dra alle over en kam og skremme opp bileiere her da det skjelden ville vært i noens verksteders interesse uansett bilmerke, Mercedes, Bmw, Ford, Land Rover eller andre.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar