0

Oppgradere nyttelast-vekt på biltransport-henger

spurt 2021-08-27 08:59:08 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny, jeg lurer på å kjøpe en billig biltransport-henger for å frakte en utstillingsbil som ikke kan kjøres på vei til treff og utstillinger. Er det i det hele tatt mulig å få oppgradert nyttelast på en slik henger og hva må eventuelt til for å få gjort dette hos SVV. Tenker da på f eks henger som har 750 - 900 kg nyttelast men bilen veier 1020 kg.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

4 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-08-27 18:07:54 +0100

Det enkleste er å ta et ord med din nærmeste trafikkstasjon, ring gjerne på forhånd og avtal tid med rette vedkommende og ta et møte....med litt flaks er det ikke covid-restriksjoner. Og er det problematisk, ja da får du få tak i rette vedkommende på telefon. Poenget er å få avklart hvorvidt dette er mulig, og hva som i såfall kreves. Jeg tenker at du må kunne fremskaffe dokumentasjon for hvor mye last akslingene tåler, videre er er det overveiende sannsynlig at du må forsterke bærende konstruksjoner på hengeren, hvilket igjen innebærer at du må legge frem dokumentasjon som inkluderer dimensjonering og beregninger som viser at den tåler den lasta du ser for deg å bruke hengeren til. Ellers er det noe uklart for meg hva du egentlig ser for deg å kjøpe: "billig" henger blir fort dyr her, når du åpenbart ikke vil leie biltralle når du trenger det, hvorfor ikke like godt kjøpe en grei henger som har tillatt nyttelast på si halvannet tonn eller mer, fremfor å jakte på noe billig ræl som har så lav nyttelast at det for meg fremstår mer som om du ser for deg å kjøpe en vanlig varehenger og bygge den om?

En rask titt på finn gir deg biltraller i søkk og kav, f.ex DISSE, den første ser ut til å være ready to go, og synes du den er dyr, vel, da kan du jo leie den ut innimellom: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.ht... Og vil du spare deg til fant ved å kjøpe et rep-objekt, har du sånt som DENNE: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.ht...

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-08-28 13:41:26 +0100

Produsenten av hengeren bestemmer dette og hva de har fått godkjenning for, det er ikke engang i nærheten at du kommer til å få hengeren godkjent for høyere nyttelast uansett hvor mange ganger du tar turen til biltilsynet. Da må det dreie seg om ombyginger produsenten har godkjent og du må utføre de til punkt og prikke og bruke produsentens godkjente deler, noe hjemmesnekkrede greier holder ikke så glem det først som sist og tenk heller på hva som er godkjent der og da når du handler.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-08-28 16:45:26 +0100

Ja, så sant som Kamerat Wizard sier....hjemmesnekra hører fortiden til, selvfølgelig med forbehold om at du ikke er sertifisert sveiser og i tillegg har kompetansen som skal til for å gjennomføre en statikkanalyse, det være seg på "gammelmåten" eller med programvare. Be advised, selv om du har disse ressursene, vil det være et uendelig langt lerret å bleke! Legg til at fabrikantene sjelden bruker overdimensjonerte akslinger....er hengeren godkjent for si 750 kilo, ja da er det ofte sånn at også akslingen ikke er dimensjonert for mer enn 750 kilo. Da kan du sveise så mye du vil, du kommer ingen vei uten å bytte akslingen også - du må mao bygge en ny henger - og legge frem dokumentasjon og beregninger for alt du måtte finne på av sprell!

Nå har jeg altså ikke tuklet med hengere på dette viset, bla fordi en fiks-ferdig henger med en nyttelast på si et tonn, faktisk kan kjøpes ganske så billig - bla DENNE produsenten leverer svært så solide hengere til fornuftige priser: https://www.respotilhenger.no/

På jobben hadde vi et helt spekter av hengere til forskjellige formål, mitt råd er at du skaffer deg en biltralle - ingenting matcher en henger som er konstruert til formålet. Ellers har jeg en artig liten historie i bakhodet: vi hadde ved en anledning behov for å få tegnet og beregnet et antennefeste, også dette på jobben! Antenna som skulle opp, veide vel si rundt 80 kilo, rundt 3 meter lang. Vanligvis sto den i toppen av en 15-18 meter høy gittermast, over andre antenner. Men med ising og det som kalles slush som må kostes av innimellom, er det litt tungvint å plassere akkurat denne sorten antenner så pass høyt. Derved måtte vi altså ha en form for festebrakett, slik at vi kunne få antenna lenger ned på gittermasta, på en "arm" som stakk 2-3 meter ut. Siden dette var i "oljefylket", var det såre enkelt å finne et sveisefirma som både kunne gjøre jobben og beregne, dokumentere osv osv, og joda, resultatet ble flott det, dimensjonert for å tåle en cat 5 orkan, slik man "pleide å gjøre det" for bruk i nordsjøen! Det som var litt dumt, var at denne braketten, med doble tverrbjelker og litt til, ble ufyselig tung! Å plassere et antennefeste på flere hundre kilo med en lang arm midt i en gittermast, er dårlig karma! Derved måtte leverandøren back to the drawing board, til slutt endte det opp med en tredjepart av vekta og EN arm som antenna kunne monteres på....mer enn godt nok til en "vanlig" orkan, i ettertid har disse antennefestene blitt tatt i bruk over det ganske land, og tro meg, de holder mål, også i en orkan!

POENGET? Når man skal leke designer sjæl, blir det ofte altfor grove dimensjoner. På ovenfornevnte prosjekt hadde vi rett nok proffesjonelle til å gjøre jobben, men vi var nok litt uerfarne når vi la frem kravspesifikasjonen. Og når ting blir for tung - se for deg prosjekt bygg-biltralle-av-en-vanlig-henger, ja ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-08-28 19:26:16 +0100

updated 2021-08-28 19:28:31 +0100

Må jo si at Mr N Wolf virkelig har hatt en av sine beste dager i dag og kan ikke annet enn å være enig med faktisk alt han sier så som vanlig sier jeg at måtte han leve lenge iblant oss :-)

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger