VELDIG vanlig, spesielt i annerledes-landet der prisnivået i såvel nybilmarkedet som bruktmarkedet langt på vei er styrt av et absurd avgiftsnivå! Når vi også vet at de som utgir disse famøse bøkene med "listepriser" opererer med så lav gjennomsnittlig kjørelengde at det skurrer henført til det faktum at vi bor i et land med lange avstander, er det bare å erkjenne at det er flere faktorer som trekker i retning av et tildels kunstig høyt verdifall pr kiloemter - ja da vet vi jo hvorfor mange lar seg lede inn i fristelse her! Det tar mindre enn et sekund å legge inn det tallet man måtte ønske seg på et digitalt speedometer, i hine dage med mekanikk måtte vi frem med drillen eller andre kreative løsninger, på Laddisen min skaffet jeg meg en hyggelig forsikringsrabatt vha 3 speedometere som jeg sjonglerte mellom i de tider jeg var ung og blakk! Bare så det er sagt: mine biler har jeg konsekvent kjørt så langt - typisk 4-500' - at jeg selger dem videre til neste lykkelige eier for skrappanten - subsidiært har de blitt spiker eller blitt smadret - alt ettersom!
NOE KYNISK SETT, kilometerstanden er jo egentlig bare et tall, i min verden er det bilens faktiske stand som betyr noe. Jeg har aldri vært skremt av å kjøpe biler som er kjørt både 2 og 300.000, og nei, jeg ville ikke hatt dyp angst for å kjøpe en taxi med 500.000 på telleren heller, igjen, bilens faktisk stand! Det står øverst på lista hos meg, og NAF-test er en selvfølge, ikke minst i forhold til skjulte feil og mangler av den dyre typen - der står faktisk RUST øverst på lista! Og nei, jeg ville ikke tenkt tanken på å undertegne kjøpekontrakt før NAF-test lå på bordet, subisidiært en tilstandsrapport der jeg kjenner verksmesteren og rapporten ellers er av den sorten som forteller litt mer enn bare "OK".....! Be advised, altfor ofte er tilstandsrapporter preget av merra som passer havresekken, det er ekstremt sjelden en objektiv, uavhengig greie...!
Poenget? Jo....kjøper man en bil som er kjørt noen hundre tusen, er sjelden kilometerjuks et problem. Ja, det skjer, for all del, men prisen man betaler for en ellers grei ex-taxi Mercedes som er kjørt si 700.000 og plutselig blir avertert med 500.000 på telleren etter et par eierskifter - det har faktisk skjedd i en konkret sak som havnet i media - er ikke like grotesk som om vi snakker om en si to-tre år gammel bil der tallene er hhv 70.000 vs 50.000. En lett humorisktisk måte å se det på hadde han som kjøpte en eldre ex-taxi - også av det edle merket Mercedes - med 3-400.000 på telleren. Prisen var rundt 30.000, både selger og kjøper var fornøyde. etterkant viste det seg at det manglet et siffer....bilen hadde rulla en million kilometer mer! Sånt skjer, men bilen var altså i alminnelig god brukstand, og prisen var jo grei uansett! Kjøperen gikk ikke "videre" med saken som det ... (more)