0

Mazda 5 regreim havari.

spurt 2021-08-12 17:29:25 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei. Kjerringa kjøpte en Mazda 5 i februar 2021. Det sto skrevet at den hadde fulgt alle servicer. Nå har regreima røket og motor har havarert. Reima var innafor på km og på år(dog år med 1mnd) det skal sies at bilen stoppet under kjøring, etter kjøpet. Den ble tatt inn for diagnostikk hos en Mazda forhandler og feilsøkt. Dem påsto at det kun var lite strøm på bilen og sendte den ut etter lading. Feilkoden den hadde gikk bla på feilaktig signal med ECU. Nå har reima røket og Mazda erkjenner seg ikke noe ansvar ettersom det en er kjørt litt over service første gang og mangler dokumentasjon på servicen utført i 2019(som mest sannsynlig er et manglende papir men utført). Fra Mazda sin side så har det ikke vært snakk om noe garanti eller goodwill, ingenting. Dem avviste alt blankt. Kan man gå på selger siden den reklameres med alle servicer fulgt og man ikke får noe garanti siden dette ikke er gjort/dokumentert? Og er det virkelig sånn at man mister all garanti om man kjører litt over service?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-08-12 21:26:53 +0100

Det er to problemstillinger her: det ene er at selger åpenbart har gitt feil opplysninger ifht gjennomførte servicer. Konsekvensen av denne feilen fra selgers side er at Mazda - det være seg importøren eller en merkeforhandler - får et påskudd til å si nei, nei, nei, vekk med deg, ingen garanti å hente mer! Det er etter mitt syn en vesentlig mangel, som selger kan holdes ansvarlig for. Når det er sagt, Mazda-sjappa fremstår som ugreie her, men ettersom service til rett intervall er og blir en del av garantivikårene, er det mer enn problematisk å komme noen vei der. I ditt sted ville jeg gått på selger. Vær klar over at det er en vesensforskjell på en privatperson og en proffesjonell selger her - kravene til sistnevnte er strengere. Du må også ha i bakhodet at du har en undersøkelsesplikt - om de forholdene du nevner, fremgår av et servicehefte som er fremlagt, kan det bli en hva-sa-hvem-sa diskusjon av det. Min subjektive oppfatning er imildertid at dersom det står skrevet i klartekst at servicer er fulgt - ja da har du et godt utgangspunkt.

Begge parter har altså plikter og rettigheter, herunder må du fremme en klage - fortrinnsvis også skriftlig - og selger må få en rimelig sjanse til å rette opp i oppståtte feil og mangler. Dog snakker vi her om en så alvorlig feil at heving av kjøpet fremstår som det mest relevante alternativet. Ja, det er vel kanhende en mulighet for at man når frem gjennom dialog, men jeg tillater meg å tvile, her er det snakk om såvidt mye penger at en useriøs selger - som det jo kan synes å være gitt at det er slarvet med opplysningsplikten her - kan tenkes å gjøre seg utvilgjengelig. Uavhengig av det ene eller andre, din oppgave vil være å skaffe frem relevant dokumentasjon og gjøre de rette tingene i rett rekkefølge. HER finner du en grei oversikt over prosessen: https://www.forbrukerradet.no/forside...

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-08-13 13:17:16 +0100

Merker meg at bare litt dukker opp flere ganger og da har du ikkke noen sak mot Mazda de har et program for garanti og det er bileieren som må sørge for at dette overholdes. Å engang tenke på goodwill her er forkastelig ære være Mazda de må faktisk sette sluttstrek en plass eller blir det klein buisness for de. Halmstrået er nok forhandler eller forrige eier her og du nevner at reim var innenfor både på km og tid men uansett var det jo i ditt eie den havarerte så eieren har på en måte fulgt opp det som lå på han foruten kanskje den servicen i 2019 men at olje ikke er byttet påvirker jo egentlig ikke reimen levetid. Tror nok du får en kamp her mot forrige eier men kan jo være verdt forsøket.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-08-13 13:31:16 +0100

Ja, Kamerat Wizard har et vesentlig poeng: strengt tatt skal feilen eller mangelen foreligge ved overtagelsestidspunktet. Det gjorde den tydeligvis ikke, derved må du i- om vi skal være litt djevelsens advokat her - kunne sannsynliggjøre at registerreimproblreamtikken har sammenheng med ikke overholdte serviceintervaller. Vedførste øyekast ingen enkel oppgave, men detbe advised, det er en vesensforskjell på begrepet "sannsynliggjøre" og "bevise". Som Kamerat Wizard sier, det kan iallefall være verdt et forsøk, men ha beina på bakken, pust med magen. Jeg tenker også at du kanhende har en fom for bruktgaranti her - sjekk kjøpekontrakten og ta det derfra.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Spørsmålsverktøy

1 følger

Statistikk

Spurt: 2021-08-12 17:29:25 +0100

Sett: 99 ganger

Sist oppdatert: Aug 13 '21

Antall visninger