0

Enkel og billig ny-bil

spurt 2021-08-03 16:50:58 +0100

anonym bruker

Anonym

Leste nettop din omtale av gode gamle Renault 4 som var en bevist enkel og dermed også billig bil. Er det overhode noen som produserer noe slikt i våre dager? Moderne biler har jo så mye ekstrautstyr at det er mye som kan gå i stykker og reparasjoner blir fort svært dyrt. Det ser flott ut i reklamen, men smellen kommer når de skal repareres, eller om man får en liten bulk og mye elektronisk går i stykker. Mitt siste kjøp var en Daihatsu Terios 06 modell. Det viste seg å være en svært slitesterk bil uten noen store rep omkostninger. Den har gått 250.000 nå. Den var vel også med noen "gamle" løsninger/teknologi, men solid tydeligvis. Ingen som tilbyr enkelt og solid nå?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

6 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-08-03 20:32:26 +0100

Jooooo.....det finnes enkle og rimelige biler i verden der ute, men som vi vet, i vår del av verden blir det - på godt og vondt - innført stadig strengere krav til - noe forenkelt sagt - miljø og sikkerhet. Vi kan jo mene mye rart om sånne krav, men jeg er veldig glad for at jeg ikke satt i en Renault 4 - eller i min personlige favoritt - Moskwitch 412 - når jeg fikk den berømte idioten bak svingen i fleisen!

Når det er sagt, du kan jo kjøre det være seg en "verneverdig" bil til daglig, du må bare registrere og firskre den på vanlig vis...ikke som veteranbil. Litt kav med å få tak i deler om du ikke velger "rett" bil, men det er absolutt mulig. Det er absolutt mulig å beholde den feiende flotte bilen du har noen år til også - det dreier seg egentlig mest om å passe på bilen, så passer bilen på deg! Et normalt godt regime for service og vedlikehold, herunder jevnlig understellsbehandling, voila, så kan en god bil vare lenger enn lengst! Ja, jeg er blant dem som opprikig mener at en god bil skal kunne gi deg minst 500.000 kilometer uten nevneverdige problemer, det som dreper en god bil før tiden, er rust og sånt som jeg nevner: idioter som vrenger over i din kjørebane og smadrer bilen med deg inni! Sånn sett er ikke din bil mer enn halvveis, så du har bil i mange år ennå!

Det var det GODE! Det DÅRLIGE er at det gjør forb.... vondt om du får noen i fleisen. Jeg kan ikke si noe om sikkerhetsnivået i din bil på stående fot, men jeg vil anta at det ikke er noen høydare. Den oppfyllte imidlertid relevante krav på tidlig 2000-tall, det er iallefall et bedre utgangspunkt enn du ville hatt med en eldre bil! Dog...kjør defensivt, vær aktpågivende - så kan det fort gå bra!

Men å få tak i en like grei bil igjen? Vel, som sagt: VERNEVERDIG er en mulighet, ta inn en eldre, grei bruksbil som veteran er en mulighet! Bruktimport generelt? Da kommer dette med godkjenningskrav inn i bildet, bilen må i utgangspunktet være typegodkjent i EØS-området, subisidiært må du kunne dokumentere at den oppfyller satte krav. Det siste er en ekstremt krevende øvelse. Ja, når vi snakker enkle og rimelige biler: se hen til Asia, gjerne India....! Eller våre venner i øst! Lada er jo en stor og seriøs produsent, med en markedsandel på noenogførti prosent i Russki' Federatze'! F.ex Lada Granta - som jo er en relativt ny bil - produsert på en ny produksjonslinje levert av et selskap som er en del av et unevnelig italiensk konsern - blir produsert i både en "vestlig" versjon og en versjon uten ESP og annet moderne dilldall! En grei bil...men dessverre - ikke godkjent i EØS! Bare så det er sagt: jeg skrev en artikkel om Lada Granta for et klubb-blad for spesielt interesserte, derfor husker jeg veldig godt at den ble lansert!

Den ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-08-03 20:35:47 +0100

PS: Du finner lisensproduserte, eldre modeller i samtlige verdensdeler rundt "oss", se hen til Kina, Argentina, Brasil, Mexico, et par land i Afrika....og som jeg nevnte....India....for å nevne noe! Men å ta hjem noe sånt til Norge? Bruktimport, veteran er stikkordene da - å ta dem hjem som nybil og få dem godkjent er omtrent like lett som å finne en nål på et jorde med høystakker! Men du og du, så moro det er å lese om klassiske biler som fremdeles selges som nye og ruller videre der ute!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-08-08 17:01:26 +0100

Jeg antar at trådstarter ønsker en NY bil som kan kjøpes her hjemme på berget, og ikke er interessert i hverken veteraner eller lisens produserte kjøretøy fra Mexico eller andre steder. Hvis jeg oppfatter riktig ville jeg gått for en basisutgave av en av de mindre elektriske bilene som er i handelen. De har det viktigste av teknisk utstyr, og er billigere å kjøpe, vedlikeholde og bruke enn tilsvarende fosillbil. De fleste gir 8 års garanti på batteriet, så hvis du selger etter fem år løper du svært liten risiko for noen store uventede utgifter. Peogeot 208e kan være en bra løsning. Og det finnes flere. Mercedes EQA er super hvis du vil legge litt mer penger i potten. Lykke til !

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-08-09 14:29:19 +0100

Ja, Kamerat Helmar har et ovseleg godt poeng, nevnte Peugeot er et prakteksempel på en grei og fornuftig elbil! Hadde nær sagt...litt som E-Golf :-) Men elbil er i seg selv en grosse overgang da, det DÅRLIGE er at elbiler krever en smule tilpasninger ifht kjøremønsteret....stikkord her er først og fremst rekkevidde...dernest skal man ikke ta det forgitt at man får billige deler....og så videre.

Men jeg ser poenget: med en rimelig, grei elbil kan man forvente si 10 problemfrie år, og gitt at det ikke kommer dramatiske endringer ifht f.ex bruksavgifter, ja da blir det omtent like billig som å kjøre en grei dieselbrenner! Det skrytet skal elbilen ha! Når det gjelder "greie" konvensjonelle biler, går det dessverre en rød strek ved sånn omtrent slutten av 80-tallet: ved introduksjonen av katalysator og kravet om avgassrensning, ble det plutselig så meget mer komplisert å eie og vedlikeholde en benziner! For dieselbiler kom den røde streken litt senere, ja, VAG introduserte bla keramiskske katalysatorer så tidlig som 1989 om jeg ikke husker feil - men til Norge kom ikke denne leamikken før mange, mange år senere - bla pga norske særavgifter. Derved kunne vi som tok inn en bruktbil med denslags, bare hive inn et rør isteden når innmaten begynte å skrangle!

Senere kom keramiske katalysatorer og annet miljøsnafs også hit, men fremdeles var det så enkelt som å slå ut innmaten med dertil egnet verktøy og ta EU-kontrollen med et stort smil, ingen merka noe likevel! Men etter euro 5....for ikke å snakke om euro 6....ble alt så meget verre!

THE BOTTOM LINE er at du nok kan finne en grei løsning om du hygger deg litt med min liste, glemte forresten å nevnte Toyota FØR hybrid-tiden...f.ex Corolla er en VELDIG grei bil! Men ellers trampeklapp for vår gode venn Helmar, en elbil fra PSA er noe av det greieste i markedet i dag!

Og nei, jeg må innrømme at jeg ikke engang tenkte tanken på elbil her, terniggkast 6 for Helmar som tenkte utenfor boksen her!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-08-09 14:50:58 +0100

updated 2021-08-09 14:51:38 +0100

Jeg kaster litt blår i øynene på de som svarer her, det er nemmelig Ranault som kan dette best med sin Dacia eller gjerne en Renault zoe for den saks skyld ikke så mye stasj her men en bil okke som fossil eller elektrisk som har vist seg å være et godt valg for mange. Nei man får ikke Mercedes eller Tesla vibber men er jo ikke alle som trenger det, trådstarter har en 2006 Terios så er ikke sikkert kravene hans nødvendigvis går i den rettningen men at han kjører rundt med et smil om munnen bare han får noe som fungerer etter hans standarder.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-08-09 20:37:01 +0100

Kloke hoder tenker likt, Dacia er nok tingen her,se andre halvdel av mitt svar! Ellers er det vel ikke allverdens forskjell på Zoe og Peugeot 208e :-) Fornuftige, greie elbiler begge to - men jeg tenker at å konvertere til elbil fra en 2006 Terios på mange vis vil være en nedtur - kfr denne greia med lading! Jeg ville jo gått bananas av å måtte rulle ut en ladelunte og sitte og vente i syv lange og åtte brede for å "fylle" :-) Men så er jeg da også blant de som har blitt kraftig bortskjemt etter mange år med dieselbrenner med lavt forbruk og stor tank :-)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger