0

Reparere rust eller la det bli? Hva lønner seg?

spurt 2021-08-23 06:31:40 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny, Vi har en 2014-modell VW Golf stv, gått drøye 105000 km. Som en del andre VW-eiere har vi også opplevd rust. Det er blant annet nede i hjørnet bakerst på førerdøren, samt på bakluken rett ved lykten. Det skal nevnes at sistnevnte trolig er forårsake av at lykten har fått en liten dytt som har først til en skade/sprekk i lakken.

Rustflekkene er brune og ca. 2-3 mm i diameter. Så er spørsmålet hva som lønner seg mtp. videresalg? Vi har trolig planer om å bytte bil i løpet av et par år. Jeg har foreløpig ikke sjekket ut hva kostnaden vil være med å utbedre disse rustflekkene. Antar at det vil bli noen tusenlapper. Så er spørsmålet om det vil vises på prislappen når vi skal selge, eller er det beste å la det være og overlate til en ny eier å ta den beslutningen om et par år?

Mvh Ellers fornøyd Golf-eier

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-08-23 13:32:07 +0100

For å si det sånn så er alt man kan greie å få til selv med fks å flekke over små skader en vinn vinn situasjon men må du ta det til en bil lakkerer så spørs det om det kan lønne seg. Vi synes jo at alle reprasjoner av små skader er dyre og forstår oss egentlig ikke på hvor mye arbeid det er med oppretting, sparkling, pussing og sparrkling igjen og så grunning og lakkering og attpå til finne farge slik at skade blir usynelig. Setter du den på lakk verksted så taper du på det ang hva du da forventer av salgspris men derimot kan det bli lønnsomt fordi du faktisk får solgt bilen din. Uansett prøv å få til noe for å dekke over de skadene som har kommet med fks lakkstift for å unngå at det sprer seg raskt. Hadde det vært påbud om å flekke over småskader hver vår så ville vi sett at steinsprut ol ikke hadde fått utvikle seg og dermed ville jo bilen lakk vært i bedre stand.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-08-23 21:09:33 +0100

Først og fremst, be adivised, er det metallic-lakk er det ikke uten videre mulig for et lakkeringsverksted å lakkere et lite område og polere sånn at det forsvinner....man må lakke en hel flate...som hele forskjermen....hele bakdøra og så videre. Er det kun en komponent, f.ex hvit, rød whatever, da er det straks mye enklere å ta en liten del og få det til å se bra ut. Ellers kan de som sysler med mikro-lakkering (tror jeg det heter) være et godt alternativ for så små flekker som det du beskriver. Og ja, du kan bruke lakkstift, merkeforhandleren har kit med det være seg farge eller farge/klarlakk for metallic, alt ettersom. Som regel grei kvalitet, dog har jeg opplevd at VW-forhandlerens lakkstifter tenderer til å være noe tyktflytende = vanskelig å jobbe med. På min Golf bruker jeg en lakkstift fra et lakkeringsverksted, den har tydeligvis mer tynner i seg og er så lett å jobbe med at selv jeg klarer å få det ganske bra! Fargen sitter også som den skal, men så var det da også et av de beste lakkeringsverkstedene i fylket....som Kamerat Wizard sier, det er krevende å treffe rett farge. Der er merkeverkstedet bankers, og det går jo faktisk an å kjøpe en liten flaske lakk-tynner hos f.ex Bil-Extra og tynne lakken bittttttelitt. Som alltid ellers: to tynne strøk med lakk er mye bedre enn en svær og tykk dråpe!

Dette med lakkstift kan lønne seg, å bruke et lakkeringsverksted? Nada, og en mikro-lakkerer er også vesentlig dyrere enn en lakkstift. Rent hypotetisk, om jeg skulle kjøpt bilen, ville jeg vært mye mer opptatt av om den var understellsbehandlet eller ikke. Det er understellet som er problematisk på alle VW, hadde nær sagt alt det Møller selger. Det er så enkelt som at det man kaller "rustbeskyttelse" fra fabrikk ikke e r i nærheten av å være god nok for den norske vinteren, spesielt ikke om man kjører mye i saltråka i Oslo-gryta. Dessverre er det fremdeles sånn at mange tror på eventyret her: "fabrikkbeskyttelsen er god nok". Vel, det er den altså ikke - det er nok å kaste et blikk under bilen for å konstatere at det er kun bunnplata som har en form for beskyttelse, alt som er ettermontert er i beste fall "beskyttet" med et tynt lag lakk. Gitt det faktum at rusta sprer seg som selveste pesten når den først slår til, er dette mildt sagt problematisk. og nei, det har ikke blitt bedre med åra - tvert om! Og nei - heller ikke hulromsbeskyttelsen er noe å hoppe i taket for!

Bare så det er sagt: jeg er ikke den eneste som har kjørt familiens feiende flotte nye VW direkte fra forhandler til understellsbehandling. Ja, det koster litt, men det er en av de tingene som nok kan gå iallefall pari-pari etter såvidt kort eiertid som 4-5 år. For min del mener jeg at en god bil er verdt å eie vesentlig lenger, og som vi vet ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger