0

Ford focus 2011

spurt 2021-08-02 19:28:22 +0200

anonym bruker

Anonym

Har den støtfanger bak av plast?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-08-02 20:09:59 +0200

Nei støtfanger bak er ikke av plast den er i stål, men det er en tynn plast fanger eller deksel bak der som kamuflerer eller skjuler den så du ser den ikke foruten at du fjerner plast dekselet bak. Bil design har endret seg mye fra de gamle Volvo 144 og Mercedes og deres like der fangerene sto ut i en pen chromet støtfanger så verden går videre men takk og lov for det da de gamle bilene var farlige både i trafikken og for fotgjengere og ville ikke hatt noen sjanse mot dagens moderne biler.

Hilsen Mr car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-08-03 13:43:09 +0200

Jeg MÅ BARE henge meg på og supplere litt her: ja, gamle biler var ekstremt farlige på mange vis, på hvilken måte og hvor farlige avhenger av hvilket decennium vi snakker om....enn si hvilket århundre! Min ex-svigerfar hadde eksempelvis en Volga GAZ M21, der han bodde gikk det en jernbane for malmtransport forbi! PLanovergang med lys og lydsignal, enn si bommer, var for pingler den gang, så her var det omtrent like spennende som å være fotgjenger som skal krysse autobahn! Rett nok gikk ikke dette malmtoget spesielt fort, men man kunne bli overrasket!

Så ble også min ex-svigerfar, han var litt uopppmerksom, og selv om han sto på bremsepedalen, dundret bilen inn i en av malmvognene så det sang! Bilen ble skjøvet et godt støkke bakover, svigersen gikk ut av bilen med bange anelser og inspiserte fronten....ikke engang en skramme! I ettertid viste det seg imidlertid at MALMVOGNA hadde fått en kraftig bulk! Rett nok var dette en ekte SSSR-bil, fra en fabrikk som i alt det vesentligste har produsert militære kjøretøyer opp gjennom åra, nå nyttekjøretøyer, men du og du: de lager ikke sånne biler lenger!

Litt sånn var det med amerikanske biler til langt innpå 70-tallet også, der slåss bilindustriens giganter med nebb og klør mot alt som hadde med sikkerhet å gjøre! I Europa var Mercedes, etterfulgt av Volvo, først ute med det vi idag tar som en selvfølge: en kupe bygget opp som et sikkerhetsbur og støtabsorberende soner foran og bak. En del av det som faktisk skal ABSORBERE støt, eller rettere sagtt energien fra det kraftstøtet som oppstår ved en kollisjon, er altså STØTFANGERNE! Dette er et kritisk element ved designprosessen - og selv om man i dag som Kamerat Wizard antyder, gjemmer den egentlige "støtfangeren" bak jalla plast-deksler, er prinsippet det samme: en relativt robust metallkonstruksjon som "fanger opp" energi og transproterer den "vekk" fra kupeen, hhv absorberer energien.

Og forskjellene mot min ex-svigerfars Volga - som var så solid at den bulka selveste toget - er formidable ved en kollisjon: en nyere bil blir gjerne klemt sammen som et trekkspell både foran og bak, skadene ved sammenstøt i så "lave" hastigheter som 50 km/t er formidable! Da er det jo lett å tenke at f.ex den BMW 2002'ern som MOSA en Volvo 245 på E18 i Bamble for 30-40 år siden var TRYGGERE å kollidere med? Nada - BMW'en - som vi vet er 2002 en eldre konstruksjon - var nærmest uskadd den - bare en bulka forskjerm. Volvoen var sånn omtrent halvannen meter kortere på det meste, dette var en front-front kollisjon av tpyen 50-50....bortimot worst case kan man si! Joda, passasjerene i Volvoen - 4 eller 5 støkker om jeg ikke husker feil - satt rett nok godt inneklemt av bilens front, det var skader i bilens venstre side også osv osv, brann og redning måtte skjære dem ut! Men ingen hadde alvorlige skader, "lettere skadd" var fasiten, en liten tur innom sykehuset for å få klapp på lullen og et ønske ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-08-03 14:10:53 +0200

updated 2021-08-03 15:06:27 +0200

Tre tonns bil mot en Fiat 600: RIP Fiat 600 +++++ og de som var inni. Den nye konstruksjonen med å legge et pent plast deksel over gjør faktisk at det kan utføres en mye bedre konstruksjon da i gamle dager man måtte ta hensyn til design og konstruksjon slik designerene ville at det skulle se ut kan man nå lage fenomenale konstruksjoner under og bare kamuflere det med en plast detalj som kan lett støpes i omtrent alle morsomme former som man måtte ønske.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger