Enighet er en fryd, jeg slutter meg til Kamerat Wizard her! En f.d kollega - forøvrig faglært mekaniker - så lyset og konverterete til Citroen i moden alder, han hevder at han aldri har hatt bedre bil! Om det er sant eller ikke, kan man helt sikkert diskutere, men den Citroenen som fikk denne ellers meget oppegående herremannen til å se lyset, var en ex-taxi med 300.000+ på kilometertelleren. Rett nok måtte han gjøre en jobb på bilen, noe dilldall med fjærer, litt slitt her og der, men bilen var problemfri i flere år før den gikk videre til neste lykkelige eier! Da kjøpte kameratn like godt en feiende flott ny Citroen av den store typen, hver gang jeg observerte ham kjørte han med et smil som hadde gått helt rundt om det ikke hadde vært for ørene!
Ja, Citroen var vel kanhende litt sære greier i hine dage, bla var det noe greier med gjenger, skruer og bolter, enn si fjæringen, men nå er Citroen veldit nær andre biler på alle vis, og der man har sine spesialiteter, ja der er barnesykdommene og problemene løst for lengst. Det som er litt dumt, er at det er en bil som ikke selger spesielt godt i Norge. Fordelen er at du som bruktbilkjøper kan gjøre kjempekjøp og få veldig mye nesten-ny bil for en fantastisk hyggelig pris. Bakdelen er at når du først har kjøpt Citroen, ja da blir du som oftest så frankofil at du ikke vil ha noe annet! Dernest må du eie bilen en stund - det er ikke lett å finne kjøper til en brukt Citroen, ikke mange som har sett lyset - dessverre! Alterantivet er å selge billig, og greit nok, kjøpt billig, selge billig - det utjevner hverandre. Men hvorfor selge i tide og utide, når bilen så alikevel kan holde leeeeeeeeeeeeeenge, gitt et normalt godt service- og vedlikeholdsregime, NB løpende understellsbehandling inkludert?
Noe kynisk sett: Citroen ligger ikke på toppen av min liste over biler jeg kunne tenkt meg å bytte til om jeg måtte velge noe annet enn det jeg kjører i dag, men ganske høyt oppe på lista! Og veldig langt oover mange av de merkene som ellers er populære i det norske markedet!