Nja, dette med å la motoren gå på tomgang et minutt eller to er ganske så smart om man har en motor med det være seg dårlig varmehushold, enn si et noe hårsårt topplokk - f.ex et topplokk i en aluminiumslegering. For ikke å forglemme unevnelige bensinmotorer som ble konvertert til diesel uten noen særlig dikkedarer ut over å øke kompresjonen og hive på en dieselpumpe og injektorer! Mange fabrikanter har gjort dette, bla vår alles kjære VW! 1.6 D med og uten turbo hadde faktisk en ekstra setning i instruksjonsboka: om man har kjørt langt og hardt, ja da skal man la bilen gå på tomgang et par minutter - dette står med feite bokstaver - og det er jaggu gode grunner til det! På 1.6 TD var det om mulig enda mer spennende, der gikk topplokket til Jesus med jevne mellomrom, de som svei av 30.000 kroner og ettermonterte en intercooer (som eller kom med fra fabbrik på det vi kan kalle en forbedret versjon 1,6 D fra 1987....mener jeg det var - ja, da ble det god sort, topplokket fikk vesentlig lenger levetid! Men igjen : spesielt når motorene sto i Caravelle / Transporter: veldig lurt å la motoren gå på tomgang for å kjøle den ned etter lenge tids kjøring!
Og nei, VAG er ikke alene om å ha "dieslifisert" benzinere, GM gjorde det samme :-)
Ellers er jo dette med å la motoren kjøle seg på dette viset vel etablert praksis blant de fleste som kjører lengre distanser med slep på et tonn eller mer, det gjør jo noe med temperaturene inne i motorens edlere deler, og igjen: både topplokket og tildels blokka akkumulerer kolossale mengder varme! Om man ikke tar denne runden med tomgangskjøring med et minutt eller to for å senke og jevne ut temperaturene i de respektive metallklumpene, ja da tigger man etter topplokksproblemer, er man heldig er det bare topp-pakningen som ryker! Men har man f.ex en Britich Leyland benziner....si 1.8 literen (om jeg ikke husker helt feil) som satt i både Princess og Austin Maxi...ja da skal man helst være VELDIG god til å sveise aluminum!
DETTE MED VARMEHUSHOLD er heller ikke så bra som prodsentene vil ha det til alltid! Glem ikke at det ikke er mange åra siden enkelte fabrikanter - bla en av mine favoritter: MOSKWITCH - hadde motorer med ovselege mengder kjølevæske og motorolje, I TILLEGG hadde man selvfølgeig en svær radiator og en svær oljekjøler! Årsaken var selvfølgeig en motor med like ovselege mengder med spillvarme som måtte ledes vekk, i tillegg til en relativt tung blokk og ditto topplokk: mye varme som man gjerne ville ha vekk! Senere kom Moskwich 412 med en 1500 benziner designet av BMW, men fremdeles med en ovseleg svær og tung blokk og ditto topplokk! Mener det var rundt 10 liter kjølevæske der også....og 5 liter motorolje! Men det viste seg faktisk at jeg kunne plukke av vifta uten at bilen noen sinne hadde problemer med å ... (more)