0

Er golf 2013 105hk 1.2 tsi omfattet av registerkjedeproblemene?

spurt 2021-07-31 16:06:48 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei!

Er golf 2013 105hk 1.2 tsi omfattet av registerkjedeproblemene? Vurderer å gå til kjøp av denne som første bil, men står mye rundt om skrekkhistoriene til tsi motorene, lurer derfor på om dette er den oppdaterte versjonen som skal være mer sikker?

Selger sier i tillegg at motoren bruker noe olje, men at verksted har sjekket og sagt det ikke skulle være noen problem da det er vanlig at disse motorene kan bruke opp mot 1l per 1000 km. Selger sier den bruker over 0,5 liter. Stemmer det at dette er vanlig og ingen problem?

Med vennlig hilsen Henrik

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-08-01 17:37:18 +0200

Dette med registerkjede vs reim har du vel fått svar på i ditt andre spørsmål som du tydeligvis har lagt inn nokså samtidig? Når du nevner dette med oljeforbruk, ja, det er relativt vanlig, men derved er det ikke sagt at det er "greit". I min verden ville jeg ikke kjøpt en bil med et så høyt oljeforbruk som det du nevner, min subjektive oppfatning er at årsaken til at VW - og mange andre fabrikanter - går ut med et oljeforbruk på det være seg 0.5 eller 1.0 liter pr 1000 km som "normalt", er en form for helgardering: man INFORMERER kunden....og kan således be kunden ryke og reise om han klager på oljeforbruk etterhvert som han bruker sin feiende flotte, nye bil!

Om jeg hadde EIET en bil med 0.5-1.0 lter pr 1000 km? Vel, det ville ikke bekymret meg noe særlig, man kjøper jo IKKE olje til 700+ pr liter ved merkeverkstedet :-) Men det er jo litt kav å huske å etterfylle da....om du har VELDIG lyst på denne bilen ellers, ville jeg nok spandert en NAF-test, eventuelt en sjekk av motorens kondisjon, FØR jeg undertegnet kjøpekontrakt!

Nå sier du ikke noe om hvor langt bilen er kjørt, til sammenligning har konen en annen VW med 1.2 TSI under panseret. P.t kjørt rundt de 80', og nei, det er ikke oljeforbruk av betydning, aldri behov for å etterfylle olje mellom oljeskiftene - vi skifter olje OG filter hver 15.000 km....det er god karma om man vil at motoren skal ha det godt og leve lenge i landet! Tilsvarende har jeg en 2.0 TDI selv, samme med oljeforbruket der. Min tidligere Passat med 1.9 TDI hadde rulla snaue 500', heller ikek der hadde jeg oljeforbruk av betydning mellom oljeskiftene....så NEI, det er IKKE nødvendigvis sånn at en bil "skal" bruke olje! Tvert om - på våre bereddegrader opptar olja en del kondensvann, dette "skjuler" til en viss grad et moderat oljeforbruk.

Men ja....det er ikke så rent få VAG-motorer som har et markant oljefobruk. Min subjektive oppfatning er at dette kan ha sammenheng med at kundene følger "longlife" service, dvs at man venter med å skifte olje til bilens sensorer og overvåkingsystemer sier "service". Det kan visstnok fort gå både 30 og i enkelte tilfeller 40.000 km da....etter min bok er det høl i hue....man trenger ikke kaste mer enn et blikk på en sprengskisse av motorene for å vite at dette IKKE er lurt! Ja, man "sparer" litt på dette, spesielt om man tar service og oljeskift ved merkeverkstedet....der priser man olja som om det skulle være flytende gull! Men om man lar etuavhengig, AUTORISERT verksted ta jobben, koster det plutselig MYE mindre - for samme olja! Det kan man mene mye om, for min del skifter jeg heller DOBBELT SÅ OFTE ved et uavhengig verksted fremfor å gamble med motorens indre liv. Mer komplisert er det ikke!

JEG ER OGSÅ blant dem som ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-08-02 14:44:30 +0200

updated 2021-08-02 18:41:56 +0200

For all del som Mr N Wolf nevner det er forkastelig og rett og slett skadelig for en motor å kjøre over 20000 km på et olje skift. Jeg ville nok mye heller holdt meg til 15000 -18000 km på en diesel motor og kanskje dristet meg til 20000 km på en bensin motor. Det er utallige motorer og motorproblemer som kan ledes tilbake til slurv med oljeskift så hvorfor da noen velger å ikke overholde dette blir rein gjetting her? spare penger ja kanskje der og da men ikke i det lange løp så jeg håper de som ikke engang gidder å bytte olje får seg en smekk på fingrene og at bilen blir bortigmot verdiløs her. Men vi blir lurt når vi ser på Finn fordi vi også blir blendet av pris noe jeg lett også blir så retter ikke pekefinger mot noen da jeg lider av det samme. Men det er ofte en forskjell mellom de som kan tillate seg å kjøpe katta i sekken og det er jo at man har kunnskaper og resurrser til å hamle opp med problemene det innebærer og det er jo da kanskje overhaling av motor osv, men skulle et verksted gjøre jobben er jo lett gevinsten brukt opp og vel så det så hadde man kjøpt et ordentelig eksemplar så hadde det vært rimeligere.. Når markedet nå er så forvridd at det er forhandlere med garanti i kanskje 6 månder som selger langt under de private salgene så må jeg bare anbefale kjøp med garanti med trykk på garanti her, jeg kjenner ikke igjen markedet faktisk når en privat person skal ha mere for en bil enn en forhandler med samme kjørelengde og årstall ?????? og til overmål renvasket i tillegg. Uansett det er jo ikke sånn at jeg skjønner alt her men hvis noen kunne hjelpe meg litt på veien her ville jeg være takknemmelig, før var det slik at privat salg gjerne var gunstigst og med et pent avslag men nå er det slik at forhandler selger bil med et pent avslag og privat personer jeg kontakter for et kjøp holder stenhardt på sine priser mens forhandlere kan man gjerne diskutere litt pris med så hva har egentlig skjedd med markedet ? Fortsetter det slik vil det jo ikke være mulig for en privat person å konkurere med garantier som en forhandler kan gi hm.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar