0

Må bilen «hvile»?

spurt 2021-08-17 12:10:37 +0100

anonym bruker

Anonym

Min bestefar hadde samme i bil i nesten 37, og han tok veldig godt vare på den, med alt fra vask til service/vedlikehold. Han sa at en av «hemmelighetene» for å ta vare på motoren, var å la den hvile på tomgang noen minutter, da spesielt etter lange turer med høye hastigheter. Slik at olje og andre væsker rant tilbake dit det skulle og ikke fortsatt var under så høyt trykk. Har aldri hørt om dette, og ikke hørt mange andre gjøre dette. Stemmer dette? Eller var det kanskje sånn på eldre biler, eller er det sånn på moderne kjøretøy også?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

6 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-08-17 13:18:23 +0100

Nei det trenger du nok ikke tenke på, men har du hardkjørt turbo rett før du stopper så kan det ha noe for seg. Ja noen gjorde dette før av grunner sikkert noen hadde fortalt at var lurt men var nok mest på folkemunne og ikke noen vitenskaplelig greie Far min gasset alltid opp til 3-4 000 rpm før han slo av tenningen og nei vet ikke hvorfor han gjorde det men han gjorde det ihvertfall og han hadde sikkert en forklaring eller grunn for det men jeg spurte aldri og han fortalte det aldri så er usikkert her.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-08-17 15:17:10 +0100

updated 2021-08-17 15:17:45 +0100

Hei Wizard. Min far gjorde det samme som din far. Mest om vinteren. Det skulle gi lettere start når forgasser var "fylt opp" Artig med kjerringråd, Eller heter det gubberåd ? Den gangen var nok bil mer for menn 🥴

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-08-17 16:05:08 +0100

He he ja de hadde nok sitt den gangen også men husk kjerringråd er gode råd mange ganger det og det med å fylle opp forgasser klassifiserer nok under dette men om det hadde noe for seg og at de vant over de som ikke gjorde det hm tja kanskje :-)

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-08-17 17:17:00 +0100

Nja, dette med å la motoren gå på tomgang et minutt eller to er ganske så smart om man har en motor med det være seg dårlig varmehushold, enn si et noe hårsårt topplokk - f.ex et topplokk i en aluminiumslegering. For ikke å forglemme unevnelige bensinmotorer som ble konvertert til diesel uten noen særlig dikkedarer ut over å øke kompresjonen og hive på en dieselpumpe og injektorer! Mange fabrikanter har gjort dette, bla vår alles kjære VW! 1.6 D med og uten turbo hadde faktisk en ekstra setning i instruksjonsboka: om man har kjørt langt og hardt, ja da skal man la bilen gå på tomgang et par minutter - dette står med feite bokstaver - og det er jaggu gode grunner til det! På 1.6 TD var det om mulig enda mer spennende, der gikk topplokket til Jesus med jevne mellomrom, de som svei av 30.000 kroner og ettermonterte en intercooer (som eller kom med fra fabbrik på det vi kan kalle en forbedret versjon 1,6 D fra 1987....mener jeg det var - ja, da ble det god sort, topplokket fikk vesentlig lenger levetid! Men igjen : spesielt når motorene sto i Caravelle / Transporter: veldig lurt å la motoren gå på tomgang for å kjøle den ned etter lenge tids kjøring!

Og nei, VAG er ikke alene om å ha "dieslifisert" benzinere, GM gjorde det samme :-)

Ellers er jo dette med å la motoren kjøle seg på dette viset vel etablert praksis blant de fleste som kjører lengre distanser med slep på et tonn eller mer, det gjør jo noe med temperaturene inne i motorens edlere deler, og igjen: både topplokket og tildels blokka akkumulerer kolossale mengder varme! Om man ikke tar denne runden med tomgangskjøring med et minutt eller to for å senke og jevne ut temperaturene i de respektive metallklumpene, ja da tigger man etter topplokksproblemer, er man heldig er det bare topp-pakningen som ryker! Men har man f.ex en Britich Leyland benziner....si 1.8 literen (om jeg ikke husker helt feil) som satt i både Princess og Austin Maxi...ja da skal man helst være VELDIG god til å sveise aluminum!

