0

Eldre bil med få kilometer eller nyere bil med mange kilometer ?

spurt 2021-08-07 17:07:07 +0200

anonym bruker

Anonym

Ser en Volvo V90 cross country 2018 mod til salgs. Denne har gått som taxi og har over 500 000 km på telleren. Alle servicer er fulgt. Kan dette være et trygt kjøp ? Eller er en eldre bil ….max 4 år diesel og få km tryggere ?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-08-07 17:44:43 +0200

Dette har blitt beskrevet en rekke ganger av motorblader ol opp igjenom årene. Det er en kombinasjon mellom år på veien og kjørelengde. Beste eksempel jeg kan beviselig gi at jeg restaurerte 2 stk Land Rover Discovery der begge hadde noenlunde lik km på ca 220 000 km. Den ene var en 2005 og den andre en 2012 model og den eneste forskjellen jeg så var at rustangrep var mere utpreget i 2005 modelen ellers var slitasje og det meste elkers likt så jo det er mulig man kan komme med at x taxi er bra passet på osv og selvfølgelig lever man av det så må jo bilen være istand, men jeg har nok opplevd at de bilene med mest klikketiklakk lyder fra opphenget er taxier jeg har vært passasjer i så Mr N Wolfs tanke om at gamle taxier er like gode som biler med kanskje halvparten av kjørte km er ihvertfall ikke jeg enig i. De gamle gode Taxi sjøførene som hadde sin ære i å holde sin arbeidsplass ved like er nok en utdøende rase men for all del man kan jo aldri dra alle under en kam så joda ditt objekt kan nok være ok og i god stand men be aware.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-08-07 20:08:56 +0200

Nja, som ved andre veivalg i livet, det er ingen universell sannhet som sier at det ene eller andre er best! Men, som vi vet, altfor mange slarver med service og vedlikehold, og enda flere slarver med understellsbehandling. Siden vinteren ennå ikke er avskaffet i Norge, og veivesenet har et noe spesielt syn på vintervedlikehold: salt er inn, brøyting og strøing med sand er noe man helst ikke gjør, ja da har det tildels store konsekvenser på bilparken! Om vi hadde hatt en statistikk over årsaken til at mange norske biler blir spiker så altfor tidlig, ja da hadde rust, rust og atter rust tatt både første, andre og tredjeplassen! Derved er vi inne på noe vesentlig: det som betyr noe når man skal kjøpe bruktbil, er bilens faktiske stand! Ja, det er mye rart som kan gå i støkker underveis, men skal vi være ærlige, er mekaniske problemer - og et stykke på vei elektronikk - ikke stort annet enn byggeklosser. Byggeklosser er relativt kurrante å skifte ut, noen av dem er til og med ganske grei pris på - spesielt om man leter litt, gjerne kjøper dem fra tyske nettbutikker. Atter andre kan man reparere - typisk er vindusheiser som i noen tilfeller bare trenger litt kjærlig omsorg og en eldre mekaniker som fremdeles kan sitt fag - det koster kanhende 200 kroner....mens merkeverkstedet skifter hele klumpen og forlanger et sted mellom 5 og 10.000 spenn inkl arbeid.

Rust derimot....det er noe skikkelig dritt! Dels er det set sikkerhetsproblem, med de følger dette kan ha både i forhold til ulykker, men også i forhold til å beholde skiltet! Dels koster det fryktelig mye å reparere rust, om man da ikke tilfeldigvis er god til å sveise og har tilgang til utstyret. Men som vi vet: den SYNLIGE rusta er som regel bare toppen av det berømte isfjellet!

POENGET? Jo.....det spørsmålet man bør stille seg da, er speil speil på veggen der, hva øker sannsynligheten for kritisk rust aller mest? Ja, biler som er understellsbehandlet enten som nye eller innenfor rimelig tid fra de rulla ut fra butikken, og deretter er etterbehandlet løpende opp gjennom åra, det er som regel GOD SORT her! Likevel: skjulte feil og mangler kan alltid finnes, derfor: NAF-test....FØR - FØR - FØR kjøp! Da er det er så meget enklere å gå videre om det skulle vise seg å være for mange feil av den dyre sorten! Tilsvarende er det så meget enklere å bli enige om det være seg utbedring av feil og mangler eller et prisavslag - win win og ryddig for begge parter!

Men så er det "de andre" bilene da...der eieren har trodd på importørens salgsprat om at "fabrikkbehandlingen er god nok". Ja, kanhende for Spania! Men norske forhold er a complete different matter! Atter andre kjøper biler som på et eller annet vis er understellsbehandlet i Norge, men gir beng i etterbehandling! Når vi vet hvordan rust fungerer - da vet vi også at antall år på veien kan gjøre veldig mye ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar