Vel, min subjektive oppfatning er at det burde være mulig å ha to tanker i hodet på en gang: man bør kunne være "seriøst interessert" i elektriske biler og det være seg elsikkerhet....eller for den sakens skyld....brannsikkerhet....samtidig Sagt på en annen måte: det vil alltid være noen som lever i mer eller mindre fornektelse, og skriker "vil ikke, vil ikke", og som her, argumenterer for sitt syn med å vise til lettvint journalistikk som bygger på aggregert statistikk og enkeltstående uttalelser som strengt tatt ikke er det vi kan kalle fagfellevurdert. En vesentlig mangel ved den arttikkelen Kamerat Helmar viser til, og for den sakens skyld "rapporten" som DSB-referansen baserer sitt syn på, sammenligner epler og pærer: Den som går ned i materien her, vil raskt se at det ikke noe sted skille mellom personbiler og nyttekjøretøyer her. Uten å gå inn i denne greia med f.ex tungtransport og brannproblematikken som uvegerlig følger med - det er faktisk ikke spesielt høy elbilandel i transportnæringen i Norge. Det gjør noe med relevansen for denne vurderingen.
At Kamerat Helmar, som ellers fremstår som en både klok og oppegående mann, går i fella og forfekter tildels tendensiøse synspunkter, får vi vel ha ham unnskyldt for, i disse valgkamp-tider kappes såvel politikere som andre kjendiser om å komme med det ene populisitiske utspillet etter det andre! At de mister bakkekontakten innimellom, ja det er heller ikke uvanlig, og denne greia med elbilers fortreffelighet synes å ligge nær opp til en religiøs overbevisning for mange! Og der kommer dette med hellige kuer inn: å snakke om problemstillingene som uvegerlig følger med elektriske biler, ja det er som å banne i kjerka!
Men hvilken overraskelse - elbiler brenner faktisk de også, og heldigvis finnes det brannfaglige miljøer, der de som står i førstelinje når ting skjer og faktisk vet hva de snakker om, ikke lar seg vippe av pinnen og true til taushet av det være seg politikere, populister, elbil-lobbyen eller for den sakens skyld, økonomer! For de som måtte ha en genuin interesse av dette, kast et blikk på mine innlegg under DETTE spørsmålet i herværende forum: http://benny.tv2.no/question/85082/ha...
Og for de som av ulike grunner vil ha det enklere: GJENSIDIGE - uavhengig av hva man ellers måtte mene om selskapet - har faktisk et absoluttt oppegående team med tverrfaglig kompetanse som i samarbeid med brannfaglige miljøer absolutt gjør seriøse brannfaglige vurderinger! HER er de tankene Gjensidige gjør seg i sakens anledning - rett nok lettlest og enkelt formulert - men absolutt verdt å merke seg: https://motor.no/aktuelt/forsikringsk...
THE BOTTOM LINE er at elbiler brenner, det er ike noe "hvis" her, dette er hendelser vi må forholde oss til, enten elbil-lobbyen liker det eller ikke. Sagt i klartekst: dette må samfunnet ta tak i og gjennomføre tiltak som gjør oss alle tryggere, det være seg gjennom kraftig innskjerpede byggeforskrifter, økte bevilginger til utstyr og opplæring av brannvesenets personell, opplysningskampanjer rettet mot relevante målgrupper for å fremme gode holdninger og ... (more)