DETTE MED VARMEHUSHOLD er heller ikke så bra som prodsentene vil ha det til alltid! Glem ikke at det ikke er mange åra siden enkelte fabrikanter - bla en av mine favoritter: MOSKWITCH - hadde motorer med ovselege mengder kjølevæske og motorolje, I TILLEGG hadde man selvfølgeig en svær radiator og en svær oljekjøler! Årsaken var selvfølgeig en motor med like ovselege mengder med spillvarme som måtte ledes vekk, i tillegg til en relativt tung blokk og ditto topplokk: mye varme som man gjerne ville ha vekk! Senere kom Moskwich 412 med en 1500 benziner designet av BMW, men fremdeles med en ovseleg svær og tung blokk og ditto topplokk! Mener det var rundt 10 liter kjølevæske der også....og 5 liter motorolje! Men det viste seg faktisk at jeg kunne plukke av vifta uten at bilen noen sinne hadde problemer med å ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-08-18 20:36:30 +0100

Joda for noen år siden var det jo slik at Ingeniørene hoppet på det ene og det andre og fks aluminiumstopper var jo i skuddet og man kunne jo tro at det var a walk in the park å montere men dengang ei, Det dreide seg om nye type pakkninger, nye momenter og nytt bolt mønster da det var to forskjellige materialet som skulle leve sammen med helt forskjellige egenskaper og det var nok ikke alle produsenter som taklet det like greit, se bare på de første Freelander fra Land Rover med 1,8 liter bensin motor som knapt kjørte ut av butikken før de lakk som en sil så er mange feil som ble gjort i tidenes løp. Ja så var det de som prøvde som Mr N Wolf nevner med å lage en diesel motor av en bensin motor som bare måtte ende med katastrofe så jeg ser at Mr Mr N Wolf er godt bevandret i historien her og har respektabel peiling i vår bilhistorie og er en tungvekter på dette forumet. Men min far hadde denne vanen med å gasse opp til 3000-4000 rpm på til og med på en Volvo pv fra 1965 som han kjøpte brukt i 1985 så hadde ikke så mye med material valg fra den gang men snarere en vane som han trodde hadde noe for seg, og for Mr N Wolfs sikkert riktige valg så hadde han 3 stk Lada 1500 etter dette og gjorde det samme med de altså å gasse opp til 3000-4000 rpm før han slo av tenningen men jeg glemte å spørre om hvorfor og synd er det for hadde jeg spurt så kunne muligens noe bilhistorie vært videreført her om enn usikkert. Men helt sikkert er det i hvertfall at du selger ikke bil idag med en masse om og men om hvordan du starter og stopper, her er det vri på nøkkel så er den igang og skru av nøkkel så er det stopp. Jeg savner tiden med at man prøvde å bevare en kostbar sak som en bil var dengang og formelig elsker historier fra dengang da jeg krøller tærne i glede når jeg leser Bennys og Williksons historier fra gamle dager og noen ganger tar jeg meg selv i å ønske meg tilbake dit igjen, bil for oss bensinhoder var relgion over all annen relgion på en måte som man trolig ikke kan forstå i dag men vi som var der forstår det og jeg ville aldri vært det foruten.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-08-20 19:52:20 +0100

Enighet er en fryd, nostalgien til de mer modne gutta i Broom-redaksjonen er det absolutt beste innslaget fra den kanten! Rett nok røyk veldig mye av min rikholdige samling med motortidsskrifter og ditto bøker ved en flom for en tid tilbake, men jeg har iallefall LITT igjen, i tillegg husker jeg stort sett alt jeg har lest - i større eller mindre grad :-) Så får det heller være at jeg siter med å huske etternavnet til vær kjære statsminiter og sånne nymotens ting! En god helg til dere alle, i morra skal jeg pindaø sprette en vørterøll til ære for helga!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Spørsmålsverktøy

1 følger

Statistikk

Spurt: 2021-08-17 12:10:37 +0100

Sett: 194 ganger

Sist oppdatert: Aug 20 '21

Antall visninger