0

Bilforhandleres kunnskap om elbilbatteri

spurt 2021-07-31 10:17:58 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny, etter og ha lest artikkelen om kjøp av egolf i dag, gjorde jeg som vanlig og sjekket litt på Finn, det jeg oppdaget da var at mange bilforhandlere tydligvis ikke har satt seg inn i dette med batteristørelse på elbiler😉 veldig mange påstår at deres egolf har 100kw batteri, mens de jo i beste fall har 32kw Deretter så søkte jeg på elbiler med batteri på 100 kw og oppover, og da viser det seg at det nok er stor uvitenhet om dette der ute, fant eks en ford med 350kw og leaf med godt over 100 kw, og dette er hos merkeforhandlere, hvis du vil ha deg en god latter så søk på 100kw og mere på Finn

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-07-31 15:12:07 +0100

updated 2021-07-31 15:18:06 +0100

Sikkert mange måter å flå grisen på men et batteris effekt oppgis i kwh og ikke i Kw så alt annet blir stikk fingeren i været og tenk på et tall joda denne Forden har sikkert denne kraften på bakhjulene i en testbenk i et par minutter men så er nok mye av kraften i batteriet brukt opp. Mr N Wolf kan svare mye bedre her da han er elektro Ingeniør og jeg er på litt gyngende grunn her da det som vanlig er flere måter å oppgi ting på her. Forden har helt sikker en 350 kw el motor montert den og går som et skudd men tapper nok rimelig fort batteriene også. Jeg venter med latteren til Mr N Wolf har forklart litt her.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-31 20:45:24 +0100

Trådstarter har rett. Det er mye upresis beskrivelse av elbiler. KW er effekt. Effekt avgjør hvor sprek en bil er. Akselerasjon, toppfart osv avhenger av kW. KWt er energi. Kan sammenlignes med størrelsen på tanken i en fosillbil. Så har du minst en produsent som oppgir batteristørrelse / energimengde i Amperetimer. Det er ok hvis du vet spenningen. Ah * spenning (V) = kWt. Merkeforhandlere burde sende de ansatte på et fire timer kurs. Det hadde vært kjekt. Men, det er en del upresis beskrivelse i andre leire også. Vi svelger lett når noen sier at bilen akselerer fra 0 til 100 på 6 sekunder. 100 hva da ?? Bananer ? o:-)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-31 21:18:16 +0100

Nja, den beste tilnærmingen til et emne som dette, er som Kamerat Wizard er inne på: finne ut hva man egentlig referer til - kapasitet eller effekt - og ellers passe på at man sammenligner epler med epler og pærer med pærer. Når det gjelder dette med elbiler, fremstår det for meg som om det er like mange meninger om hva man skal fokusere på overfor kundene, som det er selgere! Om vi holder oss til denne biten med batterier: for en stakkars bilselger som ofte knapt nok har kommet seg gjennom folkeskolen, er det mange nye begreper her! Ja, alle som ikke var mer opptatt av fotball og faktisk fulgte med i fysikktimene i grunnskolen, vil vite at spenning og strøm er relevante begrep når vi snakker om effekt, men siden man ikke akkurat setter seg ned og regner på ting, er det vanligste å snakke om effekt uten noe dikkedarer: altså watt, eller i denne sammenheng, kilowatt. Og som Kamerat Wizard sier, dette kan eksempelvis være knyttet til bilens elektriske motor for fremdriften: da snakker vi om kilowatt.

Om vi forflytter oss til batteriet, ja da er det først og fremst kapasitet som er interessant, eller egentlig hvor lenge batteriet kan levere så og så mye effekt.....altså blir enheten kilowatt-timer, eller kwh som det heter i elektrofrikenes lykkelige verden av forkortelser! Jolly fine, da har vi to størrelser som kan sammenlignes: batteriets kapasitet og motorens effekt! Men isolert sett er jo dette egentlig helt uinteressant: det er en øvelse i sjangeren tenk på et tall! Det forteller ingen verdens ting om bilens rekkevidde, momentanfobruk eller for den sakens skyld, ytelse!

DET SOM FORUNDRER MEG, er at elbil-bransjen bevisst forsøker å tåkelegge informasjon om sistnevnte forhold gjennom å hive ut påstander i retning av det trådstarter referer til, altså tallstørrelser som sier alt og ingenting. At det ganske ofte går over stokk og stein, gjenspeiles i nettopp sånt som at man bare må undres over hvilke størrelser bilselgerne står og snakker om! Ikke er det noe fornuft i den absolutte tallverdien, og når man ikke engang evner å forholde seg til rett benevnelse- korrekt enhet - ref dette med epler og pærer - ja da blir det for dumt! Dette skjer i de beste familier, og denne villfarelsen, der selgerne gjør alt de kan for å få kundene på kroken gjennom å smøre seg og snakketøyet inn ned vaselin før de går i gang med salgspratet, spenner fra helt fantastisk intelligente utredninger der kilowatt og kilowatt-tomer blandes sammen til den reneste lapskaus, og videre til unevnelige fabrikanter som har fokus på "fantastisk ytelse" og omtaler det som i realiteten er helt ordinære støtttesystemer, som om det skulle være en autopilot med samme funksjonalitet og godkjenningsregime som det vi finner i luftfarten!

Er det rart kundene blir forvirret :-) ? Min subjektive oppfatning er at det burde vært etablert en bransjestandard, som på enkelt og lettfattelig vis ga kundene innblikk i batterkapsitet og motorens effekt, jolly fine, men - her kommer et stort men - man burde ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger