0

Er det "lurt" å velge høgere hastighetsklasse?

spurt 2021-08-26 11:07:51 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei! Skal skifte ut sommerdekkene på bilen og ser at vognkortet sier hastighetsindeks T. De gamle dekkene er 235/60R18 107 W. Er det en fordel uansett med et dekk som tåler høyere hastighet, eller går det ut over slitestyrke; mønsterdybde; lydnivå eller andre egenskaper?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-08-26 13:31:48 +0200

updated 2021-08-26 16:33:18 +0200

For å si det sånn det er bortkastede penger å velge høyere hastighetsindeks enn nødvendig da dette er dekk som må tåle mere og produseres anderledes da det sier seg selv at er dekk som godkjennes for 160 km/h er billigere å produsere enn et dekk som godkjennes for 250 km/ og for å si det sånn du trenger de ikke så spar ihvertfall de kronene. Neida de holder sikkert minst like lenge og ang lydnivå er det nok snarere hvilket dekkmønster de bruker og skal mye til å høre en forskjell på et par db mellom dekkene. Dekkene i høyere hastighetsklasser er nok ikke like komfortablem men tror ikke de slites fortere da du med din Volvo aldri oppnårhastigheter som som setter disse dekkene på prøve.

Hilsen Mr car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-08-26 22:30:40 +0200

Min erfaring med T-dekk kontra f.ex V-dekk er at T-dekkene fra samme produsent med tilnærmet samme mønster er at disse gir lavere støynivå og har noe bedre grep, spesielt på våt vei. Det er så enkelt som at dekk produsert for lavere hastigheter kan ha mykere gummiblanding, uten at det gir seg utslag i dramatisk økt slitasje. Og nei, det lavere støynivået er ikke innbilning, sjekka det med kalbirert måleinstrument en gang i tiden, rett nok uten å gjøre noe stort nummer av selve "måleoppsettet" - ideelt sett burde jeg sneket meg inn på flyplassen eller noe sånt og kjørt på rullebanen på skikkelig flott "flyplass-asfalt", men det jorde jeg altså IKKE! Forskjellen lå, som Kamerat Ziard antyder, faktisk på 2-3 dB, og siden dB-skalaen er logaritmisk, utgjør 3 dB lavere lydnivå en halvering av lydernergien. Som Kamerat Wizard sier, det skal mye til for å høre dette, 3 dB er faktisk den minste forskjell i lydnivå vi normalt sett kan oppfatte. Men du og du, som det merkes når man har kjørt noen timer!

Ellers kjøper den kloke kvalitetsdekk, uansett om vi snakker T-dekk eller høyere hastighetsklasser. Billig Kina-ræl og dess like kan være som russisk rullett med pistol, denslags kjører man bare ikke på - gode dekk er en billig livsforsikring, samtidig som det er en av de tingene som virkelig betyr noe for din og passasjerenes sikkerhet! Og har bilen "T" i vognkortet, da kan du trygt kjøre med T-dekk! Jeg har gjennomgående valgt T-dekk fremfor høyere hastighetsklasse også i tilfeller der bilen min har hatt en toppfart på marginalt over grensen for T-dekk, det er jo forholdsvis sjelden vi kjører over 190 km/t over tid i Norge. Men om bilen har en toppfart på over 200 og man jevnlig utnytter toppfarten i det store utland, da er f.ex hastighetsklasse H eller V tingen.

En ting som kan være et problem for deg med en bil som har "T" i vognkortet, er at enkelte dimensjoner ikke lagerføres - iallefall ikke i Norge - med hastighetsklasse "T". Dette kan være forklaringen på at de gamle dekkene dine har hastighetsklasse W - dvs 270 km/t. Jeg ville iallefall forsøkt å spore opp dekk med hastighetsklasse H - nettopp av den grunn at jo høyere hastighetsklasse, jo hardere er dekkene, med alle de konsekvenser dette har. Men generelt: Hastighetsklasse "W" er høl i hue i Norge generelt og for de aller fleste vanlige personbiler spesielt.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar