0

Alternativ elbil til a6 allroad

spurt 2021-07-30 08:30:41 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei. Jeg kikker etter en elbil som kan erstatte allroaden. Det er en fantastisk bil som jeg ikke vil kvitte meg med men ettersom jeg kjører 35 - 40000 i året til jobb og har 3 små unger og er 193cm lang er det kun ett bilmerke som kan være aktuelt i mine øyne, tesla. Men hører stadig om at eiere av tesla kommer ut fra verkstedet med regninger som er like mye som bomutgiftene mine i 3 år. 20 - 25 tusen i året betaler jeg og 18 tusen i diesel. Det jeg lurer på er om det lønner seg å kjøpe en elbil som nr 2 bil jeg pendler med, og beholde allroaden. Jeg har 13mil om dagen, av å til 22mil. Jeg har stramt budsjett så noe ny bil blir det ikke. Jeg er industrimekaniker og kan skru selv men det virker som at tesla strekker seg langt for å putte datastyring i det meste sånn at det blir vanskelig å ordne ting selv. Eller tar jeg feil? Tenkte på en tidlig modell med 7 seter.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

4 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-07-30 17:41:50 +0200

I min verden finnes det ikke noen Tesla som er i nærheten av å matche A6 Allroad, ikke på noen som helst måte. Med din årlige kjørelengde vil en bil der du må koke deg en porsjon nudler mens du venter på å "fylle tanken" si hver 3-400 km utgjøre en betydelig irritasjonsfaktor og mye bortkastet tid som kunne vært brukt til helt andre ting. Og det er FØR vi snakker om nyordet "ladekø". Legg til at vi snakker om en bil der både arbeid og deler er ekstremt propreietært, du kan altså IKKE bruke andre verksteder eller få deler annetsteds (enkelte hoggerier unntatt). Å skru sjæl? Vel, vi snakker om DC, attpå til høye spenninger og batterier som pusher ekstremt mye strøm om du kommer i skade for å kortslutte...jeg ville IKKE tuklet med noe som helst som var nærmere enn en meter fra det vi kan kalle "strømførende" i en Tesla! Det kan bokstavelig talt bli en spennende opplevelse! Legg til at Tesla har like sære løsninger med sin variant over temaet "OBD"...det er IKKE sånn at du kan kjøpe en diagnose-duppeditt på Biltema her! Og som alt annet som er proprietært....det gjør jo noe med prisen man må betale for ting og tang at alt som kan minne om konkurranse er utestengt! Her har konkurransetilsynet sovet i timen gitt!

Hvilket leder oss til neste punkt i gullrekka: om du ikke har et Tesla-verksted i nabolaget, ja da har du jo allerede i utgangspunktet et problem. Når vi også vet at Tesla er blant de bilmerkene i Norge som sliter mest med logistikken ifht såvel verkstedstjenester som deletilgang, ja da gir det seg selv at dette IKKE er en bil som passer for en proffesjonell bruker med relativt lang årlig kjørelengde. Noe kynisk sett, det er ekstremt dårlig økonomi om bilen blir stående i lange tider i påvente av det være seg verkstedstid og/eller deler. Og at du får behov for deler på en eldre Tesla? You bet! Det dreier seg om en bil på godt over to tonn, det gjør noe med alt som har med hjuloppheng og bremser å gjøre, i tillegg er det denne greia med dekkslitasje og mer eller mindre sære dekk, alt dette koster penger...og det bidrag til å redusere "tilgjengeligheten" av bilen for brukeren.

Om det "lønbner seg" å ha en TEsla som nummer to bil? Nada, ikke om det smalt! Du betaler såvidt mye for en eldre Tesla - selv om verdifallet er som en murstein - det er en rådyr bil som ny - derved må du likevel betale opptil flere hundretusenlapper for en godt utbrukt bil uten garanti. Ja, du kan "spare" litt på "drivstoff" og bomutgifter - enn så lenge. Men som de fleste IKKE snakker om, Tesla er også RÅDYR å forsikre! Uten å gå i dybden her, du kan kjøre VELDIG MANGE TITUSEN KILOMETER MED AUDIEN DIN for hva en Tesla av den sorten du skisserer, koster deg i årlig verditap....verkstedsutgifter....forsikring...i tillegg ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-30 18:51:51 +0200

Takk for svar, jeg ville gjerne ha det bekreftet av noen med peiling så takk for det. Da blir det leaf, zoe eller hyundai på meg, den med bredest baksete. Så får heller plassen bak meg bli samboers problem.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-30 18:51:52 +0200

Takk for svar, jeg ville gjerne ha det bekreftet at tesla bruktbil uten garantier hadde blitt økonomisk ruin av noen med peiling så takk for det. Da blir det leaf, zoe eller hyundai på meg, den med bredest baksete. Så får heller plassen bak meg bli samboers problem.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-30 20:22:35 +0200

No problemas, jeg ser problemstillingen, har kjørt lenger enn langt gjennom hele yrkeskarrieren sjæl. Da lærer man seg etterhvert hva som betyr noe for å ha et nogenlunde greit bilhold. Med fare for å bli misforstått: det enkle er ofte det beste! Nå er vel ikke akkurat A6 i den enkle siden av skalaen, men den er på sitt vis, en grei bil for en proffesjonell bruker! Ellers er ikke dette med plassen i baksetet for tre barn uløselig: jentungen vår dytter tre barn i forskjellige stadier av "barnesete-alder" inn i baksetet på en Prius! I første fase, når alle tre hadde mer eller mindre svære barneseter, var det litt kav, både fordi det kun er to iso-fix fester og fordi Prius ikke er en spesielt bred bil! Men jentungen visste råd: som ingeniør med en ikke ubetydelig erfaring bestilte hun et dusin barneseter fra forskjellige nettbutikker med fri frakt og ditto retur, og prøvde seg frem til hun fant en kombinasjon som fungerte! Helt genialt!

The Bottom Line når det gjelder bil, er jo at den fyller behovet på en grei måte, uten at familiekassa blir bunnskrapt. Når dere har en tysk premiumbil til din yrkeskjøring og ferier og sådant mer, ja da vil det klart beste alternativet være en nyere bil i "fornufts-klassen". Ikke fullt så mye "performance" i verken Zoe eller "de andre" i denne klassen, men det betyr ingen verdens ting i hverdagen, enn si i Norge generelt: vi har tross alt Europas nest laveste gjennomsnittshastighet i det offentlige veinettet!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar