0

En det noe snakk om en ny type batteri til elbiler?

spurt 2021-08-23 10:33:21 +0100

anonym bruker

Anonym

Det strømmer på med elbiler og ser jo helt klart fordelene med dette. Har elbil som nr. 2 bil, men fortsatt er ikke rekkevidden god nok når man kjører med henger til at jeg vil ha det på langkjøring. For min del er det helt uaktuelt at jeg skal bruke tid på å lade bilen underveis.

Så til spørsmålet;

Er det noe snakk om vi innen noen år vil få en nye type batteri til elbiler som gir bedre rekkevidde, raskere ladning og mindre vekt? Muskegutten eller andre må vel bruke en del ressurser på å finne opp bedre batteri?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-08-23 22:02:12 +0100

Nja, deet er iallefall en kinesisk produsent som har utviklet en batteriteknologi der man legger mer vekt på sikkerhet, BYD er produsenten. Jeg tenker at det er et stort skritt i riktig retning. Dette med høyere energitetthet - som jo er en betingelse for å kunne øke rekkevidden og unngå at elbilene blir absurd tunge - se det er a complete different matter! Legg til at det også vil være en klar fordel med mindre ressurskrevende produksjon - stikkord lavere forbruk av såvel råstoff som energi - og ikke minst: økt levetid. Da snakker vi lavere pris, mindre miljøavtrykk! Alt i alt en hel gullrekke med ting vi ønsker oss!

Det enkle svaret er at neeeeeeeeei, vi er ikke der riktig ennå, og om gjennombruddet skulle komme i morgen eller possible manjana - det vet vi egentlig lite om. Men si at "noen" skulle klare å få frem noe sånt, er det på ingen måte gitt at bilprodusentene vil hive seg rundt og ta i bruk denne teknologien. Dels av økonomiske årsaker: det vil plutselig være en drøss elbiler som plutsleig ikke blir etterspurt av kundene lenger! For ikke å snakke om at vestlige batterprodusenter ville gå nærmest av skaftet og forlange sanksjoner, forbud og hele pakka om denne nye teknologien skulle vise seg å være kinesisk! Det har vi sett litt for ofte de siste åra, et grellt eksempel er det ulovlige "forbudet" mot å bruke utstyr fra Huawei i mobilnettet. Ja, ikke bare har Huawei bedre utstyr når det gjelder funksjonalitet og pålitelighet, man ligger også godt an på pris, og man er leveringsdykige. Likevel har en unevnelig stormakt som er tilhenger av det vi kan kalle enveis frihandel - dvs FRA dem og ut til "de andre" - men ikke den andre veien - presset nasjonene i EØS-området til å forby Huawei å levere utstyr til det nye 5G-nettet! Helt fantastisk - og vi finner oss i det!

Tilbake til dette med TIDEN det tar å lade en elbil underveis: uansett hvor mye elbilen teoretisk kan svelge av strøm, vil LADESTASJONEN være en flaskehals her. Det er ingen selvfølge at det er mulig å føre frem tilstrekkelig kabelkapasitet til at allemannalle på en ladestasjon skal kunne lade bånn guffe samtidig! Ja, det vil være knapt nok at EN elbil kan lade på maks kapasitet! Sånn er det bare, og infrastruktur til å "elektrifisere" Norge - det vil koste enorme summer - og det vil ta år. Da hjelper det egentlig veldig lite med elbiler som angivelig kan lade raskere enn Fantomet!

THE BOTTOM LINE er at jo.......du har et reflektert syn på elbilens begrensninger, og skal vi være nøkternt realistiske, det skal mye mer strøm til for å henge på det være seg en 300-kilos pinglehenger eller en 2-tonns boggihenger....begge deler øker strømtrekket betydelig! Da kommer du kanhende bare 10 mil av gangen før du må "fylle" og vente i syv lange og syv brede! Jeg tenker at løsningen for mange oss oss kan være å sørge for å ha en konvensjonell bil som dekker familiens ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger