Når du har en eller annen fjong Mercedes stasjonsvogn, vil du uansett risikere en skikkelig nedtur om du bytter til en av de bilene du nevner! Du vet hva du har, hvorfor ikke fortsette med Mercedes? Ellers bør du sette deg ned og tenke nøye gjennom hvilke egenskaper du vektlegger mest, sett gjerne opp en prioritert liste, og sammenhold denne lista med hvilke behov du faktisk har. En grundig vurdering av kjøremønsteret hører også med her. Når du har gjort denne jobben, tygger du deg gjennom lista over kandidater en til gang, stryker de som ikke passer, og går videre med de resterende....herunder hører grundig prøvekjøring med....stikkord: merkeforhandlere og demobiler!
Jeg tenker også at du bør gå litt i deg selv og tenke etter om du virkelig vil ha en SUV. Den ekstra bakkeklaringen som mange synes er så innmari kult, gjør ikke nødvendigvis noe godt med verken kjørekomfort eller kjøreegenskaper - tvert om. Ja, om du har en ganske så ekstrem off-road løype frem til hytta, eller bor et sted i Finnmark der ikke engang brøytebilen gidder å komme om vinteren, da trenger du litt ekstra bakkeklaring! Men for alle praktiske hensyn: et normalt godt firehjulstrekk og gode vinterdekk får deg frem under de fleste vanlige forhold. Om det blir så mye snø at du "trenger" SUV - ja da er det på tide å vurdere om man heller bør holde seg inne!
Ellers er du formodentlig klar over at Volvo XC 40 er det vi kan kalle en "dyr liten bil". Du må betale relativt mye for en bil med begrenset innvendig plass og ditto bagasjerom. Om du ikke "vil" ha motor fra Renault, er du litt ute og sykler: PSA lager bransjens kanskje beste dieselmotorer - de er iallefall fullt ut på høyde med den eneste reelle konkurrenten sine motorer - da tenker jeg på VAG. Mhp Mazda har man hatt visse problemer, men ja, kanhende man har rettet opp i syndene fra tidligere. CX-5 er jo en feiende flott bil å se til, men be advised, bør prøvekjøres, komfort og kjøreegenskaper er ikke helt "der", spesielt ikke for deg som er vant til Mercedes. Mhp Tiguan er det en Golf på stylter, firehjulstrekket er Haldex 5, den beste versjonen til nå. Girkassa er en DSG-kasse, helt grei den også, men be advised, oljeskift hver 60.000 km!!!!! Likeldees bør man glemme dette "longlife" programmet, motorolje OG oljefilter bør byttes hver 15.000 km, maks 20' ved mye langkjøring! Ja, man kan alltids gamble litt, men for meg, som tar sikte på å beholde min kjære Golf med 2.0 TDI noen hundre tusen kilometer fremover, er det smart å bytte olje hver 15.000 km. Alle som kaster et raskt blikk på en sprengskisse av motoren, vil se at dette er lurt :-)
Likeledes er UNDERSTELLSBEHANDLING en god investering, også om du kjøper en bruktbil som har vært understellsbehandlet når den kom til Norge - da er det på tide med ETTERBEHANDLING om vi snakker 2019!!!!! Og bare så det ... (more)