Vel, en liten ringerunde til dekkforhandlere i rimelig nærhet kan lønne seg! Det finnes fremdeles uavhengige forhandlere som ligger vesentlig lavere i pris enn de etablere kjedene, i tillegg hender det at kjedene har gode tibud på dekk fra tid til annen. Nettbutikker er bop-bop, der har man problemstillingen med at dekka skal legges om og avbalanseres....ja....det finnes aktører som angivelig har "samarbeidspartnere" både her og der, men det fungerer ikke alltid like godt.
Her hvor jeg bor, har det vist seg at prisforskjellen typisk kan være rundt 50 %, for mine biler betyr dette si 6-7000 hos en dekkforhandler med feiende flotte, nye lokaler, mens den uavhengige forhandleren som holder til i en gammel bensinstasjon ligger på rundt 3500 for samme dekka, inkludert omlegging og avbalansering. Ja, dekka stiger jo år for år, men forholdet er fortsatt det samme. Som sagt - telefonrunde og en grunnleggende positiv innstilling!
Og neeeeeeeeeeeeeeei, det er IKKE sånn at "rimeligere" merker er like bra eller bedre! Dette gjjelder for sommerdekk, der utfordringen først og fremst er dette med våt vei generelt og vannplaning spesielt. Om du virkelig trenger det lille ekstra grepet - ja da er du veldig glad for at du har f.ex Continental på bilen...og ikke billiversjonen som det står "Barum" på. Gitt at du har litt flaks med telefonrunden, er heller ikke nødvendigvis forskjellen i pris så voldsom - dekk holder jo faktisk en god stund om du kjører som folk og ikke har en bil med brutale ytelser.
Når vi snakker vinterdekk, er det for det første en god ide å skifte FØR sesongen om du har si 4 millimeter mønster igjen pr dags dato. Dernest er det kun nordiske vinterdekk som gjelder: Nokian Hakkepllitta om du bor et sted med seriøse vinterforhold, Conti om du vil ha det beste allround-dekket, Michelin om du først og fremst kjører på barmark med seriøse isforhold innimellom. Pigg eller ikke pigg er dels en greie som har med om du har mye is med vann attåt på vinterstid, dernest har det med erfaring å gjøre: du skal ha noen års erfaring for å kunne kjøre med piggfrie vinterdekk, det går på å lese kjøreforholdene og tilpasse farten deretter. Ja, det må man selvfølgelig gjøre med piggdekk også, men der vil piggene i noen grad kompensere om du tråkker LITT hardere på gasspedalen enn du strengt burde. Hvem har ikke kommet akkurat litt for for fort inn i en skyggefull kurve, bare for å møte klonk is, og sett neon-reklamen med "nå er gode råd dyre" passere foran sitt indre blikk :-) ?
En ekstra advarsel om to ting er på sin plass: vinterdekk produsert for EU...fra Tyskland og sydover...holder ikke mål for en norsk vinter. Ei heller såkalte "helårsdekk".....og "vinterdekk" made in USA", Korea, Kina? Der har vinteregenskapene en lei tendens til å stoppe ved de tre snøstjernene som er pressa inn i siden på dekket. Tidligere hadde japanske Toyo dekk med nøtteskall i banen, likeså har Bridgestone en unik bane ... (more)