0

Er Model S en pålitelig bil?

spurt 2021-08-24 07:54:14 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny. Vi har per dags dato en 2013 passat stv som vi har vurdert og bytte ut flere ganger med både tesla model S og diverse andre elbiler men, problemet er jo dette med lastekapasitet og tillat totalvekt.

Har tidligere hatt bil med luftfjæring så vet om det meste av både pluss og minus med dette. Ja det er dyrt og bytte men fantastisk og kjøre med, forige bilen med luftfjæring var kannon digg og kjøre selv med stappet fult bagasjerom på ferie tur da man bare kunne heve bilen.

Ser de aller fleste elbiler har en nyttelast på mellom 400-600 kg vist man er heldig. Dette er jo omtrent akuratt nok til 4 passasjerer og kansje et par poser på butikken. Grunnen til at jeg kommer inn på dette er at vi er ofte på lange turer og har mye med oss i bilen. Om vi skal gå over fra fossil drivstoff til el så må det nesten være noe med ca 450-500km rekkevidde eller mer.

Vi har sett en del på brukt model S både vanelig og performance utgaven men det er jo liten lastekapasitet på disse, og vi skjønner ikke hvorfor. Dette virker som det er en gjenganger på både tesla,jaguar osv osv.

Sånn utenom vekt og rekkevidde så er det jo greit med plass i bagasjerommet på model S til både hundebur og diverse. Så er jo spørsmålet er Model S en pålitelig bil? Vet om flere som har hatt slike biler både 4 og 5 måneder på verksted menst andre gjerne har sluppet unna alt av utgifter.

Hva vil du anbefalle av elbil med rekkevidde på 400km pluss med pris på under 380 000?

Er sikkert mange biler vi kansje ikke har vurdert?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-08-24 20:07:38 +0100

Vel, det enkle svaret her, er at du ikke finner spesielt mange elbiler i dagens marked som har en praktisk anvendar rekkevidde på 450-500 km :-) Selv 400 km er i lengste laget, dels fordi det ikke e så enkelt som å plukke frem reservekanna med størm når man kjører tom, dels fordi man EGENTLIG bør holde batteriet mellom 20 og 80 % om det skal leve lenge i landet! DENNE artikkelen gir flere gode råd i så måte, på en enkel og likefrem måte: https://www.tu.no/artikler/bekymret-f...

Når det gjelder Model ", vil kanhende noen si at de ikke har hatt nevneverdige problemer. Jolly fine, helt til man går dem litt etter i sømmene: typisk har de kjørt si 20-30-40-50.000 km med bilene sine....! Det er jo pinadø ikke mer enn mange av oss kjører i året! I min verden er det sånn at bilene mine har rulla typisk 4-500.000 uten nevneverdige problemer - der ligger lista for meg!

Og nei. Model S er ikke i nærheten her! Det har dels med en ganske så tung bil å gjøre, det gjør jo noe med belastninger og slitasje på understellet, legg til at bremser vs regnenerering åpner for interessante problemstillinger....og endelig er det denne greia som man alltid bør ha i bakhodet om man setter pris på god kundestøtte osv: man bør velge en samarbeidspartner som har orden på sysakene, her såvel tilgang på verkstedstjenster som logistikken mhp reservedeler. Der ligger en del av forklaringen på at Tesla-eiere har opplevd å ha bilene stående i rekke-of-shame utenfor Tesla-verkstedene ikke bare i måneder, men faktisk i ÅR! Herværende Tesla-sjapp hadde en slik kunde: mannen fikk en kollisjonskade, det tok veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeldig lang tid å få helt banale deler, deler som ville tatt omtrent et døgn å få til en hvilken som helst VW av nyere dato.....hvorsomhelt i Europa. Det sier litt om forskjellene, og glem ikke at det koster å være kar! Alt som IKKE går på garanti på Model S, koster ikke bare "litt" mer. Sånn er det bare!

For all del, Model S er feiende flott å se til, men før man løper og kjøper bør man ha et nøkternt realistisk syn på hele pakka. Med et budsjett på 380.000 får du ikke spesielt mye "bil" for pengene om du velger Model S, i den forstand at mye er "brukt opp", og det er ikke nødvendigvis veldig mye igjen av verken fabrikkgarantien på bilen eller batteripakka. Da kan det meget raskt bli dyr moro! I ditt sted ville jeg heller kjørt Passaten litt til og spart opp litt penger sånn at du kunne strekke budsjettet til f.ex en ny ID.4 eller Skoda Enyaq. Da får du ja takk, begge deler: en feiende flott bil med full garanti, god kundestøtte over hele Europa og ikke minst, en bil som har minst like gode egenskaper på alle vesentlige punkter som en hvilken som helst Tesla. Nei, ikke riktig like mye "bling" faktor, heller ikke riktlig like ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger