0

Volvo XC90-V90cc diesel ?

spurt 2021-08-25 11:38:21 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei, Benny. Jeg vurderer å anskaffe volvo xc90 eller v90 cross country (2018-2020 mod ) med dieselmotor. Som kjent har det på tidligere biler ( også andre bilmerke) vært utfordringer med tett partikkelfilter ved mye småkjøring, spesielt om vinteren. Dette vil jeg unngå. Hvordan er det med nyere volvo (2018-2020 mod) , er tett partikkelfilter en utfordring også på disse nyere modellene, eller har teknologien for disse "fjernet" dette problemet. Jeg har mye småkjøring også om vinteren. Kupeen i dieselbiler ( også andre enn volvo ) trengte/ trenger det slik jeg oppfatter det en tids kjøring for at denne blir varm. Er det slik også for nevnte volvotyper og modeller? Jeg er klar over kupevarmeren/ forvarming, men vil dieselmotor deretter ivareta varme I kupeen ved småkjøring/ korte distanser ? Hvilet drivstoff bør jeg velge ut i fra dette, diesel/ bensin ? Tom

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-08-26 23:07:38 +0200

Mhp dette med varme er det sånn at det er svært lite spillvarme i en dieselmotor vs en benziner. En konsekvens av dette er at det tar noe lenger tid før du får varme fra bilens klima-anlegg, og ved tildels svært lave temperaturer - da snakker vi minus 10 og nedover - vil du kunne oppleve at motoren rett og slett ikke avgir nok spillvarme til at klima-anlegget klarer å holde den temperaturen du måtte ønske i kupeen. Derfor har man altså en tilleggsvarmer, og på f.ex min VW med dieselmotor og Webasto kan denne settes opp til å koble seg inn automatisk ved en gitt temperatur, f.ex + 5 grader. Da går den til motoren når en gitt temperatur, og kobler eventuelt inn igjen om motortemperaturen faller - slik den vil kunne gjøre ved minus 10 eller kaldere.

Merk deg "vil kunne gjøre", jeg bor et sted der det er er milde vintre, derfor har jeg slått av den automatiske tilleggsvarmen fra Webastoen og trykker den rett og slett på manuelt eller vha timer før jeg skal ut og kjøre når det er under si 5 grader. Verre er det ikke, og motoren leverer nok spillvarme til at jeg har det godt og varmt iallefall opp til 10 minus. Og nei, ved et kjøremønster med en passe blanding av småkjøring og langkjøring - si over 2 mil - har jeg aldri opplevd problemer med DPF. Men en vinter der jeg hadde usedvanlig dårlig helse og kun kjørte et par kilometer i slengen, da meldte DPF at det var i ferd med å tettes. En tur ut på riksveien, et gir lavere enn normalt og to mil, så sluknet varsellapmpa for aldri mer å komme tilbake .

VW sin renseprosedyre for DPF fungerer sånn at den starter opp ved en gitt temperatur, med småkjøring blir det rett og slett ikke høy nok temperatur, spesielt i vinterhalvåret. Vips, så har man et potensielt problem. Volvo vs Webasto har sannsynligvis omtrent samme funksjon, likeledes er Volvos dieselmotorer sannsynligvis minst like gode som VW sine mhp soillvarme. Typisk vil det ta si 3 mil i landeveistempo før du har grei temperatur på motoren - dvs normal driftstemperatur på kjølevæsken og olja - og derved tilstrekkelig kapasitet i klima-anlegget til å få det godt og varmt inne i bilen. Er det si 20-30 minus og du ikke har dieselvarmer - da sliter du. Likeledes er det viktig å huske at en dieselmotor avgir ekstremt lite spillvarme på tomgang - det er altså temmelig fåfengt å springe ut og starte bilen på en vinterdag og håpe at den skal bli så varm at du slipper å skrape is, det tar i beste fall laaaaaaaaaaaaaaaaang tid! Mao er dieselvarmer nærmest obligastorisk!

The Bottom Line er at kjøremønsteret avgjør. Fordelen med diesel er at det er kongen på haugen om du har et kjøremønster med en del langkjøring, både mhp forbruk, men også ifht komfort. Du er selv ekspert på kjøremønsteret ditt, om du i alt det vesentligste har småkjøring, vil benziner være det mest hensiktsmessige ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar