0

Utgått garanti

spurt 2021-08-03 10:53:10 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei, har tidligere laget et innlegg om samme bil / forhandler som kan leses under for dem som orker.

http://benny.tv2.no/question/83525/ga...

Nå skulle bilen inn på service og generell innkalling for utbedring av EGR- kjøler. Ved hjulbytte i mai i år oppdaget jeg at mansjett rundt støtdemper på venstre foran var morknet / sprukket opp. Det samme skjedde ved hjulbytte i fjor sommer bare med høyre side(det var da bare noen dager etter eu- kontroll og service på merkeverksted). De tok det da på garanti. Når jeg bestilte time i år opplyste jeg om det jeg fant under byttet i år og at de fikk ta det samtidig. De skulle undersøke saken og utbedre hvis det ble dekket av garanti.

Nå må jeg ta litt selvkritikk her da jeg trodde bilen hadde garanti til august (at den var registrert i august 2016). Nå fant jeg da tilfeldigvis ut at den var registrert i juni 2016.

Fikk uansett beskjed fra forhandler om at mansjett ikke blir dekket av garanti da jeg sa fra 1(!) dag etter registreringsdato i juni. Bommet altså med en hel dag. :-)

Mansjett koster ca. 350 kroner. Men bytte koster minst 3-4000kr.

Regner med jeg ikke har noe å stille opp med her? Blir bare litt frustrert. :-) Hvorfor støvmansjettene til BMW morkner opp / sprekker på en bil som er på 93000km (den forrige på høyre side var for 1 år siden og ca 65000km) vet jeg ikke. Har ikke opplevd dette på andre biler. Er dette et kjent problem / slitasjedel og bare jeg som har vært heldig å sluppet unna med på tidligere biler?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-08-03 12:19:50 +0100

updated 2021-08-03 12:21:44 +0100

Disse mansjettene ryker av og til av egentlig ukjent årsak men klima, temperaturer og hvordan bilen blir brukt er nok det som tar knekken på de. Bmw har ikke noe dårligere kvalitet på disse mansjettene enn hvem som helst annen fabrikant så dette skjer på alle bilmerker. Det er ikke så alvårlig som man tror med at det er en sprekk i mansjetten det takler normalt støtdemperen helt fint da toppen av støt demper har en avstryker som holder stempelstangen ren før den går inn i tettningene som da igjen forhindrer skade på støtdemperen. Normalt er det rust på stempelsstangen og avflakimg av chrome belegget som til slutt tar knekken på demperen. Du vil trolig aldri glemme at det er en sprekk i mansjetten så du får kanskje bedre nattesøvn hvis du får den byttet men jeg vil si at bilfabrikanten setter på disse mansjettene for å i beste fall sinke slitasje og rust angrep prosessen og har gjort det i all tid men hvilken vitenskapelig forlengelse av støtdemperens liv denne påvirker er nok litt usikkert men ja siden de blir montert så sier jeg selvfølgelig at jo det er bedre at de er der enn ikke.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger