0

påkjørd på parkering

spurt 2021-08-10 16:00:49 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Stod parkert å bobil rygget på meg. Skade på dørr bl.a Motparten ( gjensidige) har anerkjent annsvar . Mit forsikringssellskap vil ikke reparere bilen ca 50,000 fordi de siger bilen min koster mindre å kjøpe brukt. Har vært i kontakt med takstmann som siger skadene ikke påvirker trafikksikkerheten. Bilen er svært velholdt, service v akuktorisert volvoverksted i følge rek. Jeg vil beholde bilen men Eika ønsker å hygge opp den å gi meg 37,000 nok ? Har jeg mulighet å få beholde bilen å prøve å reparere den ?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-08-10 21:40:25 +0100

Generelt er det sånn at forsikringsbransjen er svært kjappe med saksbehandling av denne sorten om bilen er eldre enn si 5-6 år, og jo eldre den er, jo mindre skade skal det til før man sier ordet "kondemnert" hhv at det ikke "lønner seg" å reparere bilen - om det så bare er en dør som er slått halvveis gjennom bilen! Her er det på sin plass å stille et kritisk spørsmål til seg selv foran speilet: hvem er det egentlig det ikke "lønner seg" for? For deg...eller andre som eier en litt eldre bil...gjerne en velholdt bil, uten rust, i god teknisk stand som har mange år igjen på veien....er det defintiivt ikke "lønnsomt" å vrake bilen! For selskapet derimot...som du gjerne har vært kunde i gjennom både 10 og 20 år uten skader og utbetalinger av betydning...er det VELDIG lønnsomt å avspise deg med et "tilbud" om erstatning som knapt nok utgjør verdien av to sett dekk og felger om du skulle kjøpt dem i butikken i dag!

Det som er litt dumt, er at i kaskovilkårene står det et par ting om dette med kondemnasjon og adgangen til å beholde bilen og få f.ex et rimelig beløp for oppstått skade. Når ditt eget selskap går hen og sier nei til reparasjon på det viset du beskriver, på tross av at motparen har erkjent ansvar, tyder det på at det er nettopp kaskodekningen som trer i kraft her. Det innebærer at ditt selskap egentlig ikke gjør annet enn å skyfle regningen for moroa over til motpartens selskap, med et påslag for egne omkostninger ved saksbehanldinge. Hvorfor man likevel ikke vil reparere bilen din for det som ved første øyekast på din forklaring fremstår som en relativt rimelig skade? Vel, dels er det altså sånn at det "lønner seg" for BEGGE selskapene å kondemnere fremfor å reparere, og selskapene samarbeider oftere enn vi liker å tenke på - det er hevet over tvil - i realiteten har du lynraskt TO motparter om du ikke godtar "tilbudet" om erstatning - selv om det skulle være et skambud som ligger langt under det DU må betale for å få en bil i tilsvarende stand.

igjen, fritt sitert de vanlige kaskovilkårene: ved kondemnasjon skal erstatningen utmåles ut fra hva det vil koste å gjenanskaffe tilsvarende bil i samme stand HOS FORHANDLER! Det "tilbudet" du får, er imidlertid ofte hentet fra "Rødboka", som igjen bygger på helt andre premisser! Og skulle man ha "beregnet" verdien på bilen din, ja da tar man altfor ofte og stikker fingeren i jorda og finner et par priser på finn, uten å vurdere faktisk stand spesielt nøye, vips, så er verdien presset veldig langt ned! Ja, på en eldre bil er det vel ikke snakk om mer enn et par titusenlapper fra eller til, men dels er dette mye for DEG, dels blir det VELDIG mye penger av det for forsikringsbransjen som helthet, om man klarer å presse erstatningene ned noen titusenlapper i X tusen ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-08-10 16:40:18 +0100

updated 2021-08-10 20:44:21 +0100

Du drar ikke så mye opplysninger til torgs her og det hadde hjulpet med årsmodel og km stand og kanskje hvilken utgave det dreide seg om Summum osv. Tja hvis de gir deg 37000 kr så er det ikke sikkert det er helt feil men beholder du den selv så kan de trekke av litt her og der bla egenandel og takst kostnad men jeg vet jo ikke hvordan Eika fungerer her. Kjøpe ut skadebil er ikke uvanlig så lenge de ikke kondemnerer da er det game over for din del og den må selges til en profesjonell opretter for å få den på veien igjen så du får nesten ta en telefon til din saksbehandler som vil kunne fortelle deg om ståa om bilen din. Det kosmetiske trenger ikke å sette bilen ut av spill men er ikke nødvendigvis lønnsomt for Eika så de velger derfor å punge ut med 37000 kr fremfor å utbedre skader og slik fungerer det faktisk. Men husk at kjøper du den ut av de så har du gså et ansvar ved at det kan ikke flagre rundt farlige ting for fotgjengere osv slik at risken for skade på andre er sannsynelig bare så det er sagt. Ellers bør du selv dokumentere skaden på bilen med bilder for blir ikke lett å komme tilbake til Eika en gang til å fortelle at du fks har kjørt på et Rådyr 6 mnd etter at de betaler deg ut de liker nok ikke å betale for samme skade 2 ganger. Jeg anbefaler de likevel å fikse bilen din da vi snakker bare 13000 kr og dine ønsker betyr faktisk noe i den bransjen men er det i tilegg til taksten tatt med at det kan bli dyrere pga at omfanget av skaden ikke kan avdekkes nettopp pga skade så er det nok game over.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger