0

Audi Q5 TDI 2.0, 2010

spurt 2021-08-07 09:53:44 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny, jeg har en Q5 som der røyk regreim når vi kjørte, bilen bare stoppet. spørsmålet blir da om ventiler slår nedi i toppen/stempler når dette skjer? Regreimen var skiftet for ca50000km siden så merkelig att den skal ryke. når jeg ser på reimen så er det tennene som er borte og reimen sitter på.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

5 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-08-07 10:17:53 +0100

updated 2021-08-07 12:54:48 +0100

Ja den er interference som vil si at går reg reim fløyten så er det kontakt mellom ventiler og stempel. Audis Ingeniører designer de slik at er det kontakt så ryker vippearmen og det blir bare et lite søkk i stempelet men ikke nødvendigvis at ventilene skades. At tennene på beltet har røket ryder på at stramme mekanismen har feilet slik at drevene har raspet bort tennene på beltet. Du må montere nytt belte og strammer og så foreta en kompresjons test av hver sylinder, er det null komp i en sylinder så må man åpne vipperarms deksel for å finne ut om en av vippearmene har bøyet unna eller knekket av. Er skaden større så må toppen demonteres og ventiler skiftes.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Takker for svar,da blir det ny reim og div hjul/strammer så krysser fingrene. hvor anbefaler du att jeg kjøper deler fra.?

Peri67 gravatarbildePeri67 ( 2021-08-07 11:55:01 +0100 )rediger
0

besvart 2021-08-07 12:58:51 +0100

Skruvat går fint å kjøpe fra de har godt utvalg men velg Dayco eller Gates da de er best på dette. Jeg ville nok tatt av vippearmdeksel for kontrol da jeg er rimelig sikker på at vippearmene er bøyd.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-08-07 13:05:30 +0100

updated 2021-08-07 13:15:59 +0100

Hva gjør jeg med dieselpumpen den er sikkert ute av merket den skal være på, har jeg noe å gå etter dær?

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-08-07 14:03:05 +0100

updated 2021-08-07 14:22:45 +0100

Er ikke alle dieselpumper som er timet på merkene så det beror litt på, en common rail er ikke avhengig av dette da den bruker svinghjul sensor og kamaksel sensor for å fyre av diesel injeksjonen men har sett at noen dieseler med common rail også har dette med timing men vet ikke helt hvorfor men trolig har det å gjøre med at en sensor i pumpen er en form for reserve slik at bilen kan komme seg videre ved egen hjelp men i limp modus og er jo praktisk hvis du krysser Sahara ørkenen i en Discovery 4 og at det ikke er plutselig brå stopp men at du med redusert effekt kommer deg til en Oase der ute i ørkenen. Kan ikke se at du trenger å tenke på dette men du må kanskje ta et dypdykk via et Audi verksted så svarer de nok på om det er nødvendig på din motor. Uansett bør du se etter åpenbare feil på hvorfor beltet har raspet av tennene her, slakk i vannpumpe eller strammer og til og med løpehjul er alle misstenkte så er viktig å finne årsaken her ellers er det snart på den igjen. Det er ialefall sikkert at reg reim skal vare masse mye mere enn 50000 km så noe er feil enten med en av delene eller med monteringen.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-08-07 20:59:48 +0100

Bøyer meg i støvet og gir Kamerat Wizard terningskast dobbelt 6 for grundige, gjennomtenkte svar som gjenspeiler en kunnskap som ligger på høyde med, om ikke bedre, enn det man ville fått fra et merkeverksted (om man da ikke kjente "noen" som sitter litt lenger bak i butikken)!

Rett og slett kolofenomenalt,, den reneste læreboka!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